Welke maat voorboren tbv M10 draadeind?

Tinker55

Actieve deelnemer
30 okt 2013
202
5
Hardenberg
Ik ben - na een onderbreking agv allerlei andere 'prioriteiten' :) - weer aan de gang met de eetkamertafel voor vrienden van ons. Nou ben ik van plan de poten dmv M10 draadeinden aan het onderstel te bevestigen. Enig idee wat de beste maat is om (in massief eiken) voor te boren?
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Wij gebruiken bij ons in de zaak de formule dia x 0.8 voor gangbaar metrische draad. Zit je in de gangbare maten er misschien een tiende naast maar ik heb er nooit een probleem mee gehad.
 

Tinker55

Actieve deelnemer
30 okt 2013
202
5
Hardenberg
Dank voor jullie snelle reacties en tips; het lijkt dus dat 't 8 - 8,5 mm moet gaan worden... zal dit inderdaad even uitproberen.
 

jordiij

Actieve deelnemer
13 jan 2012
237
0
Leusden
Die diameter X 0,8 gebruikten wij ook op school altijd en dat werkte perfect in hout als metaal dus moet lukken denk ik.
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Stomme vraag misschien, maar hoe wil je het gaan doen?

Met houtdraadbouten met metrisch draad aan het andere eind:

Houtdraadbout.jpg

of wil je normale bouten gaan gebruiken?

download (1).jpg



Want als je met houtdraadbouten aan de slag gaat is M x 0.8 een goede, maar als je normale dan is het afhankelijk van je boorkwaliteiten. 10.5 of meer, afhankelijk van de ruimte die nodig is om na te stellen.
 
Laatst bewerkt:

WR1944

Oud hout
Ik weet niet wat de steller van de vraag in gedachte heeft maar een draadsoort voor metaal in hout gebruiken lijkt me voor de sterkte niet zo'n goed idee. Houtdraad is niet voor niets uitgevonden. Ik denk dat je met een plaatje of schetsje beter gefundeerde antwoorden krijgt.
Voor doorgaande gaten is 0,5 tot 1 mm ruimte voldoende. Bij houtdraadbouten meet je de kern op en je hebt het antwoord. Wil je persé met metrische draad in hout dan kan je Rampa moeren gebruiken.
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Ik weet niet wat de steller van de vraag in gedachte heeft maar een draadsoort voor metaal in hout gebruiken lijkt me voor de sterkte niet zo'n goed idee. Houtdraad is niet voor niets uitgevonden. Ik denk dat je met een plaatje of schetsje beter gefundeerde antwoorden krijgt.
Voor doorgaande gaten is 0,5 tot 1 mm ruimte voldoende. Bij houtdraadbouten meet je de kern op en je hebt het antwoord. Wil je persé met metrische draad in hout dan kan je Rampa moeren gebruiken.

Door en door zou natuurlijk prima kunnen, de kop van de bout verzinken en een dikke ring erachter. Je krijgt dan wel een ruige uitstraling. Maar goed, da's allemaal gespeculeer! :)
 

Bungdacue

Actieve deelnemer
29 dec 2011
169
1
Ik gebruik messing m10 draad stangen voor het vervaardigen van mijn sluitingen voor mijn snooker keuen.
Deze worden bevestigd in essenhout of esdoorn maar ook in het harde ebben hout.
Ik boor deze met 8.5 en snij de draad in het hout met dezelfde draad snijder zoals voor metaal.
Ik veranker deze wel met een epoxy van araldite de 2012.
Groeten
Daniel
 

Tinker55

Actieve deelnemer
30 okt 2013
202
5
Hardenberg
Nogmaals dank voor jullie reacties & suggesties.
Ik kende de stokschroef nog niet, maar dat is wel wat ik ga gebruiken! Oorspronkelijk was ik inderdaad van plan een gewoon stuk draadeind in te boren, maar dit is ongetwijfeld veel sterker. Door en door (zoals ook gesuggereerd) kan niet vanwege het gewenste uiterlijk van de tafel.
Om verdere verwarring te voorkomen een paar plaatjes; de oorspronkelijke vraag had dus betrekking op de bevestiging van de poten aan het onderstel:

_DSC2875kl.jpg_DSC2876kl.jpg
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Nogmaals dank voor jullie reacties & suggesties.
Ik kende de stokschroef nog niet, maar dat is wel wat ik ga gebruiken! Oorspronkelijk was ik inderdaad van plan een gewoon stuk draadeind in te boren, maar dit is ongetwijfeld veel sterker. Door en door (zoals ook gesuggereerd) kan niet vanwege het gewenste uiterlijk van de tafel.
Om verdere verwarring te voorkomen een paar plaatjes; de oorspronkelijke vraag had dus betrekking op de bevestiging van de poten aan het onderstel:

Bekijk bijlage 17069Bekijk bijlage 17070

Ik zou zeker voor de stokschroef gaan. Alleen zou ik de poot nog een stukje vlakken zoals op de foto. (Ik ben even onder de tafel gekropen voor je. ;) )
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    62,3 KB · Weergaven: 151
  • image.jpg
    image.jpg
    61,8 KB · Weergaven: 154
Laatst bewerkt:

rik ruig

Actieve deelnemer
21 okt 2013
160
39
een rampa met binnenzeskant gebruken , voorboren met 15 mm , loeivaste verbinding !
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.