Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 21

handvatten voor beitels

Ik heb afgelopen week een beitelslijpmachine gekocht, de man die hem verkocht was zijn werkplaats aan het opruimen en hij vroeg of ik nog meer dingen zag die ik kon gebruiken. Ik kwam dus thuis met een krat opgelegde beitels, waar bij de meesten het handvat was gebroken, verdwenen of mishandeld met een klauwhamer. Kun je voor deze oude beitels handvatten kopen, of moet je ze zelf draaien? Als je ze zelf moet draaien, wat voor hout heeft dan de voorkeur?

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1
    Deze kan je kopen maar t leukste is natuurlijk om deze zelf te maken ! Ik heb al vele houtsoorten gebruikt hiervoor. Welke houtsoort heeft de voorkeur ? Tja...da's een lastige...Persoonlijk vind ik notenhout wel prettig maar dat is niet super slagvast...Dus een ring erop is dan wel makkelijk.
    met vriendelijke groet,
    rick
    http://thewoodworkersattic.blogspot.com/

Ik begrijp uit jou reactie, dat je als je het hout van ringen voorziet, het meer een zaak is van wat je mooi vind, of wat je op voorraad hebt. Het zou dan merbou worden met messing ringen. Als dit je geen goede keus lijkt, dan verneem ik dit graag.

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1
    Ik bedoel dat eigenlijk anders. Bepaalde mensen staan behoorlijk te meppen op beitels...Dan is vaak een ring aan de bovenkant wel handig om t hout bij elkaar te houden.

Merbau zou zeker een optie zijn, echter zijn er vele, vele soorten merbau.....
    met vriendelijke groet,
    rick
    http://thewoodworkersattic.blogspot.com/

Het merbou dat ik heb is allemaal zwaar oud merbou , over van gesloopte kozijnen, Dus dat zullen we maar eens gebruiken. Ik zal eens kijken of ik ze allemaal een beedje op elkaar kan laten lijken. Al mijn hobbyprojecten maak ik van hout dat al eerder is gebruikt, dan is zo n boom niet voor niets omgezaagd. Anders wordt het toch maar opgestookt. Als je de containers in de gaten houdt, dan kan je al gauw niet meer lopen in het pakhuis.

Hoi CHEVY, denk dat je zeker met merbou mooie handvaten kan maken...gewoon super hout. Kan er niet aan komen, waarom niet? zit in Cabo Verde en alleen maar bananen hout. Wil graag wat van je overnemen om gewoon tools te maken, ben in september in NLD. dus misschien kunnen we elkaar treffen.
    Bovendien heb ik een landcruiser 4.2, maar ik vind zo`n chevy een superbak.

Laat tegen die tijd maar wat horen, dan kijken we wel of ik wat voor je kan betekenen.

Hallo Atlas1302e,

op welk Kaapverdisch eiland woon je?

groeten,
    Ornament

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ornament Bekijk Berichten
    Hallo Atlas1302e,

op welk Kaapverdisch eiland woon je?

groeten,
    Ornament
    Op Sao Vicente en Santo Antao, www.huizenmarkt-caboverde.nl

Ik zou de handvaten niet voorzien van ringen, kunnen weer los gaan zitten...hout werkt nu eenmaal en waarom eigenlijk. Zolang je de beitel niet afrost met een voorhamer maar netjes steken, blijft de beitel altijd trouw naar zijn baasje kijken.

Forum Rechten