Welke domino voor garage deur

mcarma

Actieve deelnemer
15 jun 2012
144
0
Kontich
Hey iedereen,
Ik wil binnenkort beginnen aan een nieuwe garagepoort (twee grote deuren) en wil ipv pen gat verbinding de Domino Xl gebruiken die ik recent heb gekocht.
Ik ben echter aan het twijfelen welke domino's ik ga moeten gebruiken. Je hebt de gewone beuken domino's maar daarnaast heb je de sipo's voor buitengebruik.
Ik zie in de maat 14mm echter enkel de sipo's staan die je nog op maat moet zagen, met ineens 18 lange in 1 doos en deze kosten toch wel een serieuze duit (99euro) en wss ga ik deze ook enkel voor dit project kunnen gebruiken in de nabije toekomst.
Daarnaast kan je ook de set kopen met beukendomino's voor 150 euro incl de 14mm frees en verschillende maten met ook nog voor 12 mm die je toch al wel voor andere zaken kan gebruiken.

De deuren gaan gemaakt worden van gewoon grenen waarna deze geschilderd worden.
Mijn vraag is dan ook, kan ik het riskeren om gewoon beuken domino's te gebruiken, of moet ik toch de sipo's nemen? De deur zal blootgesteld worden aan slagregen.

Tx
 
A

Athanor

Guest
Ik neem met buitenwerk geen risico en gebruik Sipo domino's. Voor het blokrooster heb ik daarnaast ook bredere pennen -lees domino's- gemaakt van hetzelfde teakhout als het rooster.


Fons
 

Patje

Actieve deelnemer
28 jan 2012
75
0
Lommel
waarom zelf geen domino's maken, van dikte schaven, van breedte zagen en ze zijn af en veel voordeliger dan domino's kopen.
Op een half uurtje heb je er veel.
groetjes Patrick.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Ik maak ze zelf, ook bij de 500. En bij grote zaken zoals poorten of deuren maak ik ze zo breed als ik een normale pen zou maken. De xl gebruik ik meestal als een draagbare gatenfrees, ik frees meerdere keren naast elkaar om een lang gat te krijgen.
ik doe dit omdat één grote pen per verbinding minder moeilijk werkt dan soms tot 4 gewone domino's per verbinding. Dat laatste is soms een echte nachtmerrie want voordat je alles gelijmd hebt begint het aan de andere kant al te drogen, of plakt het voordat je alles kan opspannen.

Sipo is echt voor zaken die werkelijk buiten staan en doornat worden, een garage poort blijft vanbinnen normaal gezien droog. Al zou ik zelf geen beuk gebruiken hiervoor, kan je er wel mee weg. Ik gebruik meestal hetzelfde houtsoort als de constructie.
 

mcarma

Actieve deelnemer
15 jun 2012
144
0
Kontich
bedankt allen, domino's zelf maken heb ik ook wat over gelezen, sommige maken ze mooi rond, andere laten ze vierkant na de vlakbank. Halen jullie ze nog eens via een afrondfrees want dan wordt het toch wel veel werk. Denk dat het idd het beste is voor de garagedeur 1 grote valse pen te maken en eens te kijken wat het gemakkelijkste werkt om allemaal even grote gaten te maken.
@Benchworks, maak je uw pennen ook dikker dan de max van 14mm? of is dit wel voldoende voor een garage deur?
 

tuoh

Oud hout
Beuk gebruiken bij verbindingen die buiten komen te staan is geen goed idee, dat klinkt als vloeken in de kerk voor de vakman. Elke houtverbinding is heel kwetsbaar voor capillaire waterinfiltratie, de Beuken pen is hier een meer dan willig slachtoffer. Het moet daarom niet persé een valse pen van Sipo worden, alle houtsoorten uit de duurzaamheidsklassen I en II zijn geschikt voor de klus.
De vorm van de domino hangt af van de plaats waar ie gebruikt gaat worden. Voor gebruik in te ruim geboorde gaten hoeven de zijkanten niet opgerond te worden, er is sowieso toch zijdelingse speling. Voor gebruik bij een pen en gatverbinding in constructiewerk moet de pen wel mooi sluitend in het gat passen. De verbinding moet namelijk ook kunnen weerstaan aan schranken, dus geen speling in de verbinding gewenst hier.

De nodige pendikte word bepaald door de houtdikte, een ideale verhouding is de pen 1/3 van de houtdikte te nemen. Het is na het rekenen altijd beter om de pendikte naar boven af te ronden dan naar onder:p

Mvg,

André
 

mcarma

Actieve deelnemer
15 jun 2012
144
0
Kontich
Tuoh,
Maar als ik niet met een valse pen zou werken, maar een "echte" pen gat verbinding zou maken, zou de pen toch ook maar gewoon in vuren hout zijn?
Begin toch te denken dat de gemakkelijkste oplossing de sipo dominos zijn, had de domino XL ook gekocht om geen manueel pen/gat verbinding meer te maken.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
@Mcarma, ik maak ze nooit breder dan 14mm, bij de regel van 1/3 kan dit in theorie dienen voor hout tot 42mm dik. Maar dat is theorie en enkel als je werkt met maar één houtsoort.
De regel van 1/3 werkt niet meer als je een pen gebruikt van een andere hardheid, als die harder is dan is de verbinding sterker met een dunnere pen.

Bijvoorbeeld moet je in theorie bij 18mm mdf of multiplex dominos gebruiken van 6mm, maar die 6mm beuk is veel sterker dan die 2x 6mm mdf en creëer je dus een zwak punt rond de domino, als je een domino van 4 of 5 gebruikt dan krijg je een sterkere verbinding.

Het is een ideale manier om overschotten van tropisch hardhout te benutten, zeker resten van beplankingen afrormosia enz. Meestal moet je ze 0,1 tot 0,2mm dunner schaven dan de dikte van de frees.
 

tuoh

Oud hout
...... Maar als ik niet met een valse pen zou werken, maar een "echte" pen gat verbinding zou maken, zou de pen toch ook maar gewoon in vuren hout zijn? ........
.

Inderdaad, maar de duurzaamheid van het geheel is er dan ook naar:( Een constructie is maar zo sterk als zijn zwakste schakel, in dit geval de "waterzuigende" verbindingen. Een Vuren deur met hardhouten valse pennen gaat hoger scoren qua duurzaamheid dan een volledig Vuren werkstuk.

Het zijn bijna altijd de (onderste) verbindingen die het snelst aftakelen en het uiteindelijk begeven, verder mag het hout dan nog tiptop zijn, de constructie heeft hiermee een ferme knauw gekregen.

Ik heb in al mijn jaren praktijk nog nooit een stuk Vuren gebruikt voor buitenwerk, het hout is zonder verduurzaming niet geschikt voor de klus.
Kies minimaal voor dichtnervig Grenen, Lariks of Oregon (geen Douglas) deze gaan beter scoren qua duurzaamheid.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.