Altaartje en waxine lichtje

Hoosterw

Actieve deelnemer
31 mrt 2014
145
35
Nuenen bij Eindhoven
Hoi, ik hoop dat dit de goede plaats is voor deze vraag.

Ik ga een aziatisch altaartje bouwen voor een vriendin haar verjaardag. Zie foto.
Nu heb ik geen bouwtekeing dus maar een beetje vanaf foto's endergelijke gokken maar de vraag is hoe veel ruimte een waxine lichtje nodig heeft in een houten constructie.
In dit soort altaartjes zie je altijd wel waxine lichtjes branden en ik vroeg me af of er regels voor zijn?

Ik heb zelf al een afstand vastgelegd door mijn hand boven het lichtje te houden en te kijken waar het te warm werd.
Vanaf 20cm boven de vlam wordt het draaglijk tot 30 cm gewoon lekker warm.
Maar ja je kunt niet veilig genoeg zijn.

Oh mochten er bouwschetsen of tekeningen zijn....GRAAG!


13651876325537_f.jpg
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Bouwtekening heb ik niet voor je, maar wel een tip: er zijn keurige led-waxinelichtjes te koop. De duurdere vertonen een tamelijk realistische vlam en zijn natuurlijk veel veiliger dan een echt waxinelichtje in een houten constructie.

Succes!!

Groet, Rob.
 

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
Ik heb een aantal experimenten gedaan met waxinelichtjes en hout. Ik heb een aantal oliebranders gemaakt, je kent ze vast wel, je laat een waxinelichtje een beetje water verwarmen waar je een paar druppels geurende olie in doet. Helaas werkt dit niet met hout omdat (je haalt het al aan) de afstand tot het schaaltje te hoog is. Dit is inderdaad zo'n 20 - 30 cm. Ook dient het probleem zich aan dat de gele vlam een onvolledige verbranding is en er roet vrijkomt. Dit trekt in het hout wat natuurlijk niet erg fraai is.
Het dak van de foto vangt erg veel van de rook van zo'n vlam en zal binnenin dus geheel zwart blakeren. Ik zou dan ook net zoals Rob aanhaalt, werken met die Led lichtjes.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.