Quilted Sugar Maple = ??? harde Esdoorn

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Ik weet niet wat de naam voor Quilted hout is, (quilt is gewatteerd).

Dit is een smallere schaal waar Ik het hout maar weinig uitgehold heb, om het figuur in het hout te laten zien, ongeveer 23 cm doorsnee en opgeëist bij Anny ;)

Quilted Maple.jpg Quiled Maple bowl.jpg Quilted Maple profile.jpg Quilted Maple bottom.jpg
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
'Met tekening'. volgens mij is er geen letterlijk synoniem voor 'quilted' in het Nederlands; . Sugar maple is Amerikaanse suikeresdoorn. Volgens mij zijn er ook geen échte' Nederlandse termen om onderscheid tussen 'hard' en 'soft' maple te maken - dus gewoon US namen, of wetenschappelijke namen gebruiken?
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Wow....dat is "wolkjes" esdoorn , ook wel gewolkd esdoorn genoemd....echter wordt de term quilted maple veel vaker gebruikt. Meestal heeft "big leaf maple" de meeste kans op deze vergroeiing. Ik ben de gelukkige eigenaar van een dikke stapel quilted maple, dit is allemaal big leaf maple. Big leaf maple is een "soft"maple...

De schaal is goed gelukt...zijn simpele vorm laat het sterk getekend hout goed naar voren komen....
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
'Met tekening'. volgens mij is er geen letterlijk synoniem voor 'quilted' in het Nederlands; . Sugar maple is Amerikaanse suikeresdoorn. Volgens mij zijn er ook geen échte' Nederlandse termen om onderscheid tussen 'hard' en 'soft' maple te maken - dus gewoon US namen, of wetenschappelijke namen gebruiken?

Dank je Henk :), gewatteerd is de letterlijke vertaling, quilting is waar een bed “deken” is gemaakt met een vulling er in en doorstikt is zodat je een bobbelig uiterlijk krijgt, de tekening in het hout maakt die indruk en daarom de naam Quilted.

Eigelijk is dit geen suiker Esdoorn, maar sommige plaatsen het onder Suiker Maple, de bladeren zijn anders en ze kunnen verder noord groeien dan Sugar Maple, niet erg voornaam in dit geval, Ik wouw alleen maar weten of er een Nederlandse naam voor was, Zo Ik houd het maar met Quilted als dat begrepen word :cool:
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Wow....dat is "wolkjes" esdoorn , ook wel gewolkd esdoorn genoemd....echter wordt de term quilted maple veel vaker gebruikt. Meestal heeft "big leaf maple" de meeste kans op deze vergroeiing. Ik ben de gelukkige eigenaar van een dikke stapel quilted maple, dit is allemaal big leaf maple. Big leaf maple is een "soft"maple...

De schaal is goed gelukt...zijn simpele vorm laat het sterk getekend hout goed naar voren komen....

He dank je Rick, ja BLM groeit aan de westkust, en heeft heel grote bladeren er aan en in de normale puntige Maple vorm, Ik was vorige zomer weer in Vancouver en met de rest of onze uitgebreide familie aan de kust gaan zwemmen, aan het strand stond een hele grote (niet hoog) BLM en een kant was dood hout en zonder schors, Ik stond te watertanden, het was prachtig quilted en met slaap, de BLM groeien normaal in allerlei vormen anders dan een normale boom, krom en gebocheld met korte of bijna geen stam, en voor draaihout bijna onovertroffen met alle soorten tekeningen in het hout.

Oh ja Ik heb een foto van die boom, er was een land touw aan een stam/tak waar de kinderen (me included) aan schommelden, niet in deze foto.

Big Leaf Maple.jpg

O en hout lossen, word elke paar dagen gedaan, duurt een paar uur, mooi om te zien, je kan de houten ring gemaakt van boomstammen zien die de lading bij elkaar houd en dan voor het wegslepen word gebruikt.

hout lossen.jpg

- - - Updated - - -

Prachtige houtstructuur en een heel mooie passende vorm.

Dank je Jacob :D, Ik was er best tevreden over, Ik vond een halve stam van dat hout, meer een hele grote splinter, heb er verschillende platte schotels en schalen van gedraaid, het was een goede dag voor me op de dump ;)

Ik zal enkele anderen laten zien een van deze dagen als Ik meer tijd heb.

- - - Updated - - -

Ben weer in de "wolken" van deze prachtige schaal en idem hout keep onn turning Leo

Thanks Patrick :D, yes I do want to keep on turning ;)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.