Welke zaag voor bouw hardhouten (bad)meubel?

Nbabu

Nieuw lid
11 jun 2014
4
0
Helemaal nieuw hier op het forum en meteen al een vraag.

Mijn vriendin en ik hebben een nieuwbouwwoning gekocht en ik wil zelf een badmeubel gaan maken. Het lijkt me namelijk wel een leuke uitdaging en je krijgt iets wat niemand anders heeft. Daarnaast vind ik het ook belachelijk om 1000+ euro te betalen voor een spaanplaten of mdf meubel. Dan betaal ik dat liever voor een zelfgemaakt massief houten meubel.

Al goed onderzoek gedaan op het internet en besloten om een hardhout soort te gebruiken voor het meubel, aangezien deze niet (zo snel?) rotten in een vochtige en warme omgeving. Daarbij ga ik het hout ook nog behandelen met hardwax om het hout te beschermen.

Het idee is om platen van 40/50 mm dik hout te kopen en deze te verzagen. Hiervoor heb ik dus een zaag nodig die:
- Hardhout aan kan
- Lengtes kan zagen
- In verstek kan zagen
- Secuur genoeg is
- Genoeg zaagdiepte heeft

Aan die wensen zal een machine moeten voldoen. Hierover heb ik de volgende vragen:
- Welk type zaagmachine is hiervoor het beste geschikt? (Invalzaag, zaagtafel, combinatiezaag, trekzaagtafel etc.)
- Hoeveel watt is hiervoor benodigd?
- Wat voor zaagblad kan ik het beste kiezen?
- Welke machine zou je me aanraden? (liefst een budget optie en een ideale optie binnen een budget van zeg €1000,-)

Wellicht vergeet ik een vraag te stellen, stel ik de vragen verkeerd of is het uberhaupt niet mogelijk. Laat het me weten. Als dit goed gaat dan ga (en mag ik ;)) ik wellicht in de toekomst nog wat tafels, kasten voor binnen en wat tuinmeubelen maken. Alvast heel erg bedankt voor jullie reacties!
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.050
1.682
Terkaple
www.woodworking.nl
Als je 1 zaag wilt kopen, voor verbouwingen en kleine meubeltjes, dan zou ik kiezen voor een goede invalzaag en geleiderails. Met onze laatste verbouwing heb ik daar wel weer erg veel plezier aan beleefd. Een goede tafel om op te zagen, zoals een mft van Festool of een zelfgemaakte variant is dan ook reuze handig.

jaap
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.109
515
Moordrecht
Ik heb dit advies al eerder gegeven, maar wat ook een mogelijkheid is, is dat je voor het vlakken en zagen en lokale (kleine) meubelmaker opzoekt. Deze zijn vaak geneigd om je te helpen, simpelweg omdat ze het leuk vinden om een amateur te helpen. Voor mijn eetkamertafel heb ik dat gedaan. Ik heb wel een zaagtafel, maar deze is niet groot genoeg en accuraat genoeg om dit voor elkaar gekregen. De verdere afwerking en assemblage heb ik wel zelf gedaan en geloof me, dat was al een hele kluif!

Zodoende kan je er wel achter komen of je het leuk vindt en dan je dure gereedschap aanschaffen. Je hebt natuurlijk wel klemmen, lijm en een schuurmachine nodig.

Wel een leuk project! Post je het bouwverslag hier?
 

Nbabu

Nieuw lid
11 jun 2014
4
0
Dank jullie allen voor alle reacties en excuses voor deze hele late reactie!

Na heel veel zoeken ben ik er achter gekomen dat in mijn stadje een werkplaats zit met een hele zwik aan (zware) machines. Daar ben ik een beginnerscursus houtbewerking begonnen en ik moet zeggen dat me dat redelijk goed af gaat en (wellicht belangrijker) dat ik het erg leuk vind. Aangezien in deze werkplaats ook gebruik kan worden gemaakt van de machines, is de vraag met betrekking tot de zaag niet heel relevant meer.

Wel heb ik heel veel vragen over het type hout wat ik het beste kan gebruiken, het verlijmen van planken tot platen, welk hout voor de binnenzijde van de lades etc. Maar die vragen horen in een ander gedeelte van het forum.

Uiteindelijk komt er wel een zaag, maar dit zal een decoupeerzaag worden. Hoogstwaarschijnlijk wordt het een Bosch GST150CE. Ik heb voor een decoupeerzaag gekozen aangezien ik in het nieuwe huis een laminaatvloer (wellicht vloeken in de kerk hier?) mag leggen en een verlaagd plafond mag maken. Ook blijkt er in de familie een zaagtafel en afkortzaag aanwezig te zijn die ik daar voor kan gebruiken.

Als ik uiteindelijk aan de bouw begin dan zal ik uiteraard het bouwverslag hier posten! :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.