welke decoupeerzaag

aguvo

Nieuw lid
13 feb 2014
15
0
Hallo allemaal,

Ik ben redelijk nieuw op het forum en heb een vraag over een decoupeerzaag.
Ik heb al even gezocht maar wil toch graag jullie mening weten. Ik heb nu een gamma decoupeerzaag. Slechtste koop ooit. Ding zaagt nooit recht, zaagblad beweegt alle kanten op en haaks zagen is al helemaal niet te doen.

Ik ben iemand die wel af en toe wat in elkaar zet maar op het gebied van meubels maken ben ik nog een beginner. Ooit heb ik een panasonic Lithium ion accuboormachine gekocht van 300 euro en heb toen gezworen dat ik nooit meer goedkoop spul koop omdat het een top apparaat is.

Nu ben ik aan het kijken naar een nieuwe machine en weet niet wat ik moet kopen. Ik wil best geld uitgeven voor een festool decoupeerzaag (zal mijn eerste festool worden) maar lees ook vaak verhalen dat dit nou net de machine is die je niet van Festool moet kopen. Die Mafell P1CC vind ik echt te duur en vraag me af of ik niet gewoon een goede bosch blauw moet kopen.

Ik wil hem gaan gebruiken voor het maken van meubeltjes etc. Dus het fijnere werk.

Ik hoor graag jullie mening.

Gr Alex
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Ik gebruik eigenlijk mn decoupeerzaag niet zo vaak voor het maken van meubeltjes...Heb je niet meer aan een zaagtafeltje ? Decoupeerzaag komt eigenlijk alleen tevoorschijn bij ronde , vrije vormen.

Ik heb trouwens een bosch gst 120 decoupeerzaagmachine met bovengreep....heerlijke machine !~!
 
A

Athanor

Guest
Tsjaa... Het is allemaal wel betrekkelijk natuurlijk, ik heb eenBosch blauw decoupeerzaag die ik vooral gebruik voor het afkorten van schaaldelen en planken voordat die een verdere bewerking krijgen. Toen ik afgelopen weekend voor mijn ovale tafelproject de rondingen aan het blad wilde zagen vertrouwde ik mijn Bosch Blauw niet meer. In dik en zwaar hout loopt die vaak "uit het roer" om het maar eens in schipperstermen uit te drukken. Daarom de Mafell decoupeerzaag van mijn vriend geleend, die hij na de adviezen en test/tips van dit forum heeft gekocht.... Was indertijd een goed advies van mij om hem hier op te wijzen, want de machine heeft uitstekend werk geleverd, zuiver haakse snedes door 4 cm Hard Maple!! Dus tsjaa.... het hangt wel erg van de klus af die je hebt, in dit geval gaf het mij een zeer effectieve werkwijze door met de Mafell te werken.


Fons
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Hey, ik heb ook een bosch blauw, ook een of andere gst 140 of 160, ik weet het niet van buiten. Moest ik het overdoen zou ik een beetje opleggen voor een Festool. Mafell ken ik niet echt. Het voordeel van Festool, vind ik, is dat het geleiderwieletje waar het zaagblad in op en neer gaat heel dicht bij het hout zit tegenover de bosch, die zit hoger. Wanneer je gaat draaien (cirkels zagen) met de Festool blijft je zaagsnede mooi haaks (recht naar beneden), dat kan ik met mijn bosch niet bereiken. Wanneer ik moet draaien gaat het blad toch scheef over de dikte van het hout (vooral bij dikker hout).
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Wat hierboven al aangegeven wordt, het is net waar je de decoupeer voor wil gaan gebruiken. Wat is goed genoeg om het zo maar uit te drukken. Zelf heb ik een tweedehands Festool van 80,-, die het volgens mij best goed doet. Hij zit nu onder een module als figuurzaag, dus dat is niet helemaal een goed vergelijk maar geeft wel aan dat tweedehands niet slecht hoeft te zijn.

Als je naar een nieuwe gaat kijken, lees dan veel reviews. De voorlaatste van Festool (de 400 serie uit m'n hoofd) scheen best slecht te zijn, voornamelijk uit het lood zagen. Dat wil je natuurlijk niet bij een nieuwe (of tweedehands) machine.

Eigenlijk is dus de vraag: Wat wil je met de decoupeerzaag gaan doen? :)
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.503
Gaanderen
Recht zagen is een combinatie van geleiding en keuze zaagblad. De oude typen van festool ps-1 de 2 de 200 en 300 zijn prima machines. Over de nieuwe kan ik niet uit eigen ervaring spreken maar wat ik er over gehoord heb is dat vele festool gebruikers de voorkeur geven aan de oudere modellen. Festool heeft een extra dik zaagje voor haaks zagen. Zet ook pendelstand uit. Beide adviezen hebben ook nadelen met het dikke blad ben je beperkt in de rondingen. Als de pendelstand uit staat lost het het zaagmeel moeilijker gevolg warmte en een sneller bot zaagblad.
 

aguvo

Nieuw lid
13 feb 2014
15
0
Iedereen bedankt voor de input.

Voor mij is het belangrijkste het haaks zaken van uitsparingen enz. Ben nu bezig met een wijnrekje en die vormen moeten echt met een decoupeerzaag en liefst haaks natuurlijk.
@Tradibon dank voor de heads-up van de review. Erg nuttig en die discussie kom je ook al tegen dat een goed zaagje erg belangrijk is.

Ik ga nog even verder zoeken en kijken wat ik ga doen.
 

Paulo1997

Actieve deelnemer
27 dec 2013
259
0
Pijnacker
De festool ps 300 is naar mijn mening een erg goede decoupeerzaag. De ps 400 daarin tegen schijnt minder te zijn. Als ik de keuze zou moeten maken zou ik gaan voor de ps 300 van festool. Ik heb ook gehoord dat ze deze nog steeds in het assortiment hebben omdat de ps400 niet goed presteert. En je kunt een festool machine altijd 14 dagen uitproberen dus als je het echt niets vindt kun je er altijd nog voor kiezen hem terug te brengen naar de dealer.

Succes met je keuze!
 

aguvo

Nieuw lid
13 feb 2014
15
0
Hallo Paulo1997. Ik hoor hier vaker dat de festool 400 serie (dus ook de carvex 420?) slechter is dan de ps300. Maar hij is wel duurder, dat vind ik raar. Tevens heb ik nu bij verschillende winkels gevraagd, Bouwmaat en gunthers en meuser en daar weten ze niets van het feit dat de 400 serie wat slechter is dan de oudere.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.503
Gaanderen
Dat ze het niet weten zegt meer over de verkopers. Vraag eens of ze regelmatig met dit soort machines werken en de merken met elkaar vergelijken. De meeste praten gewoon het verkoopverhaal van de leverancier na.
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Hallo Paulo1997. Ik hoor hier vaker dat de festool 400 serie (dus ook de carvex 420?) slechter is dan de ps300. Maar hij is wel duurder, dat vind ik raar. Tevens heb ik nu bij verschillende winkels gevraagd, Bouwmaat en gunthers en meuser en daar weten ze niets van het feit dat de 400 serie wat slechter is dan de oudere.

Dat kan ik me voorstellen. Als de nieuwe Golf een slechte auto is dan vertelt de dealer je dat ook niet. ;)

Ik zou als je het wilt weten er naar zoeken op internet. Wat ik er zo snel even over kan vinden is dat de eerste series van de 400 problemen hadden, maar dat Festool toen een nieuwe zool eronder heeft gezet. Alleen vanaf wel moment dat is, dat weet ik niet. En dat geldt alleen voor de 400. Hoe de 420 zich gedraagt, dat durf ik niet te zeggen.

De vraag is dan wel: Is hij het geld waard. :)
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Dan zou ik gaan voor de Blauwe Bosch, lijkt erg op de Maffel, en zou me niets verbazen als die uit de zelfde fabriek komt.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Ik zou toch serieus de Mafell overwegen, die gaat je op geen enkel punt teleurstellen. Mijn overweging is dan ook wel altijd dat ik het beste koop omdat ik er vanuit ga dat je daar uiteindelijk t langst plezier van hebt. Als je denkt dat de iets goedkopere ook goed is krijg je vaker later toch spijt. Voordeel van de Mafell is ook dat alles wat je nodig hebt standaard erbij zit behalve de verstekzool en dat dat allemaal in 1 systainer maat 1 past. Als je de extra accessoires meerekent is hij niet duurder dan de Festool. Wel beter!

Snds ik deze zaag heb en dat is denk ik zon anderhalf jaar heb ik er elke keer weer plezier van als ik hem in de hand heb. Over die machine is gewoon heel goed nagedacht en hij zit heel goed in elkaar, de zool, de zaaggeleiding zijn echt superieur aan welke andere zaag dan ook.
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Dat ze het niet weten zegt meer over de verkopers. Vraag eens of ze regelmatig met dit soort machines werken en de merken met elkaar vergelijken. De meeste praten gewoon het verkoopverhaal van de leverancier na.

Herken dit om te huilen soms, vorige maand in de Bouwmaat Groningen:
verkopen jullie vijlen borstels?

- grapje zeker?

- Nee vijlenborstel, om vijlen schoon te borstelen

-ken ik niet nog nooit van gehoord, haalt er 3 collega's bij, allen kijken of ik gek ben.
zeggen ze ook nog: we hebben wel roestborstels

- - - Updated - - -

Ik zou toch serieus de Mafell overwegen, die gaat je op geen enkel punt teleurstellen. Mijn overweging is dan ook wel altijd dat ik het beste koop omdat ik er vanuit ga dat je daar uiteindelijk t langst plezier van hebt. Als je denkt dat de iets goedkopere ook goed is krijg je vaker later toch spijt. Voordeel van de Mafell is ook dat alles wat je nodig hebt standaard erbij zit behalve de verstekzool en dat dat allemaal in 1 systainer maat 1 past. Als je de extra accessoires meerekent is hij niet duurder dan de Festool. Wel beter!

Snds ik deze zaag heb en dat is denk ik zon anderhalf jaar heb ik er elke keer weer plezier van als ik hem in de hand heb. Over die machine is gewoon heel goed nagedacht en hij zit heel goed in elkaar, de zool, de zaaggeleiding zijn echt superieur aan welke andere zaag dan ook.

Machines zien er degelijk uit, en hoor ook steeds meer die er gek op zijn, maar hun prijzen zijn ook flink hoog, dacht dat Festool hoge prijzen had, maar zon Maffel is meer dan 125,- euro duurder.
Vind dat een enorme prijs voor een decoupeerzaag.
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Herkenbaar.... Ik werd ooit bijna een grote bouwmarkt in Zoetermeer uitgegooid omdat ik vroeg of ze waterglas hadden. Een medewerker werd daar zo vreselijk boos om dat hij begon te schelden, hij dacht dat ik hem in het ootje nam. De bedrijfsleider wist het ook niet en heeft uiteindelijk op internet gekeken of het echt bestond...... Onnodig te zeggen dat ik daar nooit meer kom. Onwetendheid is één ding, onbeschoftheid een ander.

Groet, Rob.
 

SamR

Actieve deelnemer
5 jan 2014
62
0
Roeselare
Ook even off-topic.

Op mijn studentenjob had ik op een bepaalde dag de vraag gekregen om de draadloze verlengkabel te halen. Nu had ik wel de avond ervoor met enkele. Collega's van het werk een klein uitstapje gemakt. Dus ik was niet zo fris en helder toen ze het vroegen. Nou ik heb daar die hele bestelwagen doorzocht en na ee, goed halfuur pas tot het besef gekomen dat er iets niet klopte.

zo zie je maar gezond verstand is en blijft een heerlijk ding
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.