Inca euro 260 / Inca 342.186

Resetter

Actieve deelnemer
20 apr 2013
268
0
Dedemsvaart
Ik heb vandaag een Inca lintzaagje op de kop weten te tikken, maar nu mist helaas de langsgeleider de beste verkoper zou nog gaan kijken of hij deze kon terug vinden.

Maar voor het geval, zijn er upgrades te krijgen o.i.d?

Ook is dit mijn eerste lintzaag dus wellicht zijn er dingen om na te kijken cq op te letten? Ik wilde hem van het weekend eens goed uit elkaar halen en alles schoonmaken / invetten.
 

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
http://www.woodworking.nl/showthread.php?8446-Mooie-inca-lintzaag/page12&highlight=inca


Dat gaat over deze http://www.axminster.co.uk/small-bandsaw-rip-fence

Over de praktijk hiervan kan nik niets zeggen omdat die momenteel voorgoed op een andere inca zit van een van de forumleden .

Er is al een nieuwe ( de zelfde) in bestelling voor mijn inca'tje

attachment.php

"Snik" hier is ie geloof ik:D
 

Resetter

Actieve deelnemer
20 apr 2013
268
0
Dedemsvaart
Ja ik zat ook al te kijken bij axeminster, die rail is in backorder op het moment, maar 't ding ziet er goed uit.
 

Resetter

Actieve deelnemer
20 apr 2013
268
0
Dedemsvaart
Zo vandaag even alles los gehaald ontstoft en ontroest waar nodig, de glijlagers netjes gemaakt, maar nu merk ik wel dat de lagers waar de achterkant van het lint tegen aan komt redelijk aan het einde zijn.

Maar daar zit zo'n rare schroef aan waardoor die elliptisch gesteld kan worden, is dit een kwestie van pully trekker en nieuwe lagers er in ?

Zonder belasting lopen de lagers van de wielen en motor echt super (zeer lange naloop)
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Ik heb helemaal geen geleider....doe alles met een zelfgemaakt geheel....is ook makkelijker aan te passen in hoogte....
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.280
146
Enkhuizen
@Resetter: Ja, je moet het asje met het lager eruit halen (inbusje losschroeven). Er zijn er 2 van (boven en onder de tafel). Ik neem aan dat jij het asje hebt met aan het uiteinde een excenter waarop het lager geperst is. Aan de achterkant is een zaagsnede waarin een schroevendraaier past om het lager t.o.v. het lint af te stellen. Het lager moet je met een poelietrekker verwijderen en een nieuw plaatsen. Het is van het type 308ZZ (van diverse merken algemeen verkrijgbaar).
Ik vind de langsgeleider redelijk onmisbaar bij een lintzaag. Je moet wel even de drift van de zaag corrigeren (deze is bij elk lint anders). Even googlen voor details hierover (bandsaw, drift).
De langsgeleider van Axminster komt begin volgende week beschikbaar. Ik heb er een van Makita gemonteerd (van de zaagtafel LF 1100).
De dwarsgeleiders van Inca zijn erg zeldzaam. Nieuw te bestellen in Zwitserland kosten ze nog CHF 190,--; en daar komen nog verzend-, import-, inklaringskosten en BTW overheen!
 

Resetter

Actieve deelnemer
20 apr 2013
268
0
Dedemsvaart
Wat er nu op zit is Z809 van NTN, eens even op zoek gaan naar een pully trekker :p (lees even langs de locale autogarage)
 

Resetter

Actieve deelnemer
20 apr 2013
268
0
Dedemsvaart
Oké opgelost, pully trekker helemaal niet nodig het is natuurlijk een pen en die sla je er gewoon uit ;) 2 nieuwe lagertjes bij de locale probin en dat is ook weer gefixed.
lager.jpg
 

Resetter

Actieve deelnemer
20 apr 2013
268
0
Dedemsvaart
Zooo setje Tuffsaw linten besteld, enige waar ik nog naar zat te kijken is eventueel een likje verf maar het is alleen de stofkap van de motor... Dus om daar nou een bus verf voor te halen.
En wielen ik zie dat er PU riemen te krijgen zijn, is dit een handige upgrade? Onderste riem ziet er goed uit, bovenste heef iets meer "aanslag" om het zo maar te noemen.
 

wupsie

Post veel
9 sep 2011
794
2
Groningen
Zet het apparaat als je het helemaal gereinigd in elkaar en ga er, nadat je e.e.a. netjes hebt afgesteld, lekker mee zaken.
De rubbers zou ik pas vervangen als ze problemen opleveren.
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Wat er nu op zit is Z809 van NTN, eens even op zoek gaan naar een pully trekker :p (lees even langs de locale autogarage)
Als je het typenummer omdraait staat er 608Z dat is volgens O peatey het lager nummer.;)
Op de afbeelding zie ik andere type lagers met een smallere afgeronde buitenrand en kunststof afdichting.
De lintzaag loopt tijdens het zagen tegen de rand van het lager, geeft dit op korte duur niet vlugger problemen?
Mvg.
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.280
146
Enkhuizen
Jazeker,
Kunststof geeft problemen. De boel gaat smelten en smeert alles er onder en gaat vervolgens vastzitten.
Lagers van inline-skates hebben ook de juiste afmetingen.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
De maten van skeelerlagers kloppen maar de specs zijn anders. De skeelerlagers hebben vaak een andere wanddikte en zijn gemaakt om licht te lopen. Vaak staan er abec nr op hoe hoger het nummer hoe lager de weerstand. Uit mijn hoofd kunnen de gewone lagers een ruime 20000 toeren maken. Skeelerlagers hoeven dit nooit te halen. Dus in ieder geval geen waterdichte lagers nemen ( codering rs)
En als ik Skeelerlagers zou nemen met een laag abec getal 1 of 3.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.