Cirkelfrees-hulpstuk voor Festool frees

WR1944

Oud hout
Ik heb een simpele toevoeging gemaakt om cirkels te kunnen met een Festool bovenfrees. Het past in de railgeleider. Ik denk dat de plaatjes voor zich spreken.
Van te voren kan je de geleider op afstand (de straal) instellen. Dan plaats je het hulpstuk met de punt op het middelpunt, dan de frees en geleider over het hulpstuk, de frees op diepte stellen en frezen maar.

Attached files
 

meubelmaker29

Actieve deelnemer
1 jan 2010
167
0
Kun je ook gebruiken voor grote radius, dan gebruik je voor verlenging gewoon een paar draadpennen.
Werk ideaal gebruik ik altijd om een radius te maken voor de mallen om een rond kozijn te maken.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Mooi bedacht, zie ook wel het voordeel met die grote knop er op om te drukken en vast te houden. Misschien nog iets van een liniaaltje er aan voor het instellen?

jaap
 

WR1944

Oud hout
@ Jaap, op de laatste foto kan je zien dat de afstand tussen het puntje en het freesbitje eenvoudig te bepalen en instellen is.
Dit zijn van die momenten, dat je een tijdje op een probleempje broedt, diverse oplossingen overweegt en in een flash de simpelste en meest doeltreffende oplossing ziet.
En ik moet zeggen dat het boven verwachting functioneert.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.