Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 12

Alle machine's buiten gegooid vandaag.

Misschien niet direct een onderwerp voor dit forum, maar ik waag het er toch maar op.

Vandaag een werkje uitgevoerd waar je het warm van krijgt, ik had namelijk een nieuw hakblok nodig.
    Een droog stamdeel van Kersen en enkele verse stukken Beuk met een lichte kromming zijn de ingrediënten voor het blok.
    Als gereedschap een handbijl, haalmes en zaag, plus een portie zweet.

Enige tijd geleden kwam ik een foto tegen op een Engels forum van een hakblok waar de poten door middel van een zwaluwstaart met het blok verbonden zijn, vond dit een heel goede oplossing, hoe harder je mept op het blok hoe vaster de poten komen, ideaal.
    Om de verbindingen te maken heb ik maar terug gegrepen naar de gereedschappen van vroeger, daarom ook de enigszins misleidende hoofding van dit onderwerp.
    Hierbij enige foto's van de "bouw"

Attached files

Athanor
    Guest

Re: Alle machine's buiten gegooid vandaag.

Mooi ambachtelijk stuk werk Andre!

Hoe werkt zo'n spanzaag in de praktijk eigenlijk, ik heb het idee dat hij makkelijk kantelt als je ermee zaagt, maar heb er natuurlijk nog nooit mee gewerkt.....

Fons

oud hout
    Ingeschreven
    Nov 2009

Mooi stukje werk inderdaad.

Kan dit soort vakwerk erg waarderen

heel praktisch !

zo heb je nog tijd en materiaal voor een tweede te maken ?

hs

Hallo Fons,

zo een spanzaag werkt heel goed, als er voldoende spanning op het blad staat is er van kantelen geen sprake.
    Deze zagen geven minder weerstand bij het werken dan de klassieke St-Jozefzaag, en deze zaag helemaal, het dunne zaagblad is namelijk van Japanse makelij en zaagt bij het trekken.
    Heb het zaagblad een paar jaar geleden besteld bij Dick in Duitsland en het frame zelf gebouwd in Iepen en Kersen met toppen in Wengé.
    Wat wel wat gewenning vraagt is het (ontbrekend) handvat, bij het zagen is de stand van de pols anders dan bij de modernere zagen.( is even aanpassen)

Met het zaagblad 90°gedraaid werken deze zagen ook fantastisch bij het schulpen van hout.

Mcg,

André

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door houtslager
    heel praktisch !

zo heb je nog tijd en materiaal voor een tweede te maken ?

hs
    Stamdelen heb ik nog liggen, en tijd is ook geen probleem, maar voor de poten moet er eerst nog een boom sneuvelen, als het weer terug beter word moet ik nog enkele bomen vellen, dan heb ik terug poten op vooraad :lol:

Mvg,

André

Dit is een serieus hakblok geworden.
    Het betere handwerk :lol:
    Leuk om weer eens wat anders te zien op het forum.

Erg mooi André, een erg mooi werkstuk. Ikzelf hak ook altijd mijn afvalhout in kleine stukjes, maar dan bij gebrek aan beter op een betonvloer. Als je een keer mist is de bijl stomp en een gat in de beton. Misschien ga ik er ook eens eentje maken, en misschien ook een voor een aambeeld.

Je hebt beuken gebruikt voor de poten? Is dat wel zo verstandig voor buitentoepassingen?

Hallo Woodworker,

de houtsoorten hadden niet veel belang, enkel de beschikbaarheid telde :lol:
    Het kapblok komt onder een afdak te staan en op een droge ondergrond, ik verwacht er geen problemen mee.
    Ik heb het voor stamdeel speciaal een droog stuk gezocht zodat ik niet moet vrezen voor barsten, de enkele die er zijn lopen maar enkele cm diep.
    Het stamdeel behoorde bij mijn voorraad draaihout, maar het spint was ernstig aangetast door houtboorders, iets te lang laten liggen vrees ik :cry:
    Gelukkig geen verdere aantasting bij de rest van de voorraad.
    Maar op deze manier is het niet geëindigd als brandhout.

Mvg,

André

Gaaf! Echt rustiek ambachtswerk en ik denk zonder tekening, maar gewoon op gevoel.

jaap

Forum Rechten