Hoe oortjes vastmaken aan koffiekopje kinderservies?

Hubert

Actieve deelnemer
26 jan 2010
331
1
Maria Hoop (L)
Hallo, ik zou graag een tip krijgen over hoe ik een oortje kan vastmaken aan een koffiekopje. De bedoeling is een kinderserviesje te maken van kersenhout of van esdoorn. De kopjes worden gedraaid, de oortjes met een figuurzaag gezaagd. Dikte van de oortjes ca 5 mm, wanddikte kopjes ca 3 of 4 mm.

Bij voorbaat dank.
Hubert
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Als je de eindjes van de oortjes rond kunt maken en dan een beetje inlaten in het kopje (ondiep gaatje in het kopje) en vastzetten met epoxy (twee componenten lijm) zal er nooit afkomen op die manier.
 

Hubert

Actieve deelnemer
26 jan 2010
331
1
Maria Hoop (L)
Dank voor de antwoorden.
Secondenlijm lijkt mij minder geschikt vanwege de kans op vlekken en mijn ervaring met die lijm is bovendien wisselend. Ik dacht ook dat secondenlijm erg bros wordt, zodat de oortjes gemakkelijk loslaten als de kopjes zouden vallen.

Ik denk dat er inderdaad iets van een mini-houtverbinding toegepast moet worden. De optie met coctailprikkers had ik niet zelf kunnen bedenken. Mij lijkt dat de beste oplossing, zodat ik dat als eerste ga proberen. Die andere methode van mechanische verbinding in combinatie met (epoxy)lijm reserveer ik voor als de eerste methode niet lukt.
Ik zal foto's plaatsen.
Groeten,
Hubert
 

Hubert

Actieve deelnemer
26 jan 2010
331
1
Maria Hoop (L)
Zoals beloofd zou ik foto's plaatsen van mijn kinderserviesje. Het is al een maand of vier klaar en als kraamcadeau geschonken aan een van mijn nichtjes.
Het idee met de coctailprikkers is mij niet gelukt. Ik zag geen mogelijkheid om op een nette en precieze manier de nodige gaatjes te boren. Daarom heb ik in de zijwand van de kopjes met een mesje en een 4 mm beitel twee uithollingen gemaakt, waar de oortjes precies in passen. Druppeltje houtlijm en het zit inderdaad stevig (paar keer een valproef uitgevoerd).
De twee handvatjes op de dekseltjes zijn van hulst. Het serviesje is van kersenhout uit eigen tuin, behalve het kommetje dat van acasia is.
Helaas is stofvrij lakken weer een andere kunst.

Groeten,
Hubert.

Servies 2.jpg

Melkkan en suikerpot.jpg

kopjes met suikerpotje.jpg
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Hubert,
Prachtige exemplaren.
Heel veel respect wat je gerealiseerd hebt.
Een dikke proficiat van mij met grote waardering.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Echt prachtig gemaakt! Ik denk dat ook even het het draaiwerk van Jan Pranger gisteren en zijn gebruik van kleurbeits. Dat zou ook hier niet misstaan, vind ik.

jaap

ps staat op onze facebookpagina
 
Laatst bewerkt:

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Wow...erg gaaf !! Oortjes bevestigen is inderdaad lastig... Paar jaar geleden ook eens zoiets gemaakt maar toen gewoon "koud" verlijmd met witte houtlijm...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.