handvatten voor beitels

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.042
2.578
Ik heb afgelopen week een beitelslijpmachine gekocht, de man die hem verkocht was zijn werkplaats aan het opruimen en hij vroeg of ik nog meer dingen zag die ik kon gebruiken. Ik kwam dus thuis met een krat opgelegde beitels, waar bij de meesten het handvat was gebroken, verdwenen of mishandeld met een klauwhamer. Kun je voor deze oude beitels handvatten kopen, of moet je ze zelf draaien? Als je ze zelf moet draaien, wat voor hout heeft dan de voorkeur?
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Deze kan je kopen maar t leukste is natuurlijk om deze zelf te maken ! Ik heb al vele houtsoorten gebruikt hiervoor. Welke houtsoort heeft de voorkeur ? Tja...da's een lastige...Persoonlijk vind ik notenhout wel prettig maar dat is niet super slagvast...Dus een ring erop is dan wel makkelijk.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.042
2.578
Ik begrijp uit jou reactie, dat je als je het hout van ringen voorziet, het meer een zaak is van wat je mooi vind, of wat je op voorraad hebt. Het zou dan merbou worden met messing ringen. Als dit je geen goede keus lijkt, dan verneem ik dit graag.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Ik bedoel dat eigenlijk anders. Bepaalde mensen staan behoorlijk te meppen op beitels...Dan is vaak een ring aan de bovenkant wel handig om t hout bij elkaar te houden.

Merbau zou zeker een optie zijn, echter zijn er vele, vele soorten merbau.....
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.042
2.578
Het merbou dat ik heb is allemaal zwaar oud merbou , over van gesloopte kozijnen, Dus dat zullen we maar eens gebruiken. Ik zal eens kijken of ik ze allemaal een beedje op elkaar kan laten lijken. Al mijn hobbyprojecten maak ik van hout dat al eerder is gebruikt, dan is zo n boom niet voor niets omgezaagd. Anders wordt het toch maar opgestookt. Als je de containers in de gaten houdt, dan kan je al gauw niet meer lopen in het pakhuis.
 

atlas1302e

Nieuw lid
19 mei 2014
24
0
Hoi CHEVY, denk dat je zeker met merbou mooie handvaten kan maken...gewoon super hout. Kan er niet aan komen, waarom niet? zit in Cabo Verde en alleen maar bananen hout. Wil graag wat van je overnemen om gewoon tools te maken, ben in september in NLD. dus misschien kunnen we elkaar treffen.
Bovendien heb ik een landcruiser 4.2, maar ik vind zo`n chevy een superbak.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.042
2.578
Laat tegen die tijd maar wat horen, dan kijken we wel of ik wat voor je kan betekenen.
 

atlas1302e

Nieuw lid
19 mei 2014
24
0
Ik zou de handvaten niet voorzien van ringen, kunnen weer los gaan zitten...hout werkt nu eenmaal en waarom eigenlijk. Zolang je de beitel niet afrost met een voorhamer maar netjes steken, blijft de beitel altijd trouw naar zijn baasje kijken.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.042
2.578
de beitels zijn nu ook voorzien van handvatten met zowel aan de boven als aan de onderkant een ring. Alleen de hele kleine beitels hebben een handvat, dat meer de vorm van een peer heeft, deze zijn alleen voorzien van een ring aan de kant van de beitel. de grotere beitels zijn denk meer gemaakt voor hameraandrijving. De grootste is 7 cm breed en 53 cm lang, aflopend 6 cm ,5cm, 4cm, 2 grote gutsen, grote hakbeitel. Als je hier serieus hout mee wil verwijderen zul je er met een houten hamer op moeten slaan. Duwen vanuit de schouder zal denk geen succes hebben. En de combinatie donker merbou met messing lijkt me wel mooi.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.655
2.535
Gaanderen
Gewoon alleen een ring aan de kant van de beitel. Mooie ronde knop aan de bovenzijde. Bij scherpe beitels sla je bijna nooit wat kapot. Bij schiet en vermoorbeitels wel twee ringen toepassen. Succes.
 
P

Pylk

Guest
Leuk idee om oud hout een nieuwe bestemming te geven. De gebroken steel van mijn kloofbijl krijgt vaak een tweede leven als handvatten van beitels, schepjes enz, gisteren mijn metaalzoekende zoon blij gemaakt met een schepje met zo'n handvat :) Ik gebruik ook resten beukenhout of ander mooi hout dat ik nog heb liggen. Voor de ringen gebruik ik aan de kant van de beitel messing afsluitkappen en voor de ring aan de bovenkant de losse knelringen die bij knelkoppelingen horen. Het handvat draai ik op een simpel houtdraaibankje, met de diameter van het hout ietsje groter dan de binnendiameters van de ringen. Daarna boor een het gat in het handvat iets kleiner dan nodig is, bij een taps hecht boor ik een getrapt gat. Vervolgens stook het hecht in een klein emailleeroventje behoorlijk heet en duw het hete hecht in het handvat. Het rookt behoorlijk! Het handvat werk ik af met gekookte lijnolie. In dit draadje kun je wat resultaten zien.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.042
2.578
Bedankt voor al jullie reacties, Het project was in eerste instantie de slijpmachine, zodat ik zelf mijn schaafmachinemessen kon slijpen.Ik heb er een witte steen van hbm opgezet, en ik kan slijpen. De beitels waren bijvangst en het werk dat ik eraan moet doen gaat op de to do list. Foto s zijn een probleem, want ik heb geen camera en geen flauw idee hoe ik een foto op een forum krijg. Ik heb een keer een telefoon met camera gehad, een keer een muurtje slijpen , telefoon in telefoonzakje van werkbroek, eind van de dag matglas. Dat werd het dus ook niet.
 

Hank

Nieuw lid
28 jul 2013
2
0
Nederland
hoi , ik heb nog een verhuisdoos met handvatten staan , afgekeurde nooitgedagt (nieuw), maar een keer met de schuurlinnen erlangs en t is klaar , 3 maten .
mag weg voor een soepel prijsje.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.838
891
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ik weet niet of ik merbau zou gebruiken voor handvatten van beitels. Mijn overweging: de arend van een beitel wordt in een bewust te klein gehouden gat 'geperst' om de verbinding zo onwrikbaar mogelijk te maken. Daarvoor moet het hout wel wat kunnen meegeven. Hoe harder het hout hoe minder het meegeeft en hoe eerder het dus splijt. Hulst (relatief zacht) is een erg mooie houtsoort voor handvatten, zeker als je alleen uit de hand snijdt en er niet op mept; anders zou ik persoonlijk gewoon beuken gebruiken. Of zebrano.
 

atlas1302e

Nieuw lid
19 mei 2014
24
0
hoi , ik heb nog een verhuisdoos met handvatten staan , afgekeurde nooitgedagt (nieuw), maar een keer met de schuurlinnen erlangs en t is klaar , 3 maten .
mag weg voor een soepel prijsje.

Hallo Hank, kan het misschien wel gebruiken voor het buitenland. Hoeveel is een verhuisdoos? en mag iedereen het soepele prijsje weten?

Ik hoor het,
Atlas1302e
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.