Rose engine / Ornamenten draaibank

pme001

Actieve deelnemer
25 apr 2010
181
1
www.houtdraaiatelier.nl
Afgelopen 6 weken heb ik een Rose engine oftewel een ornamenten draaiorgel gemaakt.
Ik heb niet aan gedacht om foto's te maken van het maken van het ding, maar wel een paar van het eindresultaat.
Moeders mooiste is het niet geworden, maar wat wel belangrijk is, hij werkt.

o-2.JPG
o-1.JPG
o-3.jpg
o-4.JPG

Omdat ik géén idee had of het me zou lukken, en er daarom ook heel weinig aan wilde besteden, is de machine gemaakt van restanten en bestaande (sloop) onderdelen.
De freesmotor is meer dan 30 jaar oud, de hoofdas waarop de vierklauw zit komt, met de lagers, van een oude Roemeense houtdraaibank.
Het metaaldraaiwerk heb ik bij mijn overbuurman kunnen doen, die beschikt over een lummel van een metaaldraaibank van meer dan 1 meter TDC.

Een van de dingen die ik bij de constructie als eis heb gesteld is dat ik ook een schuine kant wil kunnen graveren. De "vaste kop" kan dus om de verticale as gedraaid worden, terwijl de horizontale beweging altijd in de lengteas van het bed ligt.

De rosetten (sjablonen) zijn gemaakt van berkenmulitiplex. Uitgezaagd met een lintzaag en vervolgens nauwkeurig geschuurd met een schuurtonnetje.


De eerste experimenten zijn best bevredigend:
o-5.JPG o-6.JPG

Het is nu een kwestie van ervaring opdoen.
Zodra er meer resultaten zijn plaats ik foto's op het forum.

Peter
 
Laatst bewerkt:

zaag

Actieve deelnemer
9 jun 2010
420
1
H.I. Ambacht
Prachtige machine heb je gebouwd, petje af! Zo te zien is alles van hout (het frame en de kruistafel), ben je niet bang voor vervorming of speling? Ik ben zeer benieuwd om de machine in werking te zien, kan je een filmpje maken?

Groeten,
Patrick
 

pme001

Actieve deelnemer
25 apr 2010
181
1
www.houtdraaiatelier.nl
Hallo Patrick,

Het frame is van MDF, en de kruistafel van oud berkenmultiplex. Voor vervormen ben ik niet zo bang. Speling valt wel mee, ligt allemaal binnen ~0,3 mm.
Als dit soort werk me bevalt vervang ik misschien de houten kruistafel door een metalen exemplaar. Maar ik vind die dingen (ook gebruikt) behoorlijk aan de prijs.
Als ik de techniek wat meer onder de knie heb maak ik wel een filmpje, is wel een goed idee.

Bedankt voor de complimenten,

Peter
 
A

Athanor

Guest
Wat een ingenieus apparaat! Goed experiment hoor, we zien graag de resultaten die er afkomen.


Fons
 

crossbow1958

Actieve deelnemer
22 dec 2013
92
0
Tiel
Hoi, ik vind hem vet cool, bouwbeschrijving lijkt me erg interessant, chapeau.
oh ja ik zoek ook nog een buurman met een lummel van een draaibank TDC, stuur hem ff. Door:p:mad:, groeten Crossbow1958
 

tuoh

Oud hout
Dat is een "rose engine" geen twijfel mogelijk, het is een inventief ontwerp en degelijk gebouwd zo te zien, er is over nagedacht;) Hoe is het scharnierpunt van de "vaste kop" uitgevoerd? Ik veronderstel dat dat vastgebouwd zit aan de draaischijf? Kan de as ook vooruit en achteruit om een variërende freesdiepte te krijgen?
Nu kan het experimenteren met verschillende modellen "rosetten" beginnen:p De mogelijke combinaties zijn schier eindeloos, dat beloofd.
 

pme001

Actieve deelnemer
25 apr 2010
181
1
www.houtdraaiatelier.nl
Hallo André,

Ik heb er inderdaad lang en véél over nagedacht.
De vaste kop zit inderdaad aan de draaischijf, maar niet degene die je ziet. Er zitten er nog twee onder.
De "vaste kop" beweegt altijd haaks op de lengteas van het bed. Zo kan ik een schuine kant bewerken zonder dat de afstand tussen het werkstuk en de frees verandert.
Het is een soort half cardanische ophanging.
De as kan (nog) niet voor- en achteruit, ik vond dit al hoog genoeg gegrepen.
Niet alleen met de verschillende modellen "rosetten" (liever sjablonen), maar ook met de vorm van de tasters is eindeloos te variëren.
Ik heb nu 8 sjablonen en 6 tasters, en kan daarmee 48 verschillende patronen maken.
Met een week of twee heb ik een video klaar waarop de mogelijkheden en de werking van het ding te zien zijn.

Bedankt voor de complimenten,

Peter
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Knap werk !! Een andere houtkennis van mij is er ook druk mee bezig , mooi om te zien hoe mensen zulke bouwwerken kunnen maken en dat het dan ook allemaal nog strak werkt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.