schaakbord

jokke

Actieve deelnemer
10 jul 2009
477
20
een nieuw ontwerpje voor een schaakbord. De vakjes zijn in es en amerikaanse notelaar, de binnenrand in sipo en de buitenkant in geriegelde es.

De pionnen zijn gemaakt door een vriend van mij. Deze zijn in aluminium en messing. De toren en de koning zijn ondertussen een beetje aangepast.

Attached files
 

avos

Post veel
10 nov 2008
770
115
omg Haarlem
prachtig. Leuk effect ook de vakjes met die golfende randjes. Hoe heb je die vakjes gemaakt? Gefreesd langs een mal of idd?

gr Arnout
 

bas

Actieve deelnemer
4 mrt 2008
110
0
ja is inderdaad erg mooi!
en ik ben ook erg benieuwd hoe je dat gemaakt hebt!
bas
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Prachtig mooi Jokke, echt heel mooi. Voor eigen gebruik of een geschenk?
Heeft die vriend van je een CNC machine, of kan hij goed draaien?
Ga je het messing nog behandelen met een soort van lak? Om te voorkomen dat het dof wordt?
 

jokke

Actieve deelnemer
10 jul 2009
477
20
Het schaakbord heb ik vooral ontworpen met het oog op een CNC oefening voor mijn leerlingen in het 7de jaar. De vakjes zijn dus met CNC gefreesd en nadien los geschuurd met een contactschuurmachine. Het belangrijkste is dus de precisie van één vakje omdat elke afwijking maal acht terugkomt ten opzichte van de buitenste rand.

Ook de pionnen zijn CNC werk uit de mechanica-afdeling in onze school.
Ondertussen is deze oefening uitgegroeid tot een mini-onderneming met twee klassen uit twee verschillende afdelingen.

Het doet me elke keer plezier dat mijn leerlingen de uitdaging willen aangaan om dit ook te kunnen maken. Geloof mij op mijn woord als ik zeg dat de aankomende generatie ook nog bruist van talent en creativiteit. Ook al vallen zij minder snel terug op ambachtelijke technieken.
Met dit soort opdrachten weet ik nog steeds leerlingen te motiveren en de jeugd van tegenwoordig bezorgt mij dan ook zeer veel arbeidsvreugde.
Het lijkt mij niet overbodig om dit tussendoor ook eens te zeggen tussen de vele negatieve berichten over de jeugd van tegenwoordig...
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Prachtig werk Jokke!
En ook "gaaf, vet en cool" om het hedendaags te zeggen, dat je jonge mensen zo inspireert.
Als ik echter naar het schaakbord kijk is het net of ik er een beetje duizelig van wordt.
Is het ontwerp wel rustgevend genoeg om niet afgeleid te kunnen schaken?
Of heeft de technische uitdaging het gewonnen van het meest doelmatige ontwerp.
Ik begrijp uit je woorden, dat het om techniek ging en dat is je goed gelukt of beter gezegd je hebt laten zien dat je het kunt en je leerlingen nu ook!
Proficiat!
Jan Pranger.
http://www.arstorno.nl
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
prachtig schaakbord jokke en eindelijke een tweede voorbeeld van cnc werk op onze site. Jules was je al eens voorgegaan met voorbeelden uit zijn eigen bedrijf. Lijkt me ook een geweldig discussie vraagstuk, het toepassen van cnc machines in een ambachtelijke omgeving. Gaat het om het eindproduct, of de productie methode?? Of nog scherper, kun je je met ambachtelijke werkmethoden blijven onderscheiden? Niet om jou posting mee te ruineren Jokke, maar wel leuk voor een nieuw onderwerp. Ik wed dat jouw leerlingen daar weer anders over denken dan de wat meer traditionelen onder ons.

jaap
 

jokke

Actieve deelnemer
10 jul 2009
477
20
Zoals de meeste wel weten hou ik me ook bezig met muziekinstrumenten bouwen. Dit is een wereldje waar de traditionele technieken nog zeer actueel zijn. Toch heb ik er geen enkel probleem mee om bepaalde onderdelen te maken met CNC. Sommige instrumentenbouwers vinden dit zeer bedenkelijk en vragen zich af of je nog wel met instrumentenbouw bezig bent.
Ik vind traditionele technieken zeer belangerijk en gebruik ze zelf nog dagelijks, maar als ik een bepaald onderdeel 42 keer nodig heb zal ik snel naar de CNC machine gaan. Ik heb voor mezelf uitgemaakt dat ik na al die jaren niet meer hoef te bewijzen dat ik die onderdelen met de hand zou kunnen maken.
Voor zij die willen: Ik heb ooit eens foto's gepost in deze rubriek. viewtopic.php?f=10&t=1016
De sleutels onder het instrument (op de laatste foto van de nyckelharpa) zijn ook gemaakt met de CNC.

Voor mij het niet CNC OF traditioneel werken maar eerder CNC EN traditioneel werken. Het één sluit het andere toch niet uit? Ik ben heel blij dat ik die technologie onder de knie heb. Er gaat een wereld van mogelijkheden open en vergeet ook het aspect veiligheid niet.
Vele gevaarlijke opdrachten die vroeger op vertikale freesmachine moesten, gaan nu op CNC. Ik denk dan vooral aan gebogen werk.
Trouwens, hoe zouden destijds de toenmalige ambachtslieden gereageerd hebben bij de eerste zaag- en schaafmachines? Daar zal ook wel menige discussie over geweest zijn... (maar waarschijnlijk niet op een forum... ) :D
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Ik ben dan geen leerling van Jokke, maar had het geloof ik zo kunnen zijn als ik in een andere stad had gewoond :lol:

Ik, en ik denk dat daar wel meerdere klasgenoten zijn, die neigen meer naar cnc frezen omdat wij ook niet meer het traditionele leren. Waarom zouden wij lastige en, zoals Jokke zegt, gevaarlijke werkstukken maken op de traditionele manier maken als het ook op de 'cnc' manier kan. Het voordeel van cnc frezen is ook dat je sneller en productiever bent (vooral in de interieurbouw) en daar zijn de meeste werkgevers erg blij mee.


Hoe zijn de stukjes eigenlijk uitgefreesd?
 

jokke

Actieve deelnemer
10 jul 2009
477
20
Renault zei:
Hoe zijn de stukjes eigenlijk uitgefreesd?

De stukken zijn eerst getekend in Autocad en nadien omgezet in machinetaal. Op de eerste foto zie je op de achtergrond een paneel zoals het van de cnc komt. Omdat het paneel niet mag worden doorgefreesd moet de rest morden weggeschuurd zodat de blokjes loskomen.
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
En dan de hele plaat door de contact schuurmachine gehaald? Gaan de stukjes dan niet kapot?
(Heb nog nooit met die machine gewerkt, hebben ze niet op school en op stage ben ik die ook nog niet tegen gekomen)

Zou je het ook niet met een kantenfrees met aanlooplager de blokjes kunnen uitfrezen, nadat ze gecncd zijn?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.