Het mooiste stuk Essenhout dat Ik ooit gedraaid heb.

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Ik vond een dikke essen stam zo’n 10 jaar geleden was zeker 1 meter doorsnede, werklui van de stad hadden hem omgedaan en op de houtdump gebracht, er waren 2 stukken stam, een stond rechtop en de andere lag er tegen aan.

Er zat een grote bult aan de rechtopstaande stam maar Ik kon er niet bijkomen met mijn zaag en moest de ander stam verplaatsen, niet makkelijk gedaan bij je eentje, gelukkig had Ik altijd een 1.5 meter lange puntige stalen staaf bij me, en met behulp van dat en houtblokken kon Ik hem genoeg verrollen zodat Ik erbij kon, die bult er af en naar huis, morgen terug voor meer Es, wel dat ging niet door, de werklui hadden die twee stammen boven op de houthoop geplaatst, en dat was te gevaarlijk volgens mij om daar bovenop die berg hout aan deze stammen te gaan zagen :mad:.

Gelukkig dat Ik die bult had, die gedraaid en WOW was dat mooi hout, we hebben hem met de andere uitverkorenen staan :D.

Extremely figured Ash.jpg Extreem figured White Ash.jpg Extreme figure in Ash.jpg Whiye Ash profile.jpg White Ash.jpg
 
Laatst bewerkt:

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Mooi! De vorm van de schaal is helemaal goed, prachtig hout en geen tierelantijnen, schitterend! En weer een leuk verhaal over herkomst, erg leuk om mee te krijgen.

Groet, Rob.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Mooie schaal die goed bij het hout past. Ik heb je verhaal gelezen maar snap niet wat je met een puntige 1.5 meter lange stalen schaaf doet en bedoeld.
 
A

Athanor

Guest
"STAAF" ... Waarschijnlijk een stootijzer c.q. Koevoet:D


Fons
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Leo,,
Jij bent altijd in de kijker met super mooi hout. Het is weer om er stil van te worden. Prachtig werkstuk.
Je hebt een schat aan houtsoorten.
Wat zullen we nog in aanbieding krijgen?
Groetjes Didier Sirjacobs.
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Mooie schaal, Leo. Vertel eens iets over de afmetingen en afwerking.

Thanks Nico, de schaal is 24 cm X 8 cm en is afgewerkt met Polymeriseerde Tung olie en later gepolijst :)

Mooi! De vorm van de schaal is helemaal goed, prachtig hout en geen tierelantijnen, schitterend! En weer een leuk verhaal over herkomst, erg leuk om mee te krijgen.

Groet, Rob.

Dank je Rob, Ja er is geen reden om van de beauty van het hout af te leiden met tierelantijntjes, het heeft het zeker niet nodig :)

Mooie schaal die goed bij het hout past. Ik heb je verhaal gelezen maar snap niet wat je met een puntige 1.5 meter lange stalen schaaf doet en bedoeld.

He thanks Wim :), oh geen schaaf, maar een staaf, het is een puntige stalen staaf die ik altijd meeneem voor hulp zoals hier of als de zaagsnee klemt bijvoorbeeld en Ik de stam kan oplichten of verleggen zodat de zaag weer vrij komt, gebeurd nog wel eens ’n keer

"STAAF" ... Waarschijnlijk een stootijzer c.q. Koevoet:D

Fons

Je hebt gelijk Fons :D, maar een koevoet is niet zo lang en Ik heb meer help van een langere rechte staaf, en soms wou Ik dat hij nog wel wat langer was, hij is 1” (1 Inch = 25mm) dik vierkantig staal met een scherpe punt en heeft me al wel enkele keren gered met problemen waar Ik voor kom te staan, of die Ik creëer ;).


Thanks Pat :)

Leo,,
Jij bent altijd in de kijker met super mooi hout. Het is weer om er stil van te worden. Prachtig werkstuk.
Je hebt een schat aan houtsoorten.
Wat zullen we nog in aanbieding krijgen?
Groetjes Didier Sirjacobs.

Dank je Jacob 1thumb.gif, I love wood, en stukken zoals deze geven veel satisfactie in wat we doen, een natuurlijk product dat steeds weer anders is en nooit echt saai als je de tijd neemt om er uit te brengen wat er in zit.

De omgeving waar Ik leefde heeft heel wat verschillende soorten van hout, het is het Noordelijke eind van het Carolinian forest, dat vandaar Zuidelijk in de VS doorloopt, het word niet gewaardeerd en word langzaam vernietigt :mad:

Wat nog meer ??, dat moet Ik zelf nog beslissen Jacob, maar ik heb nog meer foto’s van mooie stukken, dat denk Ik tenminste ;)

Take care and have fun, Leo
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.