Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 18
    Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2012

Mobiele boorstandaard

Ik ben op zoek naar een goede mobiele boorstandaard. En ik bedoel daarmee het type hulpmiddel dat je handboormachine haaks op het opp houdt. Wolfcraft brengt er eentje op de markt maar van een kwaliteit die me niet aan staat. Dieter Schmidt heeft twee types: een met en een zonder terugdrukveren. Beide niet prettig/niet goed (vind ik).

Iemand een advies? ( jaja .... "leer nou es om uit de vrije hand de machine haaks te houden" of "gebruik spiegeltjes". Dat is dus niet wat ik wil :-)).

mvg
    klaas0639

Ik heb er geen maar kan me voorstellen dat dit wel eens handig kan zijn. Wat zijn de eisen die je er aan stelt ?
    Zoals bijvoorbeeld de slag die de boor moet maken in de neerwaarste beweging, de diepte zo te zeggen.
    Welke boormachine moet er in passen ? (dikte van de hals)
    Met of zonder terugverend mechanisme ?
    Maximaal budget ?
    Met vriendelijke groet,

Martijn.

Met de fouten die ik maak, creeër ik

www.facebook.com/willemsontwerp
    http://www.willemsontwerp.nl/

Ik heb de Wolfkraft een jaar of 20 terug gekocht en heb daar veel plezier van gehad. Buiten de mogelijkheid om haaks te boren kan je de poten door de bodemplaat laten zakken zodat je keurig in het midden van een lat of plank kan boren. Idem met rondhout, erg handig. Ik heb het ding ook gebruikt om onder een stuk multiplex met een gat er in te schroeven . Schuurtonnetje in de boormachine en haaks binnenwerks schuren is mogelijk. Met een 4mm zaagfreesje er in heb ik er zelfs lamellenwerk mee gedaan toen mijn bovenfrees defect was.

De terugdrukveren veren kunnen eenvoudig verwijderd worden, ik gebruik ze eigenlijk nooit, zonder gaat net zo makkelijk.

De kwaliteit is prima, maar hoe ze tegenwoordig worden uitgevoerd weet ik niet. Na al die jaren gebruik heb ik alleen een paar jaar geleden nieuw draad moeten tappen in de bodemplaat waar een stelbout in moet, die draad was lam gedraaid.

Groet, Rob.
    "I may be left handed but I am always right"

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2012
    Hm, dat is een heel andere ervaring met de Wolfcraft dan ik heb :-). En inderdaad het makkeli kunen verwijden en evt herplaatsen van de veren is zker een voordeel.
    Misschien heb jij een vrijdagexemplaar en ik een maandagexemplaar ?
    En het ontwerp van de Wolfcraft is m. i. wat te vebeteren door de bodemplaat te vergroten. Dat zou ik zelf nog eenvoudig kunnen doen.

Budget, tja als het een edelstandaard is mag het wat kosten, ofschoon ik die 200 euro voor het ding dat Dieter Schmid verkoopt, veel vind. De hals van de meeste bormachines is dacht ik, net als die van mij, 43 mm. Slag: Mwa, 200 a 250 mm minimaal?

Dag Klaas, ik meen dat wolfcraft twee versies heeft - zo voor de vuist weg - eentje onder de 50 eur en eentje onder de 100. Ik heb die goedkope en gebruik ik als t echt niet anders kan. Ik vind het geen succes want de veren storen enorm ( stroef en asymmetrisch willen indrukken) en vind het spul alles behalve stabiel. En om het te klemmen heb ik niet de indruk dat het daarvoor gemaakt is. Zou anders wel goed zijn. Kortom: koop een betere / duurdere dan de goedkope wolfcraft.

Senior Member
    Ingeschreven
    Jun 2010
    Wij gebruiken de dure van wolfcraft nu een jaartje ofzo en hij doet nogsteeds prima zijn werk. Die goedkopere voelde in de winkel idd een beetje flubberig aan.

Groeten
    Patrick

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2012
    OK, misschien moet ik beter kijken naar die (nieuwe?) versie van Wolfcraft. Maar ik vind dat de veren - althans van het exemplaar dat ik heb - niet goed hun werk kunnen doen. En de stabiliteit is ook niet geweldig.

Protool heeft iets moois, althans het ziet er op 't plaatje mooi uit. Maar zit in de prijsklasse van enige honderden €'s. Tussen dat en Wolfcraft heb ik nog niks kunnen vinden.

Mvg
    klaas0639

Maar welk type bedoel je,
    de kleine kolomboor:
    download (1).jpg

Of deze:
    download.jpg

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2012
    Ik heb beide types.
    De bovenste (weliswaar de wat minder mooie van Metabo), gebruik ik als tafel/kolomboormachine. Is vooralsnog OK. (Ofschoon ik natuurlijk liever een echte kolommachientje heb)

Maar mijn vragen en opmerkingen hebben betrekking op de onderste type.

Mvg
    klaas0639
    Laatst gewijzigd door klaas0639; 01-06-14 om 22:20.

Ik heb een model van Wolfcraft uit de jaren '80, voor mijn gebruik voldoet deze prima.
    Maar ik hem op een stuk 18mm multiplex heb geschroefd. Deze zet ik met lijmtangen vast.
    In deze plaat heb ik het richtkruis overgenomen van de standaard. Aan de buitenzijde van het plaatje 18mm en aan de binnenzijde.
    De standaard veren zijn te slap voor de jaren '90 AEG 500W machine, dus die gebruik ik niet.

_MG_0252-001.jpg

_MG_0257-001.jpg

IMG_0255-001.jpg

Forum Rechten