Stofafzuiger nieuw of 2de hands ?

Goedenavond allen,

Ik ben een beetje aan het rondneuzen voor een fatsoenlijke stofafzuiging voor mijn zaag en freestafeltje, en een klein vlak en vandikte bankje en zou graag jullie mening hebben.

Is het beter om een 2de hands afzuiger te kopen van een bepaald merk of is voor hobbymatig gebruik een nieuwe afzuiger van bijv. HBM ook goed genoeg gezien de prijs van een HBM100 of 200 ?
Ik heb al heel wat merken voorbij zien komen maar ik heb werkelijk geen idee wat het slimste is, ik heb afzuigers voorbij zien komen zoals Contimac, Scheppach, een wat oudere Electra Beckum, een Holztech, enz, enz,...

Dus wat is slim en wat is wijsheid ?
En nee,... zelf bouwen is geen optie (voor nu) want hij moet mobiel zijn.

Alvast bedankt
 
Laatst bewerkt:

SamR

Actieve deelnemer
5 jan 2014
62
0
Roeselare
Goh ik zou het eigenlijk ook niet echt weten. Kijk anders eens bij tendotools ook. Naar ik heb horen vertelle, schijnen hun stofafzuigingssystemen niet slecht te zijn.

Groetjes SamSam
 

RichardvE

Actieve deelnemer
3 jul 2013
50
0
Boskoop
Ik lees even mee want ik zit een beetje met dezelfde vraag.

Je zegt trouwens dat hij mobiel moet zijn, maar zo'n HBM is behoorlijk groot dus dat zou dan toch afvallen of niet?
Ik zelf zit meer te denken in de richting van een goede stofzuiger.

Kan iemand misschien uitleggen van de verschillen tussen beide soorten zijn (dus een bouwstofzuiger en zo'n HBM-achtige)
Wanneer kies je voor welke oplossing?
 

SamR

Actieve deelnemer
5 jan 2014
62
0
Roeselare
Goh het voordeel van zo'n kleine stofzuiger is dat hij vrij mobiel is. Terwijl zo een grootte beter stationair staat en dat je werkt met eventuele aftakpunten.
 

RichardvE

Actieve deelnemer
3 jul 2013
50
0
Boskoop
En is de afzuiging vergelijkbaar? Of kan zo'n kleine gewoon niet tippen aan zo'n grote centrale afzuiger?
Dan kan ik namelijk begrijpen dat freaky667 naar zo'n grote kijkt hoewel die dus eigenlijk niet mobiel zijn.
 
Bij nader inzien is mobiel ook niet echt het juiste woord,... verplaatsbaar is beter gekozen denk ik, bedoel meer dat ik hem vanuit de schuur ook eens naar buiten moet kunnen duwen en als ie niet op wieltjes staat,... maken we er wel wieltjes onder.
En wat betreft een kleine bouwstofzuiger, ik heb een Starmix, en die prik ik nu aan de zaagtafel maar dat heeft geen nut eigenlijk, maar dat zal wel voor een (groot) deel aan de zaagtafel liggen maar bij mijn vlakbankje lukt het ook niet best eigenlijk dus hoop ik dat het met een stationaire afzuiger beter gaat want m´n bouwzuigertje is prima om daar een stuk handgereedschap op aan te sluiten maar daar houd het ook mee op.
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Een stofzuiger kan de opbrengst van zaagsel en houtmot van bijvoorbeeld een vandiktebank echt niet aan. Voor andere apparaten is het wel mogelijk om een stofzuiger te gebruiken maar een grote afzuiger is toch beter.

Gisteren toevallig een tweedehands HBM 100 profi afzuiger opgehaald. Vergeleken met een bouwstofzuiger is dit een wereld van verschil, geen vergelijk. Ding staat op wieltjes en is goed te verrijden. Qua herrie valt het erg mee, mijn stofzuiger maakt veel meer lawaai.

Aangesloten op de eveneens gisteren opgehaalde tweedehandse HBM 600 zaagtafel werkt het goed. Er blijft altijd wel wat zaagsel ontsnappen, maar het overgrote deel wordt opgezogen. Mijn vlak- en vandiktebank heeft geen echte 100mm aansluiting dus dat blijft behelpen, maar met een zelfgeknutselde zaagselvanger werkt het redelijk.

De kwaliteit.tsja, ach.... Het voelt wat blikkerig aan maar dat gevoel had ik ook bij afzuigers van de "betere" merken. Voor normaal gebruik voldoet het zeker. Voor inzet vijf dagen per week voor acht uur per dag, nee, dan zou ik wat beters kopen.

Kortom: de HBM is niet verkeerd voor hobbymatig of beperkt professioneel gebruik. Neem wel de versie met de microfilter, anders zit je werkplaats nog onder het fijne stof.


Succes!!

Groet, Rob.
 

gandel69

Actieve deelnemer
6 apr 2008
401
10
Diepenveen
www.kekkek.nl
Voor stationaire machines is een grotere houtmot-afzuiger eigenlijk wel noodzakelijk.
Ik heb een compacte afzuiger en rij deze steeds naar de machine die ik gebruik. Goede wielen zijn dan wel belangrijk (om een beetje tussen de zooi te manoeuvreren:). De mijne kan 1000 m3 lucht verplaatsen en heeft 1200 pa onderdruk en dat is op die afstand ruim voldoende voor een flinke zaag & vandiktebank.

Die HBM ken ik niet, maar ik weet wel dat veel goedkopere afzuigers vaak een plastic schoepenrad hebben voor de luchtverplaatsing. Dat is vrij hopeloos. Binnen de kortste keren mist het rad stukken van de tanden en daardoor verliest de machine capaciteit. Kies bij voorkeur een metalen rad.

Voor het filter zijn de huidige filterdoeken volgens mij een stuk beter dan dat ze geweest zijn. Het rondpompen van vroeger zie ik niet meer. Een fijnstof filter zal beter zijn, maar ze zijn behoorlijk aan de prijs.
Een 2e hands filter zal mogelijk wel behoorlijk verstopt zitten vermoed ik. Met een nieuw filter heb ik in ieder geval veel meer zuigkracht dan met een filter dat er al een jaar op zit.
 
Ben me ondertussen nog wat verder aan het verdiepen over soorten stofafzuigers en welke te kiezen en aangezien ik ook verhoudingsgewijs veel mdf en zacht hout zal gaan bewerken een microfilter wel noodzakelijk zal zijn, en nu lees ik ook dat je een afzuiger met een diameter van bijvoorbeeld 100 mm niet zomaar kan reduceren naar bijvoorbeeld 70 mm of 32 mm en ben benieuwd of dit klopt.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
en nu lees ik ook dat je een afzuiger met een diameter van bijvoorbeeld 100 mm niet zomaar kan reduceren naar bijvoorbeeld 70 mm of 32 mm en ben benieuwd of dit klopt.

Klopt, gaan naar 70 is mogelijk nog doenbaar, maar 32 gaat totaal niet. De afzuigers werken enkel als ze een groot volume lucht kunnen verplaatsten, daarvoor heb je een grote doorgang nodig. Het klink raar maar als je gaat van 100 naar 70mm dan halveer je de doorgang bijna, dat gaat meer druk zetten op het systeem en meer energie vragen, maar je kan dan ook werken met twee open 70mm leidingen zonder al te veel druk verlies.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.