Eiken weidepalen - welke behandeling?

Swake

Actieve deelnemer
27 apr 2014
155
0
Goede middag woodies,

Ik zal +/-350 palen zo'n 80cm in de grond gaan steken. Dit om een weide af te zetten. Dat is geen klein werk en ik wil dus dat het zo lang mogelijk mee gaat. Eerst dacht ik gewoon aan verduurzaamde vuren palen (niet de gecreosoteerde, maar de lichtjes groene behandeling, dat is mooier, gaat niet af en stinkt niet in de zon). Deze zijn rond diameter 10cm.

Maar nu kreeg ik een mooi voorstel voor eiken balken. Die zijn dikker (rechthoek 20cmx10cm) en dat maakt dat de afstand tussen palen verdubbeld kan worden. Dus moet ik er nog maar half zoveel plaatsen. Het prijsverschil is op deze manier best haalbaar en aangezien het oog ook wat wilt...


Nu is de vraag: hoe/met wat die dingen behandelen?
- Ondergronds maakt het zicht niet uit (80cm diep + 20cm waar het gras tegen groeit) . Daar wou ik carbolineum gaan gebruiken, maar dat mag nu niet meer denk ik. Welk ander product kan hiervoor gebruikt worden?

-Bovengronds wil ik iets kleurloos. Ik ben bereid dit om de zoveel jaar terug aan te brengen. Mijn eerste gedachten gaan naar één of andere mix met lijnolie.

Gezien het volume moeten de producten eenvoudig kunnen aangebracht worden met een dikke kwast of het verfpistool.
 

Swake

Actieve deelnemer
27 apr 2014
155
0
Hoe gaat dat in zijn werk eigenlijk?
Enkel oppervlakkig verkolen waarschijnlijk? Paaltje zou anders te veel van zijn sterkte verliezen mijn inziens.
K'heb beetje mijn twijfels want de restanten onverbrande koolblokjes van onze BBQ vliegen gewoon mee op de mesthoop en pakweg een jaar later is dat allemaal verdwenen. En tegelijkertijd ken ik er eigenlijk niks van.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Ik heb een eiken schutting gemaakt.
Het advies van de houtleverancier (van Vliet in Langebroek) was: niets aan doen. Eiken kan zo onbehandeld de grond in en gaat jaaaaren mee.
 

Swake

Actieve deelnemer
27 apr 2014
155
0
Eikenhout is inderdaad één van de betere als het helemaal onder de grond zit of helemaal boven de grond en zal zo een 15 à 20-tal jaar meegaan. Het heeft wel 'maar' duurzaamheidsklasse 2. En er wordt sterk aangeraden het hout te verduurzamen op niveau van de overgang van grond naar lucht. En dan vooral als er planten/gras staan.

SunRayes, Werd de schutting in volle grond geplaatst met gras er rond, dus geen beton of stenen er rond? Moest het er al een aantal jaren staan, wil je dan eens nakijken of er op de overgang al aantasting is. Liefst een paar centimeter grond losmaken, want daar zit het grootste probleem. Je bent dan de eerste persoon die ik kon vinden met een relevante referentie :)
 
A

Athanor

Guest
Voor eikenhout is dezelfe behandeling mogelijk zoals in dit topic wordt beschreven: licht verkolen van de delen die in de grond zitten.

Fons
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Het gaat toch niet om treinbielzen die je krijgt?
Dat is lang populair geweest voor weide palen en tuin ornament maar nu weten we dat dat de bodem sterk vervuilt.

De palen rond onze weides zijn "weide palen" ruwe palen die ze maken door kleine stammen in 4 te klieven, zonder enige behandeling of verwerking buiten de punt die erop is. Ik vermoed dat het kastanje is, maar zonder zekerheid. Dat gaat makkelijk 30-50 jaar mee.
De meeste landbouwers nu zetten gegalvaniseerde palen, een andere ecologische optie is een haag meidoorn planten.
 

Swake

Actieve deelnemer
27 apr 2014
155
0
Nee, geen oude treinbiels. Daar zit inderdaad een hoop 'bruin' op en dat spul is echt niet gezond. en krijgen... die dingen kosten een arm en een been :( Heel eventueel zullen er een paar gebruikt worden op de hoeken omdat het daar steviger moet zijn.

In de weide gaan paarden staan. Kastanje kan dus enkel als er zeker geen schors meer op zit want die is zeer giftig voor hen en ze durven er wel eens aan te knabbelen dus ten alle prijs te vermijden. Hoogte 1.6m + 80cm in de grond. Dat maakt 2.4m. Als er een paardje komt tegen staan om zich wat te krabben is het ook beter dat het niet al te gemakkelijk afbreekt, dus liefst iets stevig.

Meidoorn heb ik heel even overwogen. Die kan ik jammer genoeg niet overal plaatsen en moet ook een paar jaar groeien alvorens die voldoende dik staat. Jaarlijks onderhoud is absoluut nodig. Voor stevige paarden moet je ook rekenen op minsten 2 lagen, dus direct 4m dik. Ik heb een perceelomtrek van om en bij de 950m. Ben ik dan direct 38a oppervlakte kwijt. Beetje veel van het goede en waarschijnlijk ook de reden waarom het minder en minder gebruikt wordt. Wel mooie oplossing anders.

Straks een grondboor gaan kopen. Een paar paaltjes met de schop in de grond werken dat gaat nog. Een paar honderd paaltjes daartegen is een heel andere opdracht :eek:
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Kan je geen benzineboor huren? Met zo'n handboor is het hier in de klei al een marteling om 1 paal de grond in te krijgen, laat staan 350.
 

rinus

Actieve deelnemer
13 nov 2011
744
149
Heerde
marinusvannorel.nl
Onbehandeld gaat prima in droge zandgrond. Staan ze jaren, maar als ze regelmatig met de de voeten in het grondwater staan dan zijn ze binnen de kortste keren weg. Daarnaast is het spinthout in alle grondsoorten snel weg. Erg belangrijk dus hoeveel kernhout er aan elke paal zit. Ook als ze gezaagd zijn zullen ze sneller rotten. Voor behandelspullen zou je ook eens op http://www.paintspectrum.nl/index1.html kunnen kijken en dan bij de bitumeuze producten.
 

Swake

Actieve deelnemer
27 apr 2014
155
0
Mijn hart gaat naar eiken, mijn goesting ook, want het is toch zoveel mooier...

Het gezond verstand gaat echter naar verduurzaamde vuren palen. Na wat leeswerk zijn die blijkbaar duurzamer dan niet of slecht verduurzaamd eiken, en gezien de kleinere diameter (10cm rond) vrij eenvoudig om het gat voor te boren. Ook goedkoper dan die eiken balken, maar k'moet er wel 2 keer zoveel planten omdat ze minder stevig zijn. Langs de andere kant is er geen werk aan en kunnen ze direct in de grond. Die palen zijn eenvoudig te vinden als er ooit een paar moeten vervangen worden of bijgekocht worden voor een uitbreiding.

Dus nog altijd geen keuze gemaakt... Er is wel al serieus wat overgewicht...

ps: jazeker, benzineboor, t'is wel een klein model. Klein is relatief vergeleken met wat je soms op youtube kan vinden. Heb een demotje gehad en in nog geen halve minuut is er een gat van 20cm diameter geboord op 80cm diep. Die grond was dan wel redelijk licht, maar dat heb ik ook.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Hier duwen we ze de grond in met de frontlader van de tractor, niet altijd loodrecht maar het is een kwestie van seconden per paal.
Groene vuren palen gaan ook wel lang mee, de omheining van de buren is hiervan gemaakt en die is zo'n 22-23 jaren oud en is niet echt aan vervanging toe.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
In die behandelde, ronde palen zijn er ook kwaliteiten. Vorig jaar hebben ze hier de afsluiting van een weitje hersteld. Die palen stonden er 'maar' 15 jaar, maar waren in de grond volledig weg.
Ik ben ooit op een domein in de Ardennen geweest. Daar gebruikten ze ook eiken palen. Die werden na 10 jaar vervangen en dienden dan als brandhout. Aantasting was miniem.
 

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
Gekloofde eiken palen gaan verdomd lang mee, vierkante balken misschien iets korter (Omdat je de hout poriën kapot zaagt?)
Ik vind zelf gekloofde eiken palen heel mooi.
Die behandelde vuren palen zit inderdaad kwaliteitsverschil in. Mijn vader heeft palen die al 40 jaar staan, niks mee aan de hand. Maar palen die 5 jaar geleden nieuw zijn gekocht beginnen nu al te verrotten. (waarschijnlijk omdat ze vroeger die palen met gigantische rotzooi behandelden)
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.502
Gaanderen
Steenkoolpekteer was een prima middel. De laaste die ik gezien heb waren van tenco. Goedkoop maar niet helemaal milieu vriendelijk.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.