snakewood verwerken

Bungdacue

Actieve deelnemer
29 dec 2011
169
1
Beste leden
Ik heb een partij snakewood (letterhout/panterwood)gekocht en weet dat dit hout zeer makkelijk barsten krijgt bij het drogen.
Nu heb ik al ergens gelezen om dit het beste in kleine stukken te zagen omdat er dan minder kans is op barsten.
Ik heb jaren geleden nog eens een partij gekocht die was 2.5 cm dik en 18 cm breed op 1.20 m lang.
Deze was van een veel mindere kwaliteit dan die ik nu kocht maar er bleef niet veel bruikbaar van over.
De partij die ik nu gekocht heb is 1.10 lang en een doormeter van 18 cm en ziet er zeer goed uit met echt heel veel mooie tekening.
Graag jullie ervaring hoe ik dit prachtig stuk hout in zijn maximum ga kunnen benutten.
Groeten
Daniel
2014-05-19141719_zps9a3aef36.jpg
[/URL][/IMG]
2014-05-19141659_zps71d50663.jpg
[/URL][/IMG]
2014-05-19141712_zps27afa03c.jpg
[/URL][/IMG]
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Yep...t is een lastige houtsoort om scheurvrij te laten drogen, dit hoor ik van erg veel mensen..... Goed advies heb ik helaas niet voor t drogen. Het letterhout wat ik nu heb liggen is ruim 50 jaar oud....da's nu wel droog...Helaas zitten er wel soms defecten maar daar probeer ik omheen te werken.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Het gaat niet alleen om drogen. Letterhout is ook heel gevoelig voor hitte. De hitte die vrijkomt bij schuren op de draaibank is al voldoende om (op het oog) foutvrij letterhout dramatisch te doen splijten.

Voor drogen van kleine stukjes heb ik wel gehoord dat men (het ging hierbij om messenmakers) het een tijdlang in water onderdompelt om het helemaal uit te logen, en daarna in zakken verpakt laat drogen. Of het werkt weet ik niet. Persoonlijk probeer ik om niet te veel met letterhout te werken - het qua mechanische en fysieke eigenschappen vergelijkbare of zelfs betere pokhout verwerkt heel veel fijner, kan net zo glad worden afgewerkt, en is ook mooi - het mist alleen die typische tekening. En het is groen...
 

Bungdacue

Actieve deelnemer
29 dec 2011
169
1
uiteraard zijn er soorten die makkelijker te verwerken of drogen zijn. Maar ik heb dit hout gekocht puur voor de tekening van het hout net zoals ik hier nog een 20 tal soorten heb die gecombineerd worden in de verfraaiing van een snooker keu.
De stukken hout die ik nodig heb voor verwerking zijn ook niet al te groot. 20 cm lang 3.5 cm breed en schuin in dikte van 2 cm naar 2 mm.
Grotere stukken zijn 40 lang 3.5 breed en dikte van 2 cm naar 2 mm.
Ik vraag mij daarom af of ik niet beter af ben om het hout te verzagen naar kleinere brute maten om zo minder risico te lopen op die werking van het hout?
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Mocht het nu nog in stamvorm zijn dan zou ik zeker de zaag erin zetten. Letterhout is echt een mooie houtsoort....jammer dat t zo prijzig is en zo lastig te bewerken....
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.