Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 18
    Senior Member
    Ingeschreven
    Jan 2010

Hoe oortjes vastmaken aan koffiekopje kinderservies?

Hallo, ik zou graag een tip krijgen over hoe ik een oortje kan vastmaken aan een koffiekopje. De bedoeling is een kinderserviesje te maken van kersenhout of van esdoorn. De kopjes worden gedraaid, de oortjes met een figuurzaag gezaagd. Dikte van de oortjes ca 5 mm, wanddikte kopjes ca 3 of 4 mm.

Bij voorbaat dank.
    Hubert

Zou secondenlijm geen optie zijn Hubert?

Met secondenlijm krijg je vrij snel vlekken in het hout van het kopje.
    Met enig geduld doe ik dat met sneldrogende witte houtlijm.
    Dat geeft minder kans op vlekken.

Probeer in het oortje en kopje kleine gaatjes te boren waar een stukje van een cocktail prikker in kan. Houtlijm gebruiken en vastklemmen d.m.v. Elastiek.

Senior Member
    Ingeschreven
    Apr 2014
    Als je de eindjes van de oortjes rond kunt maken en dan een beetje inlaten in het kopje (ondiep gaatje in het kopje) en vastzetten met epoxy (twee componenten lijm) zal er nooit afkomen op die manier.

Senior Member
    Ingeschreven
    Jan 2010
    Dank voor de antwoorden.
    Secondenlijm lijkt mij minder geschikt vanwege de kans op vlekken en mijn ervaring met die lijm is bovendien wisselend. Ik dacht ook dat secondenlijm erg bros wordt, zodat de oortjes gemakkelijk loslaten als de kopjes zouden vallen.

Ik denk dat er inderdaad iets van een mini-houtverbinding toegepast moet worden. De optie met coctailprikkers had ik niet zelf kunnen bedenken. Mij lijkt dat de beste oplossing, zodat ik dat als eerste ga proberen. Die andere methode van mechanische verbinding in combinatie met (epoxy)lijm reserveer ik voor als de eerste methode niet lukt.
    Ik zal foto's plaatsen.
    Groeten,
    Hubert

Senior Member
    Ingeschreven
    Jan 2010
    Zoals beloofd zou ik foto's plaatsen van mijn kinderserviesje. Het is al een maand of vier klaar en als kraamcadeau geschonken aan een van mijn nichtjes.
    Het idee met de coctailprikkers is mij niet gelukt. Ik zag geen mogelijkheid om op een nette en precieze manier de nodige gaatjes te boren. Daarom heb ik in de zijwand van de kopjes met een mesje en een 4 mm beitel twee uithollingen gemaakt, waar de oortjes precies in passen. Druppeltje houtlijm en het zit inderdaad stevig (paar keer een valproef uitgevoerd).
    De twee handvatjes op de dekseltjes zijn van hulst. Het serviesje is van kersenhout uit eigen tuin, behalve het kommetje dat van acasia is.
    Helaas is stofvrij lakken weer een andere kunst.

Groeten,
    Hubert.

Servies 2.jpg

Melkkan en suikerpot.jpg

kopjes met suikerpotje.jpg

Dat is dus prima gelukt, ziet er schitterend uit.

Zeker goed gelukt, ziet er prachtig uit.

Groet Jos

Ziet er mooi uit, netjes gedaan.

Forum Rechten