INCA vlak vandiktebankje

jan jansen

Actieve deelnemer
28 okt 2010
127
3
Aldeboarn - Fryslan
Ik heb voor heel weinig een oud Inca vandikte/vlakbankje op de kop getikt.:cool::cool:
Nu heb ik het mechanische deel al weer aardig gangbaar gemaakt.
Wat ik me afvraag of het vandikte deel zo goed geplaatst is. (zie foto`s hieronder)

image00100.jpg
image00200.jpg
image00300.jpg
image00400.jpg


Nu nog een nieuw snoer en schakelaar erop en hij zou weer moeten werken.
(en een veiligheidsblad voor bij het schaven, die ontbreekt jammer genoeg:rolleyes:)
Iemand enig idee hoe ik kan zien hoe oud hij is?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.912
2.535
Als ik de foto s zo zie, denk ik dat het vandikte gedeelte aan de andere kant hoort. Als je nu hout invoert stoot het tegen de veer. Als je het van de kant van de veer invoerd komt het er aan de andere kant uitgevlogen. De aanvoerrichting is normaalgesproken tegen de draairichting van de beitelas in.
 

jan jansen

Actieve deelnemer
28 okt 2010
127
3
Aldeboarn - Fryslan
Als ik de foto s zo zie, denk ik dat het vandikte gedeelte aan de andere kant hoort. Als je nu hout invoert stoot het tegen de veer. Als je het van de kant van de veer invoerd komt het er aan de andere kant uitgevlogen. De aanvoerrichting is normaalgesproken tegen de draairichting van de beitelas in.

De invoerrichting isgoed want hij loopt nu tegen de beitels in. Op een andere manier plaatsen kan niet dus ik denk dat de veerbladen verkeerd zijn gemonteerd...?of ik denk verkeerd...iemand in het bezit van zo`n zelfde machine die het weet? Ik heb er geen doucmentatie van.
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Hij moet er vanaf de andere kant worden opgeschoven. Dan transporteer je het hout dezelfde kant op als bij het vlakken.
Het hout wordt op de veer gelegd en doorgevoerd. Zo wordt ervoor gezorgd dat het hout aan de bovenkant langs de rol die de dikte bepaalt wordt gevoerd. Die rol is maatgevend, die verstel je met de draaiknop.
 

jan jansen

Actieve deelnemer
28 okt 2010
127
3
Aldeboarn - Fryslan
Hij moet er vanaf de andere kant worden opgeschoven. Dan transporteer je het hout dezelfde kant op als bij het vlakken.
Het hout wordt op de veer gelegd en doorgevoerd. Zo wordt ervoor gezorgd dat het hout aan de bovenkant langs de rol die de dikte bepaalt wordt gevoerd. Die rol is maatgevend, die verstel je met de draaiknop.

Oke,dan zit hij dus wel goed. Die weblink zie ik iedere keer als het over inca gaat. Op die site vind ik echter geen oude documentatie in pdf format, alleen een catalogus van nieuw spul.
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.411
679
Emst
Hij zit er verkeerd op.
Hij moet aan de kant van de verstelbare tafel komen.
Het lage gedeelte moet wel boven de messen zitten
Voor je gaat schaven de verstelbare tafel op zijn laagst zetten.

Ik zou boven de v-snaar even een beschermkapje maken, is veiliger.
Succes.
 

jan jansen

Actieve deelnemer
28 okt 2010
127
3
Aldeboarn - Fryslan
COLOR]

Het lage gedeelte moet wel boven de messen zitten
Voor je gaat schaven de verstelbare tafel op zijn laagst zetten.

Ik zou boven de v-snaar even een beschermkapje maken, is veiliger.
Succes.[/QUOTE]

Je bedoelt dat ik hem helemaal naar beneden moet draaien (meer dan 5 mm )?Dat beschermkapje zit er normaal wel als je de geleiding hebt geplaatst.
Ik ga trouwens ook de zijkanten nog afschermen zodat de poelie/V snaar weggewerkt zit. wel zo veilig.
Als ik een kant van het hout vlak heb geschaafd moet die vlakke kant dan tegen de geleide rollen komen of tegen de schaaf messen?
 

jan jansen

Actieve deelnemer
28 okt 2010
127
3
Aldeboarn - Fryslan
Ik heb een pdf van de gebruiksaanwijzing. Hoe kan ik die hier posten?
Anders stuur maar een pb met je e-mailadres.
Hier staat nog een geleider te koop die er op past: http://www.marktplaats.nl/a/doe-het-zelf-en-verbouw/gereedschap-overige-machines/m789913718-inca-geleider-voor-schaafbank.html?c=a2384ef0ece270f44503df9f8598c624&previousPage=lr

Nog bedankt voor de info. Vandaag de vandikte gebruikt. Na de 6 de keer doorvoer stopte hij er spontaan mee. Ik denk dat de motor is overleden of dat er ergens een los draadje zit...
Trouwens ook al schaaft hij maar 1 mm per keer het is wel ffe werken om zo`n blok hout (hard essen)er door te krijgen...
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Niet te snel "weggooien "hoor. Er kunnen nog vele andere minder ernstige oorzaken zijn. Zoals je zelf al zegt, een los draadje. Of de condensator, de thermische motorbeveiliging (misschien liet je hem wat zwaar werken:)). Die kooiankermotortjes zijn robuuste betrouwbare motortjes (maar inderdaad, ze kunnen stuk).

mvg
klaas0639
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.411
679
Emst
Als je net zo'n moter erop heb als op mijn inca, dan zit er op de moter een beveiligingsschakelaar druk deze in en hij doet het weer.
Pas wel even op, want je zit met lichaamsdelen vlak bij een onbeschermde v-snaar die weer in beweging kan komen.
 

jan jansen

Actieve deelnemer
28 okt 2010
127
3
Aldeboarn - Fryslan
Als je net zo'n moter erop heb als op mijn inca, dan zit er op de moter een beveiligingsschakelaar druk deze in en hij doet het weer.
.
Altijd stekker eruit als je zoiets probeert. Je had gelijk er zit een rood knopje, indrukken en hij loopt weer. Eerst de messen eens laten slijpen.
Iemand die een goed adres weet in Fryslân om beitels te laten slijpen?
 
A

Athanor

Guest
Als je snel bent kan Sipke van Eestroom ze nog slijpen. Hij stopt echter over vier weken dus je moet ze dan volgende week even bij hem brengen (met een groet van Fons, misschien ben je wel zijn laatste nieuwe klant:))

Fons
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Ik wil je natuurlijk helemaal niet bij Sipke vandaan houden (het zou erg leuk zijn Fons, om hem nog een keer te bezoeken!), maar wat dichter bij huis voor je, zit in Irnsum de Beko. Ik liet daar altijd al mijn zaagbladen (ook lintzagen) slijpen. Ze hebben een beetje hetzelfde probleem als Sipke van Eestroom, nl. geen opvolging. Er ligt voor de forummers die slijpen leuk vinden werk voor het oprapen.

jaap
 

jan jansen

Actieve deelnemer
28 okt 2010
127
3
Aldeboarn - Fryslan
Ik wil je natuurlijk helemaal niet bij Sipke vandaan houden (het zou erg leuk zijn Fons, om hem nog een keer te bezoeken!), maar wat dichter bij huis voor je, zit in Irnsum de Beko. Ik liet daar altijd al mijn zaagbladen (ook lintzagen) slijpen. Ze hebben een beetje hetzelfde probleem als Sipke van Eestroom, nl. geen opvolging. Er ligt voor de forummers die slijpen leuk vinden werk voor het oprapen.

jaap
Jaap, dank je wel voor de tip. Ik ga ze binnenkort aanbieden in jirnsum. Volgens mij heb ik een tijd terug op omrop fryslan een docu gezien over Sipke...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.