Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 4 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 32

Onderwerp: welke decoupeerzaag

welke decoupeerzaag

Hallo allemaal,

Ik ben redelijk nieuw op het forum en heb een vraag over een decoupeerzaag.
    Ik heb al even gezocht maar wil toch graag jullie mening weten. Ik heb nu een gamma decoupeerzaag. Slechtste koop ooit. Ding zaagt nooit recht, zaagblad beweegt alle kanten op en haaks zagen is al helemaal niet te doen.

Ik ben iemand die wel af en toe wat in elkaar zet maar op het gebied van meubels maken ben ik nog een beginner. Ooit heb ik een panasonic Lithium ion accuboormachine gekocht van 300 euro en heb toen gezworen dat ik nooit meer goedkoop spul koop omdat het een top apparaat is.

Nu ben ik aan het kijken naar een nieuwe machine en weet niet wat ik moet kopen. Ik wil best geld uitgeven voor een festool decoupeerzaag (zal mijn eerste festool worden) maar lees ook vaak verhalen dat dit nou net de machine is die je niet van Festool moet kopen. Die Mafell P1CC vind ik echt te duur en vraag me af of ik niet gewoon een goede bosch blauw moet kopen.

Ik wil hem gaan gebruiken voor het maken van meubeltjes etc. Dus het fijnere werk.

Ik hoor graag jullie mening.

Gr Alex

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1
    Ik gebruik eigenlijk mn decoupeerzaag niet zo vaak voor het maken van meubeltjes...Heb je niet meer aan een zaagtafeltje ? Decoupeerzaag komt eigenlijk alleen tevoorschijn bij ronde , vrije vormen.

Ik heb trouwens een bosch gst 120 decoupeerzaagmachine met bovengreep....heerlijke machine !~!
    met vriendelijke groet,
    rick
    http://thewoodworkersattic.blogspot.com/

Athanor
    Guest
    Tsjaa... Het is allemaal wel betrekkelijk natuurlijk, ik heb eenBosch blauw decoupeerzaag die ik vooral gebruik voor het afkorten van schaaldelen en planken voordat die een verdere bewerking krijgen. Toen ik afgelopen weekend voor mijn ovale tafelproject de rondingen aan het blad wilde zagen vertrouwde ik mijn Bosch Blauw niet meer. In dik en zwaar hout loopt die vaak "uit het roer" om het maar eens in schipperstermen uit te drukken. Daarom de Mafell decoupeerzaag van mijn vriend geleend, die hij na de adviezen en test/tips van dit forum heeft gekocht.... Was indertijd een goed advies van mij om hem hier op te wijzen, want de machine heeft uitstekend werk geleverd, zuiver haakse snedes door 4 cm Hard Maple!! Dus tsjaa.... het hangt wel erg van de klus af die je hebt, in dit geval gaf het mij een zeer effectieve werkwijze door met de Mafell te werken.

Fons

Kijk ook eens naar deze review van de Bosch GST 140
    De prestaties van deze Bosch zijn indrukwekkend.

Henri

Hey, ik heb ook een bosch blauw, ook een of andere gst 140 of 160, ik weet het niet van buiten. Moest ik het overdoen zou ik een beetje opleggen voor een Festool. Mafell ken ik niet echt. Het voordeel van Festool, vind ik, is dat het geleiderwieletje waar het zaagblad in op en neer gaat heel dicht bij het hout zit tegenover de bosch, die zit hoger. Wanneer je gaat draaien (cirkels zagen) met de Festool blijft je zaagsnede mooi haaks (recht naar beneden), dat kan ik met mijn bosch niet bereiken. Wanneer ik moet draaien gaat het blad toch scheef over de dikte van het hout (vooral bij dikker hout).
    mvg, seb

Senior Member
    Ingeschreven
    Jul 2012
    Wat hierboven al aangegeven wordt, het is net waar je de decoupeer voor wil gaan gebruiken. Wat is goed genoeg om het zo maar uit te drukken. Zelf heb ik een tweedehands Festool van 80,-, die het volgens mij best goed doet. Hij zit nu onder een module als figuurzaag, dus dat is niet helemaal een goed vergelijk maar geeft wel aan dat tweedehands niet slecht hoeft te zijn.

Als je naar een nieuwe gaat kijken, lees dan veel reviews. De voorlaatste van Festool (de 400 serie uit m'n hoofd) scheen best slecht te zijn, voornamelijk uit het lood zagen. Dat wil je natuurlijk niet bij een nieuwe (of tweedehands) machine.

Eigenlijk is dus de vraag: Wat wil je met de decoupeerzaag gaan doen?

Recht zagen is een combinatie van geleiding en keuze zaagblad. De oude typen van festool ps-1 de 2 de 200 en 300 zijn prima machines. Over de nieuwe kan ik niet uit eigen ervaring spreken maar wat ik er over gehoord heb is dat vele festool gebruikers de voorkeur geven aan de oudere modellen. Festool heeft een extra dik zaagje voor haaks zagen. Zet ook pendelstand uit. Beide adviezen hebben ook nadelen met het dikke blad ben je beperkt in de rondingen. Als de pendelstand uit staat lost het het zaagmeel moeilijker gevolg warmte en een sneller bot zaagblad.

Iedereen bedankt voor de input.

Voor mij is het belangrijkste het haaks zaken van uitsparingen enz. Ben nu bezig met een wijnrekje en die vormen moeten echt met een decoupeerzaag en liefst haaks natuurlijk.
    @Tradibon dank voor de heads-up van de review. Erg nuttig en die discussie kom je ook al tegen dat een goed zaagje erg belangrijk is.

Ik ga nog even verder zoeken en kijken wat ik ga doen.

De festool ps 300 is naar mijn mening een erg goede decoupeerzaag. De ps 400 daarin tegen schijnt minder te zijn. Als ik de keuze zou moeten maken zou ik gaan voor de ps 300 van festool. Ik heb ook gehoord dat ze deze nog steeds in het assortiment hebben omdat de ps400 niet goed presteert. En je kunt een festool machine altijd 14 dagen uitproberen dus als je het echt niets vindt kun je er altijd nog voor kiezen hem terug te brengen naar de dealer.

Succes met je keuze!

Hallo Paulo1997. Ik hoor hier vaker dat de festool 400 serie (dus ook de carvex 420?) slechter is dan de ps300. Maar hij is wel duurder, dat vind ik raar. Tevens heb ik nu bij verschillende winkels gevraagd, Bouwmaat en gunthers en meuser en daar weten ze niets van het feit dat de 400 serie wat slechter is dan de oudere.

Forum Rechten