langsgeleider Festool

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
Ik heb de cms tafel met deze geleider :

prod3_8245.jpg

Nu wilde ik eigenlijk deze aanschaffen :

8140h.jpg

Is iemand hiermee bekend ?
Ik wil deze aanschaffen vanwege de instellingsmogelijkheid, nu is het bijna niet mogelijk om zeer secuur de geleider in te stellen omdat je dit puur met de hand dient te doen in plaats van een stelwiel. Ook heb ik gemerkt dat de rail niet goed haaks te zetten is.
Het nadeel van de nieuw aan te schaffen geleider is dat deze over de gehele tafel ligt. Hierbij zal er meer risico op het afklemmen van het hout zijn of zijn die twee zwarte stelschroeven ervoor om de geleider te kunnen verschuiven ?

De roltafel komt er ook nog :)
 

WR1944

Oud hout
Ik heb die langsgeleider voor m'n CMS-tafel. Het is een zeer welkome aanvulling. Je kan met tienden van een millimeter de zaak verstellen. Meestal gebruik ik de rail rechts van het zaagblad maar je kan het ook aan de achterkant van de tafel klemmen en het links van het zaagblad gebruiken. Dat komt van pas als ik het zaagblad moet kantelen. De geleider op de roltafel heeft maar een beperkte verstelmogelijkheid en met de langsgeleider vul je mooi dat gat op dat je niet kan bereiken met de roltafelgeleider.
De twee zwarte knoppen aan de zijkant klemmen de rail vast. Die kan je verschuiven maar ook liggend vastzetten. de losse rail van de langsgeleider kan je uitwisselen met de geleider van de roltafel zodat je met een aanslagruiter ook langere werkstukken in serie op de zelfde lengte kan zagen.
 

Glen

Actieve deelnemer
1 apr 2009
95
0
Arnhem, als ik thuis ben
Wat WR1944 zegt! Heb ze allebei, maar gebruik eigenlijk alleen de langsgeleider (ook omdat ik vanwege plaatsgebrek elke keer de boel moet opbouwen en afbouwen). Nauwkeurig in te stellen en klemt aan beide kanten van de tafel, dus verkleint de kans dat je de geleider schuin forceert als je je werkstuk langs de zaag duwt. Door de ribbels in het werkblad kan je ook goed op het oog zien of de geleider mooi parallel staat met het zaagblad. Ooit bijna nieuw op de kop getikt via MP. Komt af en toe voorbij. Stelwiel voor precisieafstelling gebruik ik in de praktijk weinig, schaalverdeling op het werkblad volstaat, ook voor de halve milimeters (voor mij dan).

De twee zwarte stelschroeven halfverwege de geleider zijn er om het stuk alu dat uit de geleider kan schuiven (dus in het verlengde van de rest, vast te zetten. Handig voor lange te schulpen werkstukken. De geleider reikt dan voorbij de tafel. Is in mijn ogen dus niet bedoeld voor het voorkomen van afklemmen van hout. Goed geleiden, spouwmes en duwstok en je koppie erbij moeten dat zien te voorkomen...

Deze geleider zit, eenmaal aan de tafel geklemd, muurvast. Na controle of ie parallel staat aan het zaagblad zou afklemmen niet meer moeten kunnen (als je je werkstuk vervolgens mooi geleidt tenminste.

Succes!

Glen
 

Davee

Actieve deelnemer
1 dec 2011
142
0
Brabant
Herhaling van beide reacties hierboven. Ook ik gebruik deze als geleider in plaats van de roltafel met aanslag. Super in gebruik en afstellen is ook zeer precies te doen!
 

mans

Post veel
12 feb 2012
1.060
105
als ik de plaatjes bekijk van die tafel lijkt het me een gammele constructie.
 

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
Dank voor de reacties, ik ga hem bestellen.

@Joopvommen, Dit valt echt reuze mee. Met de grote knoppen (1 per poot) zet je de poten vast, de poten zijn per 2 onderling verbonden. In één poot zit een stelpoot verwerkt waarmee je oneffenheden in een vloer kunt opvangen.
Natuurlijk is dit wel onstabiel als je grote balken of platen gaat zagen maar daar is deze tafel niet voor gemaakt.

@WR1944, Als je de langsgeleider links van de zaag gebruikt en dan de zaag in verstek zet, dan klem je het hout onder de zaag. Lijkt me niet erg veilig.

@Glen, ik gebruik het spouwmes eigenlijk nooit. Ik weet dat dit gevaarlijk kan zijn dus zet ik de geleider (meestal) nooit verder dan de helft van het zaagblad. De reden waarom is dat het spouwmes niet echt lekker op de zaag staat, scheef zo te zeggen. Dit is misschien een foutje in de productie maar ik kan zonder er goed mee werken.
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
als ik de plaatjes bekijk van die tafel lijkt het me een gammele constructie.

Nou, ik vermoed dat je nog nooit een CMS of basis tafel in handen hebt gehad Joop! ;) Ze zijn behoorlijk stabiel. Wel zijn ze voor het wat lichtere werk, je moet er niet met 20x20 balken van 4 meter mee gaan werken. Maar verder zijn het superfijne tafeltjes. :)

Ik ben benieuwd hoe die langsgeleider bevalt Martijn. Gezien de reacties denk ik dat je er geen spijt van gaat krijgen. :)
 

designer-john

Actieve deelnemer
29 nov 2010
272
1
Het spouwmes en de plaats van de geleider hebben allebei een andere functie.
Beide hebben een functie bij het schulpen (in de lengte richting doorzagen) van massief hout.
Door spanningen in massief hout komt het vaak voor dat het hout na het doorzagen krom trekt.
Het spouwmes zit erop om te voorkomen dat de zaagsnede na het doorzagen gaat klemmen en de opgaande tanden ervoor zorgen dat het hout omhoog en terug geslagen wordt.
De geleider hoort zodanig afgesteld te staan dat hij 2cm voorbij het punt staat als het hout op volledige hoogte is doorgezagen.
Dit voorkomt dat het hout klem komt te zitten tussen geleider en het zaagblad, met dezelfde terugslag ten gevolgen.

De gevolgen van dit alles is op een kleine zaagmachine nog te overzien, maar met een machine van meer als 5pk en zaagbladen van 300mm en meer, word dit genadeloos afgestraft.
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
als ik de plaatjes bekijk van die tafel lijkt het me een gammele constructie.

Valt reuze mee. Staat best stevig en je kunt er ook nog een verbreding met extra poot bij aanschaffen, die je ook aan de mft 3 tafel kunt koppelen. Er is ook nog een verbreding zonder poot en dat staat ook stevig.

Het is best een veelzijdig systeem en als je weinig ruimte hebt een goede oplossing, met als extra toetje dat je op locatie beschikt over goed gereedschap zonder je een breuk te tillen.

Gebruik zelf de frees (OF 1400), zaag (TS 55)en decoupeer (PS 300) modules en het enige wat ik minder vind is de zaaghoogte van 51mm. Voor de rest voldoet het voor mij.

Heel misschien ga ik er ooit nog eens een OF 2200 onder hangen omdat je dan paneelfrezen met een diameter tot 89mm kunt gebruiken. De schuiftafel vind ik echt een meerwaarde hebben en zou die niet willen missen.

De langsgeleider stond op het verlanglijstje maar ga straks van multiplex een fenge/geleider maken die word bevestigd aan de AB-KS hoeksteunen, die ook hun dienst bewijzen op de kapex.
 

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
Dank voor je uitleg John. Ooit een jaar of wat mogen werken (saunabouw) met een stationaire zaagmachine en daar heb ik wel geleerd dat dit ongelofelijk sterke machines zijn. Meerdere keren door spanningen en door menselijke fout de kickback mogen ervaren, gelukkig altijd met goede afloop. Ondanks dat mijn zaag een stukje zwakker is, probeer ik er wel altijd rekening mee te houden, een ongeluk zit in een klein hoekje nietwaar!

@Huib, ik heb dezelfde setup behalve de PS300 misschien dat ik dit ook nog wel eens zal aanschaffen, mijn huidige B&D XT is een waardeloos apparaat ;) Kun je wat meer vertellen over de aanpak met de hoeksteunen ?
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
@Huib, ik heb dezelfde setup behalve de PS300 misschien dat ik dit ook nog wel eens zal aanschaffen, mijn huidige B&D XT is een waardeloos apparaat ;) Kun je wat meer vertellen over de aanpak met de hoeksteunen ?

Nog geen concreet ontwerp maar de hoeksteunen hebben een sleuf waar je felstool klemmen, incra klemmen,schroefknoppen
enz. in kunt gebruiken. De hoeksteunen kan je aan de zijkanten/achter/voor bevestigen en ook aan de roltafel. Maakt gebruik van hetzelfde principe als de geleider met gradenboog.

Om je een idee te geven. Verticaal een strook 18mm multiplex haaks bevestigd op een strook multiplex die plat op de tafel ligt en voorzien van sleuven die je met deze bout/knop aan de hoeksteun bevestigd.

Kwam op het idee omdat ik de hoeksteunen op de kapex gebruik en de set bouten ooit besteld heb met wat incra rail. Dus de kosten zijn reeds gemaakt op wat multiplex na.

Tis nog wat vaag allemaal maar zodra ik er aan begin zal ik foto's posten. Ben nu nog druk met een gereedschapskast en het opnieuw indelen van de werkplek.
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Eerst nog eens gekeken of het niet wat makkelijker kon en wat er voorradig was inplaats van zelf iets in elkaar te knutselen van hout. Komt misschien nog maar na wat proefzagen voldoet deze oplossing.

De kapex hoeksteunen als uitgangspunt genomen. De geleider van de mft 3 tafel bracht het rechte stuk aluminium. In de la nog twee hoeksteuntjes van incra. De boutjes 1mm afgevijld zodat ze in de rail passen.

Het is nu mogelijk om de volle breedte van de tafel te benutten en eenmaal ingesteld staat alles zuiver en degelijk vast. Dat zijn van die momenten dat je blij wordt van festool en geef je jezelf maar een aai over de bol;)

geleidervoor.jpg

geleiderstop.jpg

geleidertotaal.jpg
 

WR1944

Oud hout
Dat is een goede en simpele oplossing. Je zou zelfs kunnen denken aan het fixeren van de langsgeleider op het grijze plateautje met een kort stukje rail. Als het een klein beetje nastelbaar is kan je het exact haaks uitlijnen op je tafel. Dan kan je één kant op de maat zetten en omdat de geleider al haaks is, de andere kant gewoon vastzetten op het plateautje aldaar.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.