Beginner (vragen)

Erik.

Nieuw lid
24 mei 2014
1
0
Almere
Goedendag allemaal,

Ik wil graag leren houtsnijden, (reliëf lijkt me leuk om te doen)
Ik heb alleen wat vragen,

1, Wat voor gutsen (merk en grootte) zou ik moeten aanschaffen? (ik heb geen zin om meteen heel veel gereedschap aan te schaffen dus wat is goed als beginners set?)
2, Wat raden jullie aan om nog meer aan te schaffen?
3, Welk soort hout raden jullie een beginner aan? Ik heb gelezen dat Lindehout goed hout is voor beginners maar zijn er nog andere houtsoorten die jullie aanraden?


Alvast hartelijk dank.

Erik.
 

houtkever

Actieve deelnemer
13 nov 2013
179
11
Renkum
Hoi Erik.

Ik ben begonnen met een mora mes 120 en een palmgutsje en burijntje van flexcut. Voor relief is een kleiner mes makkelijker.

Al snel heb ik er een klein beiteltje en vijf messen bijgemaakt. Het beiteltje is van een oude stalen spaak gemaakt de messen heb ik gemaakt van decoupeerzaagjes. Op deze manier zijn de messen zoals ik ze wil hebben. Het harden van het staal is een truukje maar goed te doen.

Voor hout kun je ook wilg en populier gebruiken. Het is wel wat lang-vezeliger en brosser. verder heb ik taxus eik beuk en plataan geprobeerd. Erg hard.

De grootte van de gutsen, messen en beitels is afhankelijk van de grootte van het project dat je wilt maken. Mijn werk is bv vrij klein.

Een tip, leer slijpen wetten en polijsten. scherp gereedschap is een plezier om mee te werken.

Gr Marcel
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.