Hand gesmede damast beitels

  • Onderwerp starter StephanvandenBerg
  • Startdatum
S

StephanvandenBerg

Guest
Smid Evert Campschreur heeft een 3tal damast steekbeitels gemaakt.
Ik heb zelf de handvatten gedraaid van esdoorn, en heb het voorrecht om deze prachtige juwelen van beitels te gaan testen.

Als alles goed gaat wil Evert de beitels ook gaan verkopen.

Er word op het moment ook nog gewerkt aan afschrijf mesjes, schaafbeitels en kleine hamertjes voor bijvoorbeeld fijn guts/snijwerk.

Neem ook eens een kijkje op de site: http://smederij-campschreur.nl/

De linker en rechter beitels zijn getordeerd en bestaat uit 40 lagen. ook hebben de beitels een nikkel laag in het damast patroon zitten waardoor de mooie glanzende lijnen door de beitels lopen.

De middelste beitel bestaat uit 106 lagen

Attached files
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Wordt er ook meteen een vitrine kast gelast die jij mag afwerken met esdoorn accenten? :lol:
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Supergaaf! Ben heel benieuwd hoe ze het doen, standtijd en de taaiheid, ivm met het afbreken van de snijkant.
@Annette, dat vraag je toch niet, dat is zooo nederlands, dat doen jouw klanten toch ook niet :lol:

jaap
 

Hans Scholte

Actieve deelnemer
Ik vind het staal buitengewoon mooi. Ik vraag me wel af waarom je niet iets meer van de handvatten gemaakt hebt. Een vriend van me heeft een paar oude draadstrelers van deze Taxus handvatten voorzien.
galjanp_23.jpg

Misschien niet de ideale vorm voor deze beitels, maar een leuk stukje hout was naar mijn idee wel op zijn plaats geweest. Voor handvatten van mijn (draai)beitels heb ik o.a. essen, noten, palissander en taxus gebruikt.

Hans
 
S

StephanvandenBerg

Guest
Over de prijs kan ik helaas nog niets zeggen omdat dit echt nog proto types zijn.
We moeten eerst gaan kijken hoe ze het doen, maar zodra ik een bedrag weet laat ik het zeker weten.
Wat betreft de handvatten, dit zijn ook nog proto,s om te kijken wat mooi staat qua vorm en of ze fijn in de hand liggen als de vorm goed is komen er een paar sierlijke handvatten op.
Zat zelf te denken voor de donkere beitels aan Ebben of Coromandel.

Ook ben ik benieuwd of er mensen op dit forum geïnteresseerd zijn in gesmede houvasten voor in de werkbank?
Ik zie er weinig te koop staan op internet.
 

Hans Scholte

Actieve deelnemer
Ebben of coromandel zouden de luxe uitstraling van de beitels inderdaad versterken. Dat moet een buitengewoon aantrekkelijk stukje gereedschap worden. Zou niet misstaan op mijn werrkbank. Als er prijsinfo is zie ik wel. Het handvat zou ik wel bij voorkeur zelf draaien.

Hans
 
A

Athanor

Guest
Volgens mij is Jaap aan het "grapjurken" ;)

Hij is natuurlijk net zo hollands, alleen zijn cool Friese aard weerhoudt hem ervan om het zelf uit te schreeuwen, dus zal hij wel blij zijn dat jij dat doet.....

Fons
 

Don_Paul

Actieve deelnemer
3 apr 2008
229
19
Gouderak
StephanvandenBerg zei:
Over de prijs kan ik helaas nog niets zeggen omdat dit echt nog proto types zijn.
Ook ben ik benieuwd of er mensen op dit forum geïnteresseerd zijn in gesmede houvasten voor in de werkbank?
Ik zie er weinig te koop staan op internet.

Ik wel. Ik ben er een tijdje naar op zoek geweest, en ze zijn hier nauwelijks te vinden.
 

annette

Actieve deelnemer
10 apr 2008
163
0
www.fingerprintfurniture.nl
ja en ik zeker ook,mits de standtijd en de balance aan de beitels van lie nielsen kan tippen(...en ik genoeg opdrachten heb om het mij te kunnen veroorloven...).
met een prijsindicatie ben ik al tevreden...

annette
 

annette

Actieve deelnemer
10 apr 2008
163
0
www.fingerprintfurniture.nl
nee joris,dat was nog een reaktie op jaap.

en nu de houvasten-
ik heb die van mijn mooie ulmia bank meteen weggedaan en met houten vervangen.stel dat je met he prachtige damasten beitels of je mooie schaaf eentje van ijzer raakt.dan ben je uren verder en als je zo veel kracht zet dat zij breken ben je erg hardhandig bezig.

annette
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Ik heb er twee laten maken bij een smid. Dat werd wel een kostbare geschiedenis, zo'n 60 euro per stuk. Ik schrok wel van de uiteindelijke prijs!

Probleem was ook het gebruikte staal. hij kon alleen gewoon ST37, zeg maar gewoon bouwstaal leveren. Maar volgens mij kan je beter een soort verenstaal nemen. Ik heb toen bij mij op het werk nog wat restjes gereedschapstaal gevonden.

Achteraf bedacht ik dat je op de autosloop van die veerstangen kunt vinden die de wielen links en rechts met elkaar verbind (stabilisatorstang?). Dat moet goed spul zijn.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.