Alle machine's buiten gegooid vandaag.

tuoh

Oud hout
Misschien niet direct een onderwerp voor dit forum, maar ik waag het er toch maar op.

Vandaag een werkje uitgevoerd waar je het warm van krijgt, ik had namelijk een nieuw hakblok nodig.
Een droog stamdeel van Kersen en enkele verse stukken Beuk met een lichte kromming zijn de ingrediënten voor het blok.
Als gereedschap een handbijl, haalmes en zaag, plus een portie zweet.

Enige tijd geleden kwam ik een foto tegen op een Engels forum van een hakblok waar de poten door middel van een zwaluwstaart met het blok verbonden zijn, vond dit een heel goede oplossing, hoe harder je mept op het blok hoe vaster de poten komen, ideaal.
Om de verbindingen te maken heb ik maar terug gegrepen naar de gereedschappen van vroeger, daarom ook de enigszins misleidende hoofding van dit onderwerp.
Hierbij enige foto's van de "bouw"

Attached files
 
A

Athanor

Guest
Mooi ambachtelijk stuk werk Andre!

Hoe werkt zo'n spanzaag in de praktijk eigenlijk, ik heb het idee dat hij makkelijk kantelt als je ermee zaagt, maar heb er natuurlijk nog nooit mee gewerkt.....

Fons
 

tuoh

Oud hout
Hallo Fons,

zo een spanzaag werkt heel goed, als er voldoende spanning op het blad staat is er van kantelen geen sprake.
Deze zagen geven minder weerstand bij het werken dan de klassieke St-Jozefzaag, en deze zaag helemaal, het dunne zaagblad is namelijk van Japanse makelij en zaagt bij het trekken.
Heb het zaagblad een paar jaar geleden besteld bij Dick in Duitsland en het frame zelf gebouwd in Iepen en Kersen met toppen in Wengé.
Wat wel wat gewenning vraagt is het (ontbrekend) handvat, bij het zagen is de stand van de pols anders dan bij de modernere zagen.( is even aanpassen)

Met het zaagblad 90°gedraaid werken deze zagen ook fantastisch bij het schulpen van hout.

Mcg,

André
 

tuoh

Oud hout
houtslager zei:
heel praktisch !

zo heb je nog tijd en materiaal voor een tweede te maken ?

hs

Stamdelen heb ik nog liggen, en tijd is ook geen probleem, maar voor de poten moet er eerst nog een boom sneuvelen, als het weer terug beter word moet ik nog enkele bomen vellen, dan heb ik terug poten op vooraad :lol:

Mvg,

André
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Erg mooi André, een erg mooi werkstuk. Ikzelf hak ook altijd mijn afvalhout in kleine stukjes, maar dan bij gebrek aan beter op een betonvloer. Als je een keer mist is de bijl stomp en een gat in de beton. Misschien ga ik er ook eens eentje maken, en misschien ook een voor een aambeeld.

Je hebt beuken gebruikt voor de poten? Is dat wel zo verstandig voor buitentoepassingen?
 

tuoh

Oud hout
Hallo Woodworker,

de houtsoorten hadden niet veel belang, enkel de beschikbaarheid telde :lol:
Het kapblok komt onder een afdak te staan en op een droge ondergrond, ik verwacht er geen problemen mee.
Ik heb het voor stamdeel speciaal een droog stuk gezocht zodat ik niet moet vrezen voor barsten, de enkele die er zijn lopen maar enkele cm diep.
Het stamdeel behoorde bij mijn voorraad draaihout, maar het spint was ernstig aangetast door houtboorders, iets te lang laten liggen vrees ik :cry:
Gelukkig geen verdere aantasting bij de rest van de voorraad.
Maar op deze manier is het niet geëindigd als brandhout.


Mvg,

André
 

Houtwurm

Actieve deelnemer
23 nov 2009
29
0
let er wel even op , er is maar een houtsoort die zichzalf ontsmet , en dat is steenbeuken ,dat werd in het verleden ook gebruikt voor hakblokken bij slagers .
Andere ringporige houtsoorten vullen zich met bloed , en geven een uitermate professionele diarree ..........................!
 

tuoh

Oud hout
eh, het ding is enkel bedoeld om hout op te hakken, in eerste instantie brandhout maar ook om draaihout al grofweg op maat te hakken.
Dit laatste dan voornamelijk om door het hart te splijten, 't is heel wat vriendelijker voor de bijl als er een blok onderligt (minder slijpwerk) en het oogt professioneler.

Het enige vlees dat er gekapt gaat worden zal mijn vinger zijn :lol:

@Jaap, er is inderdaad geen tekening aan te pas gekomen, de stukken voor de poten op het oog uitgezocht en samengebouwd tot één geheel, en daarna alles een beetje glad afgewerkt ( het oog wil ook wat) met het haalmes.

Ps: het bijltje heb ik een tweede leven bezorgt, het was gebruikt om recuperatiesteen mee te kuisen, toen ik het in handen kreeg was het één klomp roest, heb er wat slijp- en flexwerk aan gehad om het er terug als een bijl te laten uitzien, heb er ineens ook een nieuwe steel ingeplaatst, van de oude was niet veel meer over.

Mvg,

André
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.