Olijf-probleem.

Rien van Lieshout

Actieve deelnemer
20 sep 2012
699
1
Oostelbeers
Hallo.

Ik ben een schaal aan het (voor)draaien van olijfhout.
Het is een wortelstuk van een olijfboom waar ik ruim een jaar geleden een schijf van 11 cm dikte uit heb gezaagd.

De diameter zal ongeveer 42cm worden.
De hoogte 10 cm.

Ik merk tijdens het draaien dat het hout nog redelijk nat is.
Het houtvocht lijkt nog veel olie te bevatten.
Het bed van de draaibank wordt erg snel vettig bruin (roest).
Ook mijn draaibeitels krijgen dat, en het schoonmaken is erg moeilijk.
Met wasbenzine lukt het uiteindelijk wel.
Heeft iemand hier ervaring mee, en een goede tip voor het schoonmaken van mijn gereedschap?
P4220001.jpg
P4230016.jpg P4230005.jpg

Vriendelijke groeten.

Rien.
 
is eigenlijk met elke houtsoort die je nat draait
mij maakt dat persoonlijk niet zoveel uit eigenlijk
om de zoveel tijd wordt alles eens goed schoongemaakt met wasbenzine of thinner ofzo en verder laat ik het gewoon zo
zolang het niet nat is kan het geen kwaad he
dus ik droog het af en toe af en de vlekken laat ik dan meestal
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Ik vind jouw hout niet erg nat, ja niet kurk droog, maar als je op deze foto kijkt kun je de donkere streep/bant op de muur zien, waneer de druppels van de TL buizen vallen en de bank drijfnat is ben je nat hout aan het draaien :D.

wet wood usedlathe.jpg
Ik vind dat als je de bank en gereedschap droog houd/maakt tijdens en na het draaien, er geen nadelige gevolgen van komen, kijk maar naar mijn bank en die is al zo’n 30 jaar gebruikt, hij heeft een patina maar is nergens roestig, je kan natuurlijk was over het bankbed smeren en dat zou helpen met schoon houden/maken, maar een geregeld gebruikte bank zal niet makkelijk roesten en zeker niet als je hem steeds droog houd, zie mijn bank en die word alleen droog gehouden :)
 
Laatst bewerkt:

Rien van Lieshout

Actieve deelnemer
20 sep 2012
699
1
Oostelbeers
Mijn hout is inderdaad niet erg nat, maar ik bedoel ook niet het vocht dat bij nat hout-draaien in de ronde vliegt.
Als je goed op foto 3 kijkt, dan zie je boven aan de beitel een vette-plakkerige-substantie, het lijkt een harsachtig emulsie die niet makkelijk te verwijderen is.
Mij lijkt ook dat het langere tijd zal duren voor dit (olie achtige) vocht opgedroogd is.
Ik heb de schaal inmiddels al voor een groot deel uitgehold tot een wanddikte van 1,5 tot 2 cm, nu hangt hij in een papieren zak aan de zolder in mijn werkplaats.
Ik wil hem zo een paar maanden verder laten drogen, dus nog even geduld hebben.
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Mijn hout is inderdaad niet erg nat, maar ik bedoel ook niet het vocht dat bij nat hout-draaien in de ronde vliegt.
Als je goed op foto 3 kijkt, dan zie je boven aan de beitel een vette-plakkerige-substantie, het lijkt een harsachtig emulsie die niet makkelijk te verwijderen is.
Mij lijkt ook dat het langere tijd zal duren voor dit (olie achtige) vocht opgedroogd is.
Ik heb de schaal inmiddels al voor een groot deel uitgehold tot een wanddikte van 1,5 tot 2 cm, nu hangt hij in een papieren zak aan de zolder in mijn werkplaats.
Ik wil hem zo een paar maanden verder laten drogen, dus nog even geduld hebben.

Ik heb nooit Olijfhout gedraaid, anders dan Russian Olive dat geen echte Olijf is, maar Ik denk dat je meer een olie op je bank krijgt en dan zul je wel een oplosmiddel moeten gebruiken als het er op zit.

Beter voorkomen dan genezen geld hier ook, en zoals Ik al zei, was kan wel helpen denk Ik, maar misschien kun je plastiek zoals klingwrap als je dat kent, om/over het part dat vuil word spannen, dat zou wel zeker werken.

En jou mening dat het hout wel langzaam droogt is wel waar, volgens wat Ik heb kunnen vinden on the net, hier een part van wat betreft Olijfhout, Duurzaamheid, Drogen en Bewerkbaarheid.

De mening is dat het moeilijk te drogen is, en dat het langzaam gedroogd moet worden ook in een kiln/oven.

Olive wood info.jpg
 

Rien van Lieshout

Actieve deelnemer
20 sep 2012
699
1
Oostelbeers
Bedankt voor de info, het is ook niet zo dat het een probleem is. Maar ik had eigenlijk een beetje gehoopt dat iemand een makkelijke oplossing had voor het schoonmaken van mijn gereedschap.
Het olijfhout is wel erg mooi (zie fotovan een kelkje dat ik een paar jaar geleden draaide), het ruikt ook lekker (wel een beetje sterk) en het draait verder ook erg fijn.



P1160697.jpg
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Bedankt voor de info, het is ook niet zo dat het een probleem is. Maar ik had eigenlijk een beetje gehoopt dat iemand een makkelijke oplossing had voor het schoonmaken van mijn gereedschap.
Het olijfhout is wel erg mooi (zie fotovan een kelkje dat ik een paar jaar geleden draaide), het ruikt ook lekker (wel een beetje sterk) en het draait verder ook erg fijn.



Bekijk bijlage 17399

Ja Ik weet niet of er betere middelen zijn, olie en vetachtig is niet makkelijk met reinigingsmiddel in water, TSP werk wel maar I zou dat niet graag gebruiken, Ik gebruikte dat toen Ik in de Nederlandse Marine diende aan board van Hr Ms De Kortenaer in Nederlands Nieuw Guinea om de vloer schoon te maken, een scheutje bij het sop deed wonderen.

Ja dat kelkje ziet er mooi uit, en Olijfhout is mooi, Ik heb een pen die een goede vriend mij zond als een present, mooie tekening in ’t.

Ik hoop dat je grote schaal goed uitvalt, maar neem de tijd er voor :)
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.920
846
Oss
Je zou het eens kunnen probeerden met WD40.
Eerst ook op het bed smeren voor gebruik draaibank.
Hallo.

Ik ben een schaal aan het (voor)draaien van olijfhout.
Het is een wortelstuk van een olijfboom waar ik ruim een jaar geleden een schijf van 11 cm dikte uit heb gezaagd.

De diameter zal ongeveer 42cm worden.
De hoogte 10 cm.

Ik merk tijdens het draaien dat het hout nog redelijk nat is.
Het houtvocht lijkt nog veel olie te bevatten.
Het bed van de draaibank wordt erg snel vettig bruin (roest).
Ook mijn draaibeitels krijgen dat, en het schoonmaken is erg moeilijk.
Met wasbenzine lukt het uiteindelijk wel.
Heeft iemand hier ervaring mee, en een goede tip voor het schoonmaken van mijn gereedschap?
Bekijk bijlage 17291
Bekijk bijlage 17292 Bekijk bijlage 17290

Vriendelijke groeten.

Rien.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.