David Barron Tools

Uitgeester

Actieve deelnemer
21 apr 2014
48
0
Uitgeest
Een aantal weken terug besteld, een van z'n laatste hamertjes met notenhouten handvat kunnen scoren (normale uitvoering is rippled ash), korting gepakt op het schaafje wegens het noestje in het hout... Voel je niks van! Flink ruzie gehad met de post, pakketje heeft 1,5 week in het sorteercentrum gelegen, klantenservice vertelde me dat het teruggestuurd zou worden naar Engeland wegens een foutief adres, lag verdorie 2 dagen later in ene het pakket toch op de mat :confused:

Afijn. David maakt erg mooi gereedschap dat ook nog eens fijn werkt! Het hamertje ligt goed in de hand en is zwaarder dan ik verwacht had, positieve verrassing! Voor preciezer werk fijner dan m'n zelfgemaakte hamer met lange steel, je hebt hier veel meer controle (en het staat gewoon chique op de werkbank...ha). De schaaf is gebaseerd op een model van James Krenov, 7.5" lang (19cm oid) gemaakt van lignum vitae (Palo Santo volgens David, informatie op het internet is nogal verwarrend). Ruikt lekker, is erg glad en heerlijk zwaar. Hoek van 55 graden met een superscherpe beitel. Was wel een halve millimeter uit de haak geslepen maar David slijpt op de vouw dus corrigeren is geen probleem. Laat een mooi glad oppervlakte achter, ongeacht structuur van het hout.

David is een vriendelijke vent, erg behulpzaam en reageerde altijd snel op m'n mailtjes. Aanrader!

Nog niet in de werkplaats geweest sinds het weekend dus wat snelle plaatjes uit de schuur. Van tulpenhout tot ebben, schaaft allemaal zonder problemen.
Photo%2023-05-14%2017%2015%2018.jpg

Photo%2023-05-14%2017%2011%2055.jpg
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Potverdrie, wat een mooie stukjes gereedschap! Die knoest erin maakt het eigenlijk alleen maar mooier! :)

En wat heb je daar voor schaafsel in de schaaf zitten? Het lijkt wel alsof je chocolade hebt geschaafd. ;)
 

Uitgeester

Actieve deelnemer
21 apr 2014
48
0
Uitgeest
Klaas, ebben. Heel mooi pikzwart stukje :) Wou eens kijken of 'ie het ook goed deed met harde houtsoorten en het antwoord was een duidelijke ja!

Rick, hamertje is superfijn. Twijfelde tussen deze en de messing klopper van Pfeil (ook een heel fijn dingetje hoor) maar ben blij dat ik die van David heb gekocht. Als gegoten in de handpalm.
 

Uitgeester

Actieve deelnemer
21 apr 2014
48
0
Uitgeest
Excuus voor de vertraging, laptop vervangen dus tijd geen toegang tot een fatsoenlijke browser enzo... Hier wat foto's van het schaafresultaat. Allemaal wat kleinere stukjes, uit de resthoutbak... Pasten het beste in de bank. Goed afstellen van de schaaf blijft even spelen, soms te veel, dan weer te weinig, maar ik kom er wel!

Photo%2028-05-14%2014%2051%2046.jpg

Photo%2028-05-14%2009%2058%2048.jpg


Hmm... Chocolade en sinaasappel, goede combinatie soms!
Photo%2028-05-14%2010%2006%2031.jpg
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Mocht mijn dochter zulke krullen vinden in de werkplaats dan wordt daar gelijk een taart van gebakken voor de barbie's !! ;)
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Lignum vitae is pokhout (Guaiacum officinale). Dat is het ook zo te zien (hoewel het in theorie ook een Bulnesiasoort zou kunnen zijn; het snelst is het verschil te bemerken door ruiken, pokhout ruikt naar pokhout, vera pok (bulnesia) naar roosjes). Palo santo is een standaard 'zuid amerikaanse' aanduiding die ter plaatse voor veel verschillende houtsoorten wordt gebruikt. Dat is dus een 'benaming' waar je weinig aan hebt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.