INCA vlak vandiktebankje

jan jansen

Actieve deelnemer
28 okt 2010
127
3
Aldeboarn - Fryslan
Ik wil je natuurlijk helemaal niet bij Sipke vandaan houden (het zou erg leuk zijn Fons, om hem nog een keer te bezoeken!), maar wat dichter bij huis voor je, zit in Irnsum de Beko. Ik liet daar altijd al mijn zaagbladen (ook lintzagen) slijpen. Ze hebben een beetje hetzelfde probleem als Sipke van Eestroom, nl. geen opvolging. Er ligt voor de forummers die slijpen leuk vinden werk voor het oprapen.

jaap

De eenstroom is vrijdmiddag en zaterdag gesloten en die in Inrnsum vrijdag en zaterdag de gehele dag...en daar sta je dan op vrijdagmiddag met botte schaafmessen...
 
A

Athanor

Guest
Daar raak je de kern van een van de grote vraagstukken van Sipke. Dag en nacht klaar staan voor zijn cliënten. Dat heeft hij tot zijn 65e ook gedaan. Als ik 's ochtend een keer vroeg naar mijn werk bij hem langs reed, bleek hij al om 7.00 uur te staan slijpen en dan een werkdag tot soms 7 of 8 uur 's avonds maken. Tot zijn vrouw er een stokje voor stak en hij de vrijdagmiddag de zaak sloot om na zijn 65e eens op tijd met de boot weg te kunnen. Vanmorgen 11.59 uur was ik nog bij hem om een rekening te betalen, bleek dat hij de hele middag ging werken omdat hij door het krantenartikel werd bedolven onder de heggescharen en snoeischaren en zoals je in de ode aan een vakman kunt lezen ook vele schaatsen die nog geslepen moeten worden. Hij had ook nog een zestigtal widia cirkelzaagbladen binnen gekregen, die vanavond in bad moesten om morgen schoon op de slijpmachine te kunnen. Dus.... bijna 71 jaar, pinksterweekend, en morgen een hete zaterdag en dan staan slijpen inplaats van lekker met de boot weg te kunnen...... Daarom een Ode aan deze vakman en met hem al die mensen die klaar staan voor hun klanten.


Fons
 

jan jansen

Actieve deelnemer
28 okt 2010
127
3
Aldeboarn - Fryslan
Daar raak je de kern van een van de grote vraagstukken van Sipke. Dag en nacht klaar staan voor zijn cliënten. Dat heeft hij tot zijn 65e ook gedaan. Als ik 's ochtend een keer vroeg naar mijn werk bij hem langs reed, bleek hij al om 7.00 uur te staan slijpen en dan een werkdag tot soms 7 of 8 uur 's avonds maken. Tot zijn vrouw er een stokje voor stak en hij de vrijdagmiddag de zaak sloot om na zijn 65e eens op tijd met de boot weg te kunnen. Vanmorgen 11.59 uur was ik nog bij hem om een rekening te betalen, bleek dat hij de hele middag ging werken omdat hij door het krantenartikel werd bedolven onder de heggescharen en snoeischaren en zoals je in de ode aan een vakman kunt lezen ook vele schaatsen die nog geslepen moeten worden. Hij had ook nog een zestigtal widia cirkelzaagbladen binnen gekregen, die vanavond in bad moesten om morgen schoon op de slijpmachine te kunnen. Dus.... bijna 71 jaar, pinksterweekend, en morgen een hete zaterdag en dan staan slijpen inplaats van lekker met de boot weg te kunnen...... Daarom een Ode aan deze vakman en met hem al die mensen die klaar staan voor hun klanten.


Fons
ja zeldzaam zo iemand. Las in dat krantenartikel dat hij last had van zijn schouder en daarom stopte.
Vroeger had je in ieder dorp wel een smid of een mechanisatie bedrijf wat ook alles deed met metaal.
Ook hier in het dorp heb je ze niet meer.
 

jan jansen

Actieve deelnemer
28 okt 2010
127
3
Aldeboarn - Fryslan
Daar raak je de kern van een van de grote vraagstukken van Sipke. Dag en nacht klaar staan voor zijn cliënten. Dat heeft hij tot zijn 65e ook gedaan. Als ik 's ochtend een keer vroeg naar mijn werk bij hem langs reed, bleek hij al om 7.00 uur te staan slijpen en dan een werkdag tot soms 7 of 8 uur 's avonds maken.

Fons

Vandaag toch maar ffe naar Leeuwarden gereden. helaas want de machine waar hij beitels op sleep is verkocht. Hij kon ze opsturen maar dat duurde een week. dat bedrijf in surhuisterveen gebeld en i.d.d. daar kon ik er niet op wachten. Dan maar naar Jirnsum gereden. Ook daar pas donderdag klaar. (het zij zo). Gelijk maar gevraagd of hij een set extra kon maken maar dat is niet zo makkelijk omdat het een oude dikte maat is. Afwachten dus ....
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.