verstekzagen met de TS55EBQ: tips?

roald

Actieve deelnemer
29 feb 2012
492
0
Hebben jullie tips om probleemloos 45 graden te zagen met een Festool TS55EBQ met rail?

Ik ga binnenkort een hoofdeinde maken voor ons bed, en wil hiertoe een plaat gefineerd multiplex in verstek zagen, en zo met een strook rondom een ca. 50mm dikke structuur maken, die ik als geheel ophang aan de muur en afwerk met blanke lak. Om deze werkmethode uit te proberen heb ik voor een gootsteen in de garage hetzelfde gedaan, maar dan met betonplex, zie foto voor het resultaat.

uitstortspoelbak.jpg

Op zich ging dat best aardig, maar ik kreeg wel brandsporen op de zaagvlakken. Die brandsporen krijg ik niet bij gewoon 90 graden zagen, dus de zaag is wel scherp, maar het instellen op 45 graden gaat niet zuiver, waardoor ik de zaag, overdreven gezegd, dwars op het hout druk bij gebruik van de rail.

Bij de TS55 moet ik de verstekinstelling vóór en achter fixeren, maar ik kan alleen vóór de hoek aflezen.
Na fixeren vóór, kan ik 'achter' nog iets bewegen, alvorens te fixeren, wat mij de oorzaak lijkt van het probleem.

>> Wie heeft er tips om dit beter te doen?
 

Frank-Jan

Actieve deelnemer
12 sep 2008
208
12
Belgisch Limburg
De ts 55 kan niet verder dan 45° kantelen, ik zet 'm gewoon op een vlakke plaat, vleugelmoeren los, kantelen en allebei vastzetten.
Vanwege het kantelmechanisme dat ervoor zorgt dat de zaaglijn onder elke hoek overeenkomt met de onderkant van de rubberen strip van de geleiderail kantelt de zaag niet zo vlot op en neer, en ik zet 'm op die manier ook altijd terug haaks. (Toen ik eens merkte dat m'n snedes niet meer haaks waren, wilde ik de zaag gaan calibreren, maar merkte toen dat dat niet nodig was, ik moest gewoon beter opletten met terugzetten als ik onder een hoek gezaagd had)
Andere aandachtspunten bij verstekzagen met de ts55:
de te zagen plaat goed ondersteunen, zodat deze niet doorhangt.
controleren of de speling op de rail goed ingesteld is.
De rail vastzetten met de railklemmen.
Bij het geleiden met één hand op de "bodemplaat" goed de zaag naar beneden op de geleiderail duwen.
 
Laatst bewerkt:

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Verder niet in één keer de boel willen doorzagen. Gebruik meerdere gangen. Bedenk wel dat 18mm dikte onder 45 graden al snel 25mm wordt.
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Bij verstekzagen leg ik de rail altijd aan de afgetekende lijn, dan zaag ik eerst met de ts 55, de plaat haaks door en dan op 45 graden, dan heb je minder kans op wringen vd zaag. Nu zaag ik altijd op zaagbankjes met latten erop, een niet al te vlakke ondergrond dus.
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Zaag heeft idd de hinderlijke eigenschap om voor en achter niet met dezelfde hoek schuin te staan, waardoor de zaagsnede niet meer evenwijdig aan de rail loopt met als gevolg brandplekken en moeizaam zagen. Als de hoek klopt meet ik ter controle altijd voor en achter van zaag naar geleider of machine.
 

roald

Actieve deelnemer
29 feb 2012
492
0
Bedankt heren! Ik ga jullie tips eens uitproberen op reststukken alvorens de zaag in de gefineerde plaat te zetten.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.