Mobiele boorstandaard

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Ik ben op zoek naar een goede mobiele boorstandaard. En ik bedoel daarmee het type hulpmiddel dat je handboormachine haaks op het opp houdt. Wolfcraft brengt er eentje op de markt maar van een kwaliteit die me niet aan staat. Dieter Schmidt heeft twee types: een met en een zonder terugdrukveren. Beide niet prettig/niet goed (vind ik).


Iemand een advies? ( jaja .... "leer nou es om uit de vrije hand de machine haaks te houden" of "gebruik spiegeltjes". Dat is dus niet wat ik wil :)).

mvg
klaas0639
 

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
Ik heb er geen maar kan me voorstellen dat dit wel eens handig kan zijn. Wat zijn de eisen die je er aan stelt ?
Zoals bijvoorbeeld de slag die de boor moet maken in de neerwaarste beweging, de diepte zo te zeggen.
Welke boormachine moet er in passen ? (dikte van de hals)
Met of zonder terugverend mechanisme ?
Maximaal budget ?
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Ik heb de Wolfkraft een jaar of 20 terug gekocht en heb daar veel plezier van gehad. Buiten de mogelijkheid om haaks te boren kan je de poten door de bodemplaat laten zakken zodat je keurig in het midden van een lat of plank kan boren. Idem met rondhout, erg handig. Ik heb het ding ook gebruikt om onder een stuk multiplex met een gat er in te schroeven . Schuurtonnetje in de boormachine en haaks binnenwerks schuren is mogelijk. Met een 4mm zaagfreesje er in heb ik er zelfs lamellenwerk mee gedaan toen mijn bovenfrees defect was.

De terugdrukveren veren kunnen eenvoudig verwijderd worden, ik gebruik ze eigenlijk nooit, zonder gaat net zo makkelijk.

De kwaliteit is prima, maar hoe ze tegenwoordig worden uitgevoerd weet ik niet. Na al die jaren gebruik heb ik alleen een paar jaar geleden nieuw draad moeten tappen in de bodemplaat waar een stelbout in moet, die draad was lam gedraaid.

Groet, Rob.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Hm, dat is een heel andere ervaring met de Wolfcraft dan ik heb :). En inderdaad het makkeli kunen verwijden en evt herplaatsen van de veren is zker een voordeel.
Misschien heb jij een vrijdagexemplaar en ik een maandagexemplaar ?
En het ontwerp van de Wolfcraft is m. i. wat te vebeteren door de bodemplaat te vergroten. Dat zou ik zelf nog eenvoudig kunnen doen.

Budget, tja als het een edelstandaard is mag het wat kosten, ofschoon ik die 200 euro voor het ding dat Dieter Schmid verkoopt, veel vind. De hals van de meeste bormachines is dacht ik, net als die van mij, 43 mm. Slag: Mwa, 200 a 250 mm minimaal?
 

de Kastanjeboom

Actieve deelnemer
7 jan 2013
353
0
Kapellen
Dag Klaas, ik meen dat wolfcraft twee versies heeft - zo voor de vuist weg - eentje onder de 50 eur en eentje onder de 100. Ik heb die goedkope en gebruik ik als t echt niet anders kan. Ik vind het geen succes want de veren storen enorm ( stroef en asymmetrisch willen indrukken) en vind het spul alles behalve stabiel. En om het te klemmen heb ik niet de indruk dat het daarvoor gemaakt is. Zou anders wel goed zijn. Kortom: koop een betere / duurdere dan de goedkope wolfcraft.
 

zaag

Actieve deelnemer
9 jun 2010
420
1
H.I. Ambacht
Wij gebruiken de dure van wolfcraft nu een jaartje ofzo en hij doet nogsteeds prima zijn werk. Die goedkopere voelde in de winkel idd een beetje flubberig aan.

Groeten
Patrick
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
OK, misschien moet ik beter kijken naar die (nieuwe?) versie van Wolfcraft. Maar ik vind dat de veren - althans van het exemplaar dat ik heb - niet goed hun werk kunnen doen. En de stabiliteit is ook niet geweldig.

Protool heeft iets moois, althans het ziet er op 't plaatje mooi uit. Maar zit in de prijsklasse van enige honderden €'s. Tussen dat en Wolfcraft heb ik nog niks kunnen vinden.

Mvg
klaas0639
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Ik heb beide types.
De bovenste (weliswaar de wat minder mooie van Metabo), gebruik ik als tafel/kolomboormachine. Is vooralsnog OK. (Ofschoon ik natuurlijk liever een echte kolommachientje heb)

Maar mijn vragen en opmerkingen hebben betrekking op de onderste type.

Mvg
klaas0639
 
Laatst bewerkt:

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Ik heb een model van Wolfcraft uit de jaren '80, voor mijn gebruik voldoet deze prima.
Maar ik hem op een stuk 18mm multiplex heb geschroefd. Deze zet ik met lijmtangen vast.
In deze plaat heb ik het richtkruis overgenomen van de standaard. Aan de buitenzijde van het plaatje 18mm en aan de binnenzijde.
De standaard veren zijn te slap voor de jaren '90 AEG 500W machine, dus die gebruik ik niet.

_MG_0252-001.jpg

_MG_0257-001.jpg

IMG_0255-001.jpg
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Ik heb zelf een oude van Wolfcrafter, die is degelijk en prima. De nieuwe modellen Bennink ook niet zo van gecharmeerd. Ik heb er wel eens naar staan kijken in de bouwmarkt en werd er niet heel warm van.

Je je zou eens kunnen kijken naar een modelletje als deze: http://link.marktplaats.nl/m798417125. Bijkomend voordeel is dat ze weinig kosten. Ik had de mijne toen met machineklem voor 2 tientjes dacht ik, in betere staat dan die uit de link.

een alternatief zou een kolomboormachine kunnen zijn, maar ik weet niet of daar ruimte voor is en of die in het plaatje past. :)
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Effectieve verbeteringen Zweihaak. Dank :)

(Het lijkt me dat er een brede behoefte is bij "de betere doe het zelver" en professional aan een eenvoudige maar deugdelijke mobiele boorstandaard en toch is het niet op de markt.)


Met vr. groet
klaas0639

PS. @Klaas:
Ja van dat type zijn er wel meer op de markt, maar is niet het type dat ik zoek. Zie eerder :)
 
Laatst bewerkt:

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Effectieve verbeteringen Zweihaak. Dank :)

(Het lijkt me dat er een brede behoefte is bij "de betere doe het zelver" en professional aan een eenvoudige maar deugdelijke mobiele boorstandaard en toch is het niet op de markt.)


Met vr. groet
klaas0639

PS. @Klaas:
Ja van dat type zijn er wel meer op de markt, maar is niet het type dat ik zoek. Zie eerder :)

Ik zie het inderdaad! Dan kan ik je helaas niet van goed advies voorzien. ;)
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Gebruik een bovenfrees :)


Ja daar heb je ws een (deel)verklaring waarom er niet een fraaie mobiele boorstander op de markt is. Al die echte amateurs en professionals hebben een bovenfrees. Ik (nog) niet :-(.

Maar het is een goede opm Bijtel; een reden een bovenfrees hoger op mijn lijst van aan te schaffen gereedschap te zetten.

Mijn omgeving roept overigens steeds luider dat ze mijn hoeveelheid gereedschap alsmaar zien toenemen en er nauwelijks resultaten uit mijn "atelier" komen :)

mvg
klaas0639
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.