Kersenhout en glitsa

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
547
94
Stiens
Dag,

Ik werk aan 2 kersenhouten tafeltjes en begin stilaan na te denken over de afwerking.
Glitsa meubellak eiglans, zag ik bij de doehetzelverd staan. Ik lees ook wel goede berichten over Glitsa.
Heeft iemand ervaring met deze combinatie van hout en lak?

Valt mij op dat op de pot iets staat over verdunning 1e laag (5%) maar op het voorschrift op internet niet.
En bedoelen ze dan verdunnen met verfverdunner?

André
 

Hubert

Actieve deelnemer
26 jan 2010
331
1
Maria Hoop (L)
Volgens mij is glitsa (meestal) te verdunnen met water. Als je twijfelt zou ik in de winkel navragen. Of staat het niet gewoon op de verpakking?
Groeten,
Hubert
 

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
Ik heb een aantal jaren geleden mijn bed (Abachi, Red Cedar en Meranti) afgewerkt met Glitsa eiglans. Dit werkt erg fijn en is nagenoeg kleurloos, de eerste laag heb ik niet verdunt en in totaal 3 lagen gedaan. De lak staat er na die jaren nog mooi op.
 

Duncan

Actieve deelnemer
10 nov 2012
169
2
Delft
Ik heb net wat proefstukjes gedaan met glitsa meubellak (groen blikje). Het vloeit heel mooi en omdat het op water basis is geen stank of schadelijke dampen. Verder droogt het heel snel, dus geen stof.

Ik zou willen dat alle verf op water basis was!
 

hobby-ist

Actieve deelnemer
20 mei 2011
50
0
Hallo

Ik heb en flink aantal jaar geleden een eiken tafel gemaakt en die afgewerkt met 3 lagen glitsa lak.

Om uit te "proberen " heb ik hier een sigaret op gelegd voor ongeveer 15 seconden, hierna de sigaret weg gehaald en er bleef een bruine plek achter, Maar deze bruine plek kon je zo weg vegen en er was niks meer te zien.
dus ik vind de glitsa lak goed.

Gr; Gerry
 
A

Athanor

Guest
Glitsa wordt jammer genoeg alleen nog maar op waterbasis gemaakt.... Dus verdunnen met water. Ik vond de oude versie toch wel prettiger verwerken.

Fons
 

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
547
94
Stiens
Ok, ik ga het met Glitsa proberen.
Op waterbasis! Nou ik moet wel zeggen dat ik zoiets een jaar of 15 ook gebruikt heb en toe beviel mij dat niet. D.w.z. Het resultaat was helemaal niet glad. Ik ga er van uit dat lak op waterbasis nu beter is. Dat moet zo zijn als ik de reacties zo lees.

André
 

Duncan

Actieve deelnemer
10 nov 2012
169
2
Delft
ik heb ook het idee dat die technologie heel erg verbeterd is. Een van de dingen die jammer genoeg nog niet kan op waterbasis is het uiterlijk van klassieke vernis reproduceren, dus zo'n 'amber' kleurige transparante laag.
 

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
547
94
Stiens
Nog eens goed gelezen. Zie hier over Glitsa meubellak.
Inderdaad verdunnen met water (5 - 10 %). Gek genoeg staat ook in het document dat het produkt gebruiksklaar is 'dus niet verdunnen'.

André
 

A.N

Actieve deelnemer
Nog eens goed gelezen. Zie hier over Glitsa meubellak.
Inderdaad verdunnen met water (5 - 10 %). Gek genoeg staat ook in het document dat het produkt gebruiksklaar is 'dus niet verdunnen'.

André
Als je het met de kwast of roller opbrengt hoef je Glitsa niet te verdunnen, bij het spuiten moet je het soms iets verdunnen met water.
Zelf gebruik ik altijd Hermadix maar Glitsa is ook een van de betere merken op waterbasis waar ik mee gewerkt heb
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.