Langsgeleider Makita 2704 te smal? / afstellen

Pjotr88

Actieve deelnemer
18 jun 2012
37
0
Zaanstad
Dit is inderdaad de oplossing hoor. Zat met hetzelfde probleem toen ik de zaag net had gekocht. :confused:

Je zult zien dat hij nu exact de juiste maat aangeeft!
 
A

Athanor

Guest
Dezelfde aanbeveling doen was geen afgesproken werk tussen André en mij hoor;)

Waarschijnlijk is het een vriendelijke machine voor linkshandigen, die kunnen ook een machine naar hun zin krijgen door de geleider aan de andere kant te zetten.... eigenlijk heel mooi van Makita:)


Fons
 

starterXL

Actieve deelnemer
15 okt 2010
180
0
Amsterdam
www.furnidure.nl
Op deze manier gaat ie inderdaad wel goed..... (aan 1 kant).
Waarom de andere kant gebruiken???? Misschien omdat daar de uitschuiftafel zit???

Maar blijft wel een merkwaardige constructie om je maatvoering te baseren op de hulpgeleider.......
Of zou daar een theorie achter zitten????

IMG_1277.jpg

Gr, Kees
 

Rhynix

Actieve deelnemer
24 okt 2012
582
1
Izegem, België
? uitmeten doe je toch altijd aan de zijde van de geleider (rechterkant van het zaagblad). De uitschuiftafel dient enkel om grote stukken te ondersteunen.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Volgens mij gebruik je de hulpgeleider ook om te voorkomen dat het werkstuk gaat klemmen (doe ik tegenwoordig tenminste).
Ik dacht dat hier ergens een item van staat.
 

Pjotr88

Actieve deelnemer
18 jun 2012
37
0
Zaanstad
Je hebt er een prima koop aan gedaan. Eerst gebruikte ik een afkortzaag/zaagtafel van DeWalt, maar
sinds ik deze nieuw met onderstel voor een leuke prijs tegen kwam, heb ik geen moment spijt gehad.
Hij zaagt tot nog toe alles wat ik wil en (na een klein beetje afstelling) zeer precies. Was zelfs zo
enthousiast dat ik later ook een lintzaag van makita heb gekocht, waar ik net zo happy mee ben.

Heb er gelijk ook een slede voor gemaakt.

20140526_151910.jpg
 

starterXL

Actieve deelnemer
15 okt 2010
180
0
Amsterdam
www.furnidure.nl
Laat Makita 't eens zeggen....

Als het goed is komt verkoopadviseur Rob eerdaags (weer) eens langs, nu om de zaag in te stellen.
Dit kreeg ik vandaag teruggekoppeld van Ike.

Je kunt zeggen wat je wilt, maar klantgericht werken kun je wel aan die mensen over laten daar ;-)

Maar het lijkt er dus op, dat je kwa maatvoering, verplicht bent om de hulpgeleider te gebruiken.
Ik zal het eens meegeven aan de heren dat ze in dat geval een speciaal meetlint monteren wat je om kunt keren, met aan de bovenkant van het lint een schaal voor MET hulpgeleider en op de onderkant voor ZONDER hulpgeleider :)
 

ad.vanholten

Actieve deelnemer
15 aug 2012
192
107
Middelharnis
Beste,
ik heb de zaag al een paar jaar, op zich een prima zaag. In de handleiding wordt aangegeven dat je aan de bestaande geleider een lat moet schroeven van 9 mm dik, dat is om te voorkomen dat je geleider bij heel dun schulpen tegen de zaag komt.

Bij makita heb ik al aangegeven dat de originele inzet (zwarte plaatje rond de zaag) veel te slap is. Wanneer je daar bij kleine werkstukken wat neerwaartse druk op geeft zaag je niet meer 100% haaks. De belangrijkste oorzaak hiervan is dat de achterzijde van de inzet open is, waardoor het geheel niet meer stijf is. Ik denk er sterk over om een nieuwe inzet van zo dik als mogelijk aluminium te maken waarvan de achterzijde niet open is. Van hout maken gaat niet omdat er in het midden te weinig vlees over blijft en het breekt.

Ik heb toevallig deze week de lintzaag van makita binnengekregen. De bijgeleverde linten is volgens mij bagger, heb je die ervaring ook?

groeten albert
 

starterXL

Actieve deelnemer
15 okt 2010
180
0
Amsterdam
www.furnidure.nl
Die lat (afbeelding 38 in de handleiding) is mij bekend en verdient (volgens mij) de voorkeur boven de meegeleverde hulpgeleider, die mijnsinziens erg kort is, waardoor de zijwaardse steun niet echt optimaal is.
Met een stuk hout biedt je ondersteuning over de gehele rail, wat een betere steun zou moeten geven (nog niet uitgeprobeerd).
Maar al met al blijft het in mijn ogen vreemd om daar je schaalverdeling op te baseren.......

Dinsdag a.s. komt de verkoopadviseur van Makita langs, mogelijk dat deze nog nieuwe eye-openers heeft of een optionele extra schaalverdeling die je kunt plaatsen over of i.p.v. de originele schaalverdeling.

Over de lintzaag kan ik helaas niets zeggen, die heb ik niet.

Gr, Kees
 

designer-john

Actieve deelnemer
29 nov 2010
272
1
Wat algemene theorie die gegeven word bij de vakopleiding machinaal houtbewerker wat betreft de hulpgeleider en het schulpen van massief hout.

Het spouwmes en de plaats van de geleider hebben allebei een andere functie.
Beide hebben een functie bij het schulpen (in de lengte richting doorzagen) van massief hout.
Door spanningen in massief hout komt het vaak voor dat het hout na het doorzagen krom trekt.
Het spouwmes zit erop om te voorkomen dat de zaagsnede na het doorzagen gaat klemmen en de opgaande tanden ervoor zorgen dat het hout omhoog en terug geslagen wordt.
De geleider hoort zodanig afgesteld te staan dat hij 2cm voorbij het punt staat als het hout op volledige hoogte is doorgezagen.
Dit voorkomt dat het hout klem komt te zitten tussen geleider en het zaagblad, met dezelfde terugslag ten gevolgen.

De gevolgen van dit alles is op een kleine zaagmachine nog te overzien, maar met een machine van meer als 5pk en zaagbladen van 300mm en meer, word dit genadeloos afgestraft.
 

starterXL

Actieve deelnemer
15 okt 2010
180
0
Amsterdam
www.furnidure.nl
Nou, de verkoopadviseur van Makita was dinsdag langs geweest......

En inderdaad we hadden gezamenlijk het juiste spoor ontdekt en de maatvoering is dus inderdaad ingesteld op de hulpgeleider.
Het originele maatlint kan niet zo 123 vervangen (uitgewisseld) worden door een alternatief aangezien deze is vastgeplakt.

We hebben dus een keuze om OF 1cm te rekenen indien je zonder hulpgeleider zaagt, OF de hulpgeleider gebruiken, danwel zelf een imitatiegeleider van 1 cm dik te bevestigen.
Het voordeel bij de laatste optie is dat je dan de hulpgeleider langer kunt maken in het aanvoer-gedeelte waardoor je meer support hebt op de rail.

groetjes, Kees en nog bedankt voor het meedenken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.