Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 16

Welke maat voorboren tbv M10 draadeind?

Ik ben - na een onderbreking agv allerlei andere 'prioriteiten' - weer aan de gang met de eetkamertafel voor vrienden van ons. Nou ben ik van plan de poten dmv M10 draadeinden aan het onderstel te bevestigen. Enig idee wat de beste maat is om (in massief eiken) voor te boren?

kun je toch ook gewoon even proberen op een stukje resthout
    soms gaan ze er gemakkelijk in als het gat iets kleiner is maar het komt ook voor dat je ze er dan totaal niet in krijgt
    maar dit kan je misschien wel helpen: http://www.tribologie.nl/calculators/metric-iso.htm

Wij gebruiken bij ons in de zaak de formule dia x 0.8 voor gangbaar metrische draad. Zit je in de gangbare maten er misschien een tiende naast maar ik heb er nooit een probleem mee gehad.

Dank voor jullie snelle reacties en tips; het lijkt dus dat 't 8 - 8,5 mm moet gaan worden... zal dit inderdaad even uitproberen.

Die diameter X 0,8 gebruikten wij ook op school altijd en dat werkte perfect in hout als metaal dus moet lukken denk ik.
    groet jordi

Senior Member
    Ingeschreven
    Jul 2012
    Stomme vraag misschien, maar hoe wil je het gaan doen?

Met houtdraadbouten met metrisch draad aan het andere eind:

Houtdraadbout.jpg

of wil je normale bouten gaan gebruiken?

download (1).jpg

Want als je met houtdraadbouten aan de slag gaat is M x 0.8 een goede, maar als je normale dan is het afhankelijk van je boorkwaliteiten. 10.5 of meer, afhankelijk van de ruimte die nodig is om na te stellen.
    Laatst gewijzigd door Klaas; 27-05-14 om 21:07. Reden: An image says more than a 1000 words

oud hout
    Ingeschreven
    Mar 2008
    Allentown, PA, USA (Metrisch Ambassadeur)
    Ik weet niet wat de steller van de vraag in gedachte heeft maar een draadsoort voor metaal in hout gebruiken lijkt me voor de sterkte niet zo'n goed idee. Houtdraad is niet voor niets uitgevonden. Ik denk dat je met een plaatje of schetsje beter gefundeerde antwoorden krijgt.
    Voor doorgaande gaten is 0,5 tot 1 mm ruimte voldoende. Bij houtdraadbouten meet je de kern op en je hebt het antwoord. Wil je persé met metrische draad in hout dan kan je Rampa moeren gebruiken.

Senior Member
    Ingeschreven
    Jul 2012
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door WR1944 Bekijk Berichten
    Ik weet niet wat de steller van de vraag in gedachte heeft maar een draadsoort voor metaal in hout gebruiken lijkt me voor de sterkte niet zo'n goed idee. Houtdraad is niet voor niets uitgevonden. Ik denk dat je met een plaatje of schetsje beter gefundeerde antwoorden krijgt.
    Voor doorgaande gaten is 0,5 tot 1 mm ruimte voldoende. Bij houtdraadbouten meet je de kern op en je hebt het antwoord. Wil je persé met metrische draad in hout dan kan je Rampa moeren gebruiken.
    Door en door zou natuurlijk prima kunnen, de kop van de bout verzinken en een dikke ring erachter. Je krijgt dan wel een ruige uitstraling. Maar goed, da's allemaal gespeculeer!

Forum Rechten