Keuze tussen Record Power Coronet of elektra-beckum hdm 1000, en welke chuck?

Douwe

Actieve deelnemer
1 sep 2013
307
27
Drenthe/Groningen
Ik zit te twijfelen welke draaibank ik in de schuur permanent in gebruik zal stellen, de ander wordt dan waarschijnlijk opgeslagen op zolder of verkocht. In de schuur is er maar plek voor 1 houtdraaibank, de Record Power Coronet heb ik in onderdelen gekregen en vervolgens gereviseerd (waardoor ik er toch wel een beetje aan gehecht ben geraakt :p). Nu heb ik de mogelijkheid om voor een belachelijke prijs (appeltaart met koffie) een grotere, sterkere draaibank te kopen, maar ik weet niet wat de beste keuze zou zijn.

IMG_0015.jpg

De Record Power Coronet
Gietijzeren constructie
Morse 1 in de hoofdas
Morse 1 in de losse kop
Schroefdraad 3/4" x 16 tpi op de hoofdas
0,6 m TDC (tussen de centers)
Max draaidiam. 30 cm (over bed)
Motor: 0,37kW, max 1425 rpm
Bouwjaar: ??? (donkerblauw)

- Toevoegingen
MK1 Meedraaiend center
Zwenkbare hoofdas waardoor grotere diameters gedraaid kunnen worden
Bison klauwplaat (te zwaar uitgevoerd voor hout, niet geschikt voor langdurig gebruik)
Voor het vervangen van de aandrijfriem moet de gehele hoofdas met lagers en al worden verwijderd
Zelfbouw onderstel met lade voor beitels (overigens niet praktisch want alles trilt mee met de machine)

5026403.jpg

De Elektra-Beckum hdm 1000 (Metabo)
Plaatstalen constructie met aluminium gietstukken
Géén morse in de hoofdas
Morse 3 in de losse kop
Schroefdraad M20 x 1,5 op de hoofdas
1,0 m TDC (tussen de centers)
Max draaidiam. 38 cm (over bed)
Motor: 0,9kW, max 2800 rpm
Bouwjaar: 1988 (kotsgroen)

- Toevoegingen
Kopieerinrichting bijgeleverd
Aandrijfriem gemakkelijk te vervangen/verplaatsen
Plaatstalen onderstel
MK3 B16 Röhm Boorkop
MK3 Meedraaiend center
Chinese 4klauw

Chuck/Klauwplaat
Ook ben ik van plan om een echte Chuck (Klauwplaat) te kopen voor één van de 2 draaibanken, ik vraag mij af of het schroefdraad van de hoofdas in die keuze bepalend is. Zelf heb ik wel anderen zien werken met verschillende chucks maar ik heb zelf geen idee wat een goede chuck zou zijn voor mijn budget (max 160,-). Ik zat erover te denken om misschien een hoofdas te draaien met M33 x 3,5 schroefdraad (alleen als er geen andere opties zijn)
 
Laatst bewerkt:

jokke

Actieve deelnemer
10 jul 2009
477
20
Ik zou de record power bijhouden. Ik heb dezelfde als jou maar een generatie jonger (groen). Ik heb ook al op een Elektra beckum gewerkt. Voor mij is de record power veel solider en meer trillingsvrij. Elektra beckum is toch duidelijk een kwaliteitscategorie lager volgens mijn bescheiden mening... Dat merk je ook al in het aandeel gietijzer bij beide machines.
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.280
146
Enkhuizen
Beste Douwe,
Ik zou voor de Elektra Beckum gaan. De RP heeft de ielige MC 1 die voor klein werk prima is maar voor iets zwaarder gauw te kort schiet. Zelf geef je ook al aan dat hij erg trilt.
Als je een paar planken onderop het onderderstel van EB maakt en die ballast met een paar zakken zand heb je in elk geval een stabiele opstelling. Ook is hetvermogen van de EB nogal wat groter. Ik denk dat je bij het draaien de RP vrij snel tot stilstaan brengt met een draaibeitel. Voor een chuck zou ik voorlopig kiezen voor een relatief goedkope oplossing, nl. een van HBM: http://www.hbm-machines.com/producten/houtbewerking/houtdraaibanken/houtklauwplaten/hbm-ck-35-4-k-houtklauwplaat-voor-houtdraaibank. Mogelijk moet je er nog wel een aparte adapter bijkopen (of laten maken). Voor een beginner is deze chuck zeer compleet en voorlopig toereikend. Als het draaien je gaat bevallen schakel je over een paar jaar wel over naar een zwaardere bank met meer opties en een hoogwaardige chuck.
 

Douwe

Actieve deelnemer
1 sep 2013
307
27
Drenthe/Groningen
Voor mij is de record power veel solider en meer trillingsvrij. Elektra beckum is toch duidelijk een kwaliteitscategorie lager volgens mijn bescheiden mening... Dat merk je ook al in het aandeel gietijzer bij beide machines.

Daarom twijfel ik eigenlijk ook. De record power is idd solide gebouwd, maar de snaar is inmiddels versleten en het vervangen is hopeloos. Ik heb eigenlijk bij sommige draaiwerkzaamheden het gevoel dat ik meer toeren nodig zou hebben. Ook is MC1 wat aan de kleine kant en ik heb verder geen gereedschap in MC1 formaat (MC3 kan je met een verloophuls ook MC2 in gebruiken, oftewel al het gereedschap wat ik voor de metaaldraaibank heb)

Als het draaien je gaat bevallen schakel je over een paar jaar wel over naar een zwaardere bank met meer opties en een hoogwaardige chuck.

Dit is nu de derde draaibank die ik in mijn bezit heb weten te krijgen, het draaien bevalt me wel :). Mijn budget is aardig ingekrompen toen ik had besloten een metaaldraaibank te kopen/reviseren. Erg praktisch om ook kleine metaalbewerkingen te kunnen doen, maar ik had het achteraf liever in een houtbewerkingsmachine gestoken...

Die chuck lijkt me wel wat, heb je dit model zelf ook gebruikt? ik vraag me af wat de verschillen zijn tussen de duurdere chucks (afgezien van een betere precisie, want dat is vanzelfsprekend)

IMG_0203.jpg
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Ik heb ook de Record Power. De 250 watt is inderdaad zeer beperkt. De motor blokkeert onmiddellijk als je iets agressief afneemt.
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.280
146
Enkhuizen
maar ik had het achteraf liever in een houtbewerkingsmachine gestoken...
Die chuck lijkt me wel wat, heb je dit model zelf ook gebruikt? ik vraag me af wat de verschillen zijn tussen de duurdere chucks (afgezien van een betere precisie, want dat is vanzelfsprekend)
Als je nou die metaaldraaibank, de RP en de EB weer verkoopt en een goede (evt. 2e handse) houtdraaibank met meer vermogen en standaardaansluitingen terugkoopt ben je misschien op de betere weg. Ik raad je aan om lid te worden van een houtdraaiclub (zie hieronder). Daar wordt je in de regel met raad en daad bijgestaan vwb aanschaf van draaibanken en aanverwanten.
Die chuck heb ik zelf ook en inmiddels 5 jaar naar tevredenheid gebruikt. Mogelijk is de precisie wat minder en de toleranties wat groter, maar ik heb me er uitstekend mee kunnen redden. Voor een NOVA of ONEWAY e.d. ben je al gauw het dubbele kwijt.

- - - Updated - - -

Ik heb ook de Record Power. De 250 watt is inderdaad zeer beperkt. De motor blokkeert onmiddellijk als je iets agressief afneemt.
Ja, je loopt helaas met deze RP al heel gauw tegen grenzen aan. Maar daar ben je inmiddels ook al achter.
 

Douwe

Actieve deelnemer
1 sep 2013
307
27
Drenthe/Groningen
Ik denk dat ik de RP op z’n plekje in de schuur laat staan. Het meeste draaiwerk wat ik doe is kleinschalig. Een groot vermogen heb ik niet echt nodig (de RP heeft al een geupgrade motor t.o.v. de fabrieksstandaard). De lengte van het bed en de draaidiameter zijn niet van belang. De RP is veel degelijker gebouwd dan de EB (gietijzeren constructie, fosforbronzen glijlager in de hoofdspindel). Qua schroefdraad op de hoofdas is er eigenlijk bijna geen verschil. Die HBM chuck heeft al een insert voor ¾ x 16 tpi (past dus direct op de RP), lijkt mij een prima deal voor die prijs met alle verschillende bekken erbij. Als ik de klauw heb, ben ik ook minder afhankelijk van de morse conus in de losse kop.

Bij de EB zit ook een meedraaiend center en een boorkop, maar met morse conus 3, zou ik de morse hiervan nog kunnen vervangen voor morse 1?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.