Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 3 van de 3

Onderwerp: Ode aan een vakman

Athanor
    Guest

Ode aan een vakman

image.jpg

Ik heb het al eens in een ander topic verteld, Sipke van der Weide van slijperij de Eestroom in Leeuwarden stopt er mee. Ooit begonnen als meubelmaker is hij een slijpinrichting begonnen en heeft aan velen jarenlang goede diensten geleverd. Vakmanschap, goede adviezen en veel kennis van houtbewerking, bovendien een man die de menselijkheid hoog in het vaandel heeft staan. De Leeuwarder Courant kwam met een mooie dubbelpagina om hem nog eens in het zonnetje te zetten. Bij deze kunnen jullie meelezen en kijken.

Fons

image.jpg
    image.jpg
    image.jpg

image.jpg
    image.jpg
    image.jpg
    image.jpg

Ik heb toen een documentaire over 'm gezien. Mooie vent. Ik zou 'm toch geen 71 geven!

Dank je voor het posten Fons, Sipke verdient wel een mooi plekje op ons forum. Daar waar we graag het verleden bewaren, door gebouwen en oude spullen te restaureren of in musea te verzamelen, gaat het, vind ik, uiteindelijk om de mens die het bedacht, berekend en gemaakt heeft. En het beroep gereedschap slijper heeft een ondankbare kant, ondanks dat hij onmisbaar is, is het vaak een vergeten schakel tussen de gereedschapmaker en de gebruiker. Musea bewaren wel gereedschap, maar slechts zelden scherp gereedschap. Maar als houtbewerkers weten we hoeveel er over het slijpen geschreven wordt en welk een verschil in plezier en eindresultaat echt scherp gereedschap geeft.

jaap

Forum Rechten