Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 13

Onderwerp: schaakstukken maken

schaakstukken maken

Beste mensen,

Ik wil zelf schaakstukken maken. Alle stukken, op de paarden na, door gebruik van een houtdraaibank. De paarden wil ik op een voetje zetten die ik op de houtdraaibank maak, de rest zal ik uitzagen en met een mes en schuurpapier.

Ik wil zowel de donkere stukken als de lichte stukken niet verven. Dus een donkere houtsoort en een blanke houtsoort die gemakkelijk te bewerken zijn.

--> welk type hout kan ik het beste gebruiken?

Ik ga gebruik maken van een buurtwerkplaats waar veel apparatuur aanwezig is, maar de paarden zou ik thuis op m'n dooie gemak willen bewerken.

--> Welk type mesjes kan ik het beste hiervoor aanschaffen?

Vast bedankt voor de tips!

Re: schaakstukken maken

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door digyourownhole
    Beste mensen,

Ik wil zelf .............zowel de donkere stukken als de lichte stukken niet verven. Dus een donkere houtsoort en een blanke houtsoort die gemakkelijk te bewerken zijn.
    --> welk type hout kan ik het beste gebruiken?
    Leuk idee, zeker dat je niet wil beitsen of verven.
    Ik zou geen tropische houtsoorten gebruiken (er wordt al zoveel gesloopt in die tropische bossen).
    Blijf wat dichter bij huis en neem bijvoorbeeld esdoorn, hazelaar, meidoorn of berken voor de witte stukken en voor de donkere goudenregen (wordt heel donker - volgens mij de donkerste europese houtsoort), fruitboomhoutsoorten als appel, pruim of kers.
    Volgens mij allemaal houtsoorten die prima te draaien zijn.
    Succes ermee, laat maar eens wat zien als je resultaat hebt.

Dag digyourownhole,

Inderdaad een leuk idee, ik ben er ook mee bezig, heb het ontwerp al zo goed als klaar, nu de tijd nog. Zal wel niet binnen korte tijd van komen.

Tja, houtsoorten genoeg, wat dacht je van walnoot en buxushout? Een erg mooie combinatie, en beide houtsoorten zijn stevig genoeg om kleine details te behouden, ook in gebruik. Lijsterbes hout is ook erg hard en blank van kleur, maar moeilijk aan te komen.

Wat betreft de paarden, in mijn ontwerp span ik het gehele schaakstuk in de draaibank, vervolgens draai ik de voet, om vervolgens later met de hand de paardenhoofden te snijden. Dit werkt perfect en je hebt stukken uit een stuk.

Kijk eens op youtube onder "making chess pieces". Daar staat een erg interessant en informatief filmpje over iemand die ook schaakstukken maakt, en ja, in buxus en walnoot. Ook staat er een serie van 9 filmpjes op van iemand die een prachtig schaakbord maakt. Prachtig mooi.

Succes en laat ons je resultaat zien!

Het resultaat laat ik uiteraard zien, maar dat kan ook bij mij nog wel even duren hoor!

Bedankt voor de tips. Ik wil inderdaad ook een schaakbord maken, maar dan een heel eenvoudige. Ik ben al een tijd op zoek naar een schaakbord waar geen rand omheen zit. Een bord flink dik bord. Vind het mooi dat het bord er simpel uitziet.
    En toen kwam ik dit filmpje tegen, en dit is precies wat ik al lange tijd in de winkels zoek!

http://www.youtube.com/watch?v=RUKPs7lrucQ[/video]]

--> de vraag die ik over dit filmpje heb: moet ik rekening houden met de dikte van het blad van de cirkelzaag?
    Om 8vakjes te krijgen moet ik 7x zagen. Moet ik de stroken in de lengte dan 7x dikte van de zaag langer maken dat dat ze tezamen (aan elkaar gelijmd) lang zijn?

Dus stel het bord wordt 50cm x 50cm. Moet ik dan de stroken bijv 21mm langer maken als het blad van de zaag 3mm is? Of zal het verwaarloosbaar zijn

--> Welk type mesjes kan ik het beste hiervoor aanschaffen?

Vast bedankt voor de tips!
    Kijk eens op deze website: http://www.dick.biz/dick/category/dickc ... detail.jsf

Ik denk dat het zweedse mes voor jou in aanmerking zou kunnen komen.

Het resultaat laat ik uiteraard zien, maar dat kan ook bij mij nog wel even duren hoor!

Bedankt voor de tips. Ik wil inderdaad ook een schaakbord maken, maar dan een heel eenvoudige. Ik ben al een tijd op zoek naar een schaakbord waar geen rand omheen zit. Een bord flink dik bord. Vind het mooi dat het bord er simpel uitziet.
    En toen kwam ik dit filmpje tegen, en dit is precies wat ik al lange tijd in de winkels zoek!

http://www.youtube.com/watch?v=RUKPs7lrucQ[/video]]

--> de vraag die ik over dit filmpje heb: moet ik rekening houden met de dikte van het blad van de cirkelzaag?
    Om 8vakjes te krijgen moet ik 7x zagen. Moet ik de stroken in de lengte dan 7x dikte van de zaag langer maken dat dat ze tezamen (aan elkaar gelijmd) lang zijn?

Dus stel het bord wordt 50cm x 50cm. Moet ik dan de stroken bijv 21mm langer maken als het blad van de zaag 3mm is? Of zal het verwaarloosbaar zijn
    Neen je moet niet echt rekening houden met de dikte van de zaag, je laat gewoon de latten wat langer, bv. 55cm lengte, eens gelijmd zaag je opnieuw 8 strips op de zelfde breedte als de eerste strips, er zal dan een reststukje overblijven.
    Voor een bord met buitenafmetingen van 50cm x 50cm zijn alle blokjes 6,25cm breed.
    Alles gaat juist passen als je de zijgeleider van de zaagmachine niet meer versteld eens je de latten gezaagd hebt, wanneer alle latten een eerste keer zijn verlijmd en opgeschuurd zijn staat de zaagmachine nog juist afgesteld voor de tweede zaagbeurt.
    Wanneer je de latten de eerste maal samenlijmd krijg je automatisch de juiste buitenmaat, bij de tweede zaagbeurt gebeurt het zelfde, resultaat een mooi vierkant schaakbord.

Mvg,

André

@ Andre: Natuurlijk! het kan zo makkelijk zijn.... bedankt!

@Tjeer et. al,
    waar koop ik dergelijke houtsoorten? In (de buurt van) Amsterdam
    ?

bij de amsterdamse fijn houthandel denk ik
    http://www.fijnhout.nl

@Tjeer et. al,
    waar koop ik dergelijke houtsoorten? In (de buurt van) Amsterdam
    ?
    De Fijnhouthandels hebben meestal wel een "hobbyzolder" waar ze afstukken (duur) verkopen.
    Je zei al dat het enige tijd kan duren voordat je er aan begint.
    Verzamel zelf hout en laat het drogen. Daar heb ik al eens eerder hier een bericht over geproduceerd.
    De houtsoorten die ik noemde heb ik uit eigen tuin, uit de van mijn zwager, de buren collega's en een bevriende (snoeiende hovenier). Ook mag ik van de mensen van de plantsoenendienst
    op de gemeentewerf in hun houtberg struinen.
    Wil je stammen, dan regelmatig bij de kapvergunningen in de plaatselijke krant kijken en het hout voor brandhoutprijs meenemen of aanbieden zelf de boom te rooien voor nop.
    Je ziet wel, mogelijkheden genoeg.
    Ook zijn er boomrooibedrijfjes die het mooiste materiaal in platen zagen en te drogen leggen.
    Daar vind je soms ook leuke partijtjes. Ik ben mijn ervaringen op het gebied van houtdrogen bij elkaar aan het schrapen voor een nieuwe webpage aan mijn houtsite.
    http://www.mijnhoutweb.naar.info

Forum Rechten