Constructie 'displaykast'

Uitgeester

Actieve deelnemer
21 apr 2014
48
0
Uitgeest
Heb van een kennis een aanvraag gekregen voor twee displaykasten/vitrines voor zijn zwaarden... Eentje van 135cm hoog en eentje van 89cm, allebei 30cm breed en 15 diep. Hangende kasten dus zal waarschijnlijk een hoeklat gebruiken.

Er zitten echter wat moeilijkheden in. Het karkas mag gewoon uit massief of gefineerd plaat dus dat is geen probleem, maar hij wilt de deuren even dik (breed) hebben als het karkas en een (plexi)glas raam er in. Dat betekent dat ik mijn regels afhankelijk van karkasmaat maar 18-22mm breed mag maken. In een regel van 22x22 kan ik wel een 7mm sponning slaan voor het glas en een later inleggen maar waar ik me vooral zorgen om maak is de stevigheid. Vooral bij het grote raamwerk zit ik dan op regels van 1350x22x22mm en 300x22x22 en ik ben bang dat dit krom kan gaan trekken of in het geheel niet stevig zal zijn.

Wat denken jullie, is dit doenbaar of zijn er alternatieven om toch een deur die voldoet aan de eisen van de klant te kunnen maken? Het liefst gebruik ik gewoon regels van 50x22mm maar klant is nogal specifiek en heeft dit het liefste niet dus...
 

designer-john

Actieve deelnemer
29 nov 2010
272
1
Een deur regel van 22 x 22 mm vind ik veel te weinig.
Maar misschien kun je de deur 50 mm dik maken en de regel 22 mm breed. zodat het aanzicht toch zo word als de klant wenst.
 

designer-john

Actieve deelnemer
29 nov 2010
272
1
Maar als de corpus en de deur gelijk komen, zodat dit 1 plank lijkt, dan maakt het toch niet uit of de naad op 22 mm of iets verder terug zit.
dan kun je deze naad toch net zo goed op 50 mm of 40 mm laten vallen, zodat je meer materiaal hebt om de scharnieren vast te schroeven.
 

Uitgeester

Actieve deelnemer
21 apr 2014
48
0
Uitgeest
Ik was van plan 2 of 3 messing scharnieren te gebruiken, deze hebben sowieso weinig ruimte nodig om te monteren. Millimeter verzinken en een paar schroefjes erin.

De eerste suggestie van John bracht me op een idee. Als ik het nou gewoon op dezelfde manier doe waarop ik een kistje maak - box maken met hoekverbindingen, sponningen/groeven slaan voor achterwand en het glas (wordt overigens plexiglas, klant is nog op zoek naar mogelijkheden), glas en wand erin lijm en dan de boel weer open zaag. Dan krijg je zoiets, maar dan hangen, en kan ik de deur wat dikker laten. Van de voorkant heeft alles dezelfde dikte en dan wordt de deur gewoon iets 'dieper'. Er komen zwaarden in te hangen dus er zitten verder ook geen plankjes in de weg.
hingeanddovetaildetail2.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.