hout sierappeltje

Ad Beumer

Actieve deelnemer
4 aug 2011
322
24
Ik weet een sierappeltje te staan dat ergens dit jaar / begin volgend jaar gerooid gaat worden.
Boompje is ongeveer dertig jaar oud maar begint toch al fllink af te takelen. De stam is ongeveer twee meter hoog, dikte varierend van vijftien tot twintig centimeter.
Ik foeter links en rechts mensen uit wanneer ze een mooie boom laten omzagen en 'klein maken' voor de open haard. Blijkbaar is het kwartje toch ergens gevallen en mij is dus gevraagd of ik belang bij dit boompje heb.
Dit gebaar verdient waardering dus ik ga in ieder geval helpen met het rooien en ik zal het hout daarna discreet afvoeren. Maar wat ik me nu afvraag is of ik er daarna nog iets mee kan. Iemand een idee?
 
Het beste is om het eind november begin november te rooien.
Dan is het vocht gehalte in de boom vrij laag, wat de droogtijd van het sierappeltje verkort.
Ik smeer de koppen altijd in met parafinne of restjes verf om te snel drogen en daarmee scheuren te voorkomen.
Windroog (buiten tegen regen beschermd) zal zo'n 2,5 a 3 jaar bedragen.
Appelhout is geweldig hout voor houtdraaiwerk.
Succes er mee.
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Ad Ik heb nogal wat Appelhout gedraaid, het is geen makkelijk hout om scheurvrij te drogen, het beste resultaat is verkregen waneer je het groen/nat draait, en de beste tijd van omdoen van de boom is in de winter waneer het sap gehalte het laagste is.

Ik draai het meestal in twee keren, eerst voordraaien en later als het droog is opnieuw draaien en afwerken.

Houd de wand dikte op 10% van de doorsnee van het stuk, een 25cm doorsnee schaal dus 2.5cm dikke wand is normaal genoeg om het opnieuw te kunnen draaien.

Als je probeert om het in hele stam te drogen zul je met gespleten hout eindigen, hout in plank maten droogt ongeveer 2 tot 3 cm dikte per jaar, zo een 5 cm dikke plank duurt 2 jaar ongeveer.

Een 20 tot 25 cm stam zou minstens 10 jaar duren, maar in praktijk droogt dat nooit, hout is isolerend en terwijl de buitenkant en einden drogen de binnenkant blijft nat, de buitenkant word kleiner van het drogen, maar kan dat niet en splijt.

Een gedraaide schaal van 2.5 cm dik is in een paar maanden droog en omdat er geen binnenkant is kan het hout wel kleiner worden zonder te moeten scheuren, gebeurd nog wel als het te vlug gaat, daarom stop Ik mijn voorgedraaide stukken in een papieren zak en zet die weg op een plaats waar het langzaam kan drogen.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.