Inrichten werkplaats

Rhynix

Actieve deelnemer
24 okt 2012
582
1
Izegem, België
Ik beschik over een bestaande werkplaats van ong. 120m² (12 x 11m)
Hieronder een plannetje van mijn werkplaats:
Werkplaats.jpg

Het atelier zit vol gebreken (niet geisoleerd, dak lekt, overbodige stalen profielen in de weg, ...) en ik krijg de kans om deze gebreken weg te werken.
Als architect krijg ik de mogelijkheid om het atelier volledig te renoveren (al dan niet af te breken en opnieuw te plaatsen op dezelfde oppervlakte).

Nu had ik graag jullie meningen en input gehad hierover:

hoe zouden jullie je eigen atelier ontwerpen/inrichten mochten jullie bovenstaand blanco grondplan krijgen?

Waarop zouden jullie zich inspireren/baseren?

Kortom: hoe ziet jullie ideale werkplaats eruit binnen deze oppervlakte?

Alvast bedankt
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Ik zou bovenaanzichten tekenen van mijn machines en werkbanken/kasten en dan puzzelen en rekening houden met de nuttige ruimte die je rond elk onderdeel moet hebben.

Hangt allemaal af van je machines en lengte van het hout dat je wil kunnen bewerken, het lijkt wel een aardige oppervlakte. Het is geen lange productie hal dus ik denk dat je minder rekening moet houden met de volgorde van machines dan met de optimale plaats in de ruimte. Als je afzuiging gebruikt langs boven dan kan je die toch koppelen aan steunpalen, het is ook handig om stroom naar de machines te brengen. ik heb veel liever een paal in de ruimte dan buizen/kabels over de vloer.
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Voor mij zou het belangrijkste zijn: zitten er ramen in, en zo ja waar? Ik zou m'n werkbank liefst bij een raam op het noorden zetten en dan de gelegenheid nemen om een exemplaar van 2m70 lang te maken. Daar in de buurt een montagetafel maken. Langs één wand zou ik een kolomboor en een lintzaag neerzetten.

Voor de rest zou bij mij het grootste gedeelte hout- en krullenopslag zijn :)
 

rik

Post veel
8 nov 2010
768
142
Zeker weten een nieuwe bouwen.....3 jaar geleden voor dezelfde keuze gestaan en toen gerenoveerd. Dit omdat het om een historisch pand ging. ben nu drie jaar verder en ben nog steeds niet klaar. kosten tot nu toe rond de 80.000 euro.

De kosten voor iets nieuws neerzetten zullen ook niet laag zijn, maar bedenk je hoeveel sneller nieuwbouw boven renoveren is. Je zal daar zelf ongetwijfeld meer over weten als architect. Daarnaast krijg je andere unieke kansen.... Elektra onder de vloer, centrale stofafzuiging, roldeuren, lichtinval. Je kan alles dan zelf bepalen.

succes met de keuze!
 

jjjlll

Actieve deelnemer
Kan je aangeven of je de ruimte professioneel of hobbymatig gaat gebruiken, en hoeveel tijd je per dag / week in de werkplaats denkt door te brengen.
Wat denk je allemaal te doen / op te leveren?
Welke apparatuur heb je, welke apparatuur denk je nog aan te schaffen.
 

Rhynix

Actieve deelnemer
24 okt 2012
582
1
Izegem, België
@ArtHarg:

Neen, er zitten geen ramen in. Enkel een paar glasdallen, maar die geven niet veel licht.
Er zullen zeker wel ramen inkomen. Het ontwerp (ik ben momenteel bezig met de bouwaanvraag) heeft ramen op een hoogte van 2,4 meter tot tegen het dak, in het zuiden en westen (de enigste 2 gevels waartegen niet gebouwd is)
Het noorden ligt bovenaan (zoals het plan hier is afgebeeld).

@rik:

Het gaat hier niet op een historisch pand, daarvan hoef ik gelukkig niet wakker te liggen. De basisstructuur van het gebouw is nog heel goed: snelbouwstenen op een sleuffundering. Nergens barsten of scheuren te bemerken. Binnenin ligt over 70% van de oppervlakte een polybeton. De overige 30% is een gewone gegoten betonvloer (door vorige eigenaars) die aan het afbrokkelen is.

Bedoeling is om het ganse dak af te nemen, alle muren tot op een hoogte van 2,4 meter laten staan, en het volledige gebouw 1,5 meter optrekken (in houtskeletbouw uiteraard).

@jjjlll

Ik gebruik het voornamelijk hobbymatig, met hier en daar enkele weekendprojecten ertussen voor particulieren (tuinbanken en tafels, bloempotten, hier en daar enkele meubels in MDF,...) maar heb sinds kort ook 2 grotere opdrachten binnen die ik via mijn hoofdberoep heb binnengekregen, namelijk het ontwerpen en plaatsen van moderne op maat gemaakte tuinbergingen. Ik hoop mijn hoofdberoep en hobby op die manier te kunnen combineren. Ik zou graag een atelier in houtskeletbouw willen oprichten, voor zover dat mogelijk zal zijn.

Mijn aparatuur: Een elektra beckum paneelzaag (roltafel van 2 meter), een kolomboor, een afkortzaag (milwaukee), en wat handmachines. Ik hoop vooral een kleine productielijn te kunnen opstarten in houtskeletmodules.
 

designer-john

Actieve deelnemer
29 nov 2010
272
1
voorzie een ruime hoge ingang.
en houd rekening met uitbreiding van het machinepark, vlakvandiktebank, verticale frees en compressor zullen snel gewenst zijn.
De looplijnen zo kort mogelijk maken (afstemmen op de werkvolgorde), met toch voldoende ruimte om te kunnen werken.
En laat een zo groot mogelijke ruimte leeg waar je de projecten kunt monteren, met eventueel grote verrijdbare werktafel.
 

Rhynix

Actieve deelnemer
24 okt 2012
582
1
Izegem, België
Owja, ik heb ook nog een grote bandschuurmachine, een compressor, en een stofafzuiging (van einhell -> ondanks het merk ben ik er wel tevreden over!)
Er staat ook een grote metalen kast in met verf, olie, vernis, etc....
 

Rhynix

Actieve deelnemer
24 okt 2012
582
1
Izegem, België
Ik heb een voorlopig ontwerp/schikking gemaakt van mijn werkplaats.
Hieronder ene grondplannetje:

Grondplan.png


De groene zone kan ik niet gebruiken: hier staat een caravan en 2 aanhangwagens in. De zone ervoor kan ik wel gebruiken, maar moet vrij blijven (ifv het uitrijden van de caravan en aanhangwagens)

Ik zou graag de machines zo centraal mogelijk houden, zodat er zo weinig mogelijk buizen van stofafzuiging nodig zijn.

Bij mijn opstelling heb ik wel een probleem met de schaafbank en vandiktebank.

Binnen de verwarmde zone wil ik de machiens plaatsen die het minst stof en vuil maken. De zone erbuiten komt dan de zaagtafel, schaven en afkorttafel.
 

Bijlagen

  • Grondplan.jpg
    Grondplan.jpg
    22,3 KB · Weergaven: 1.116
Laatst bewerkt:

Rhynix

Actieve deelnemer
24 okt 2012
582
1
Izegem, België
Loop je, door je houtopslag 'klimatologisch' anders te plaatsen dan je werkplaats, niet het risico dat je hout weer gaat werken als je het naar de werkplaats overbrengt?

De verwarmde ruimte is vooral voor in de winter. Het magazijn is nergens geisoleerd (ook het dak niet) en in de winter is het niet te doen van de koude. Het is zelfs onmogelijk om 5 minuten met je handen aan het metaal van de zaag oid te komen.

In de zomermaanden en het tussenseizoen zal de schuifdeur openstaan, en de temperatuur nagenoeg overal gelijk zijn.


ik denk dat je einhell afzuiging iets te licht gaat zijn om aan zo'n lengte te koppelen. (er van uitgaande dat je een standaard "hobby" afzuiging van einhell hebt)

Dit is de afzuiging die ik heb:
http://www.einhell.com/com_en/shop/4862/4891/4892/4899/suction-device-rt-ve-550-a.html

900_1954


debiet van 1150m²/h. Uiteraard zal ik wel met 'blast-gates' werken, zodat er telkens maar 1 machine rechtstreeks is verbonden.
 

designer-john

Actieve deelnemer
29 nov 2010
272
1
Mij lijkt de zone Lintzaag, vlakbank en vandiktebank zo niet werkbaar of ze moeten allemaal op wielen staan en voor je er mee gaat werken de machines verplaatst.
 

ed bever

Actieve deelnemer
14 aug 2012
188
0
bakel
Als je al je machine in de koude zone plaats lijkt de niet erg prettig werken zodra de temperatuur daalt. Ik denk ook dat de stofafzuiging te weinig ver mogen heeft om deze hele afstand (10 meter lijkt me ) te overbruggen, ook al werk je met blastgates. Zou de afzuiging niet centralere geplaats kunnen worden en dan met 2 afzuig leidingen werken een naar links en een naar rechts waar door de afstand ge halveert wordt. Ik zou ook alle machines op wielen plaatsen waardoor je ze gemakkelijk kunt verplaatsen. De zaagtafel b.v heeft nu aan de linker zijde bijna geen plaats. Veel succes met je inrichting.

Gr marc
 

Rhynix

Actieve deelnemer
24 okt 2012
582
1
Izegem, België
Als je al je machine in de koude zone plaats lijkt de niet erg prettig werken zodra de temperatuur daalt.
Gr marc

Momenteel is er nergens een verwarming voorzien. Maar ik heb reeds een industriele verwarming aangeschaft op gas. Alleen kan ik hier niet de volledige ruimte mee verwarmen (en dat wil ik ook niet, want ik kan er maar maximum 4u/dag - 2 dagen per week in werken)

Daarom ben ik van plan een deel van het magazijn af te zetten en te isoleren.

Wat de stofafzuiging betreft: welke stofafzuiging zou deze afstand wel aankunnen?
 

Silvano

Actieve deelnemer
5 jul 2013
112
1
Prov. Antwerpen
Misschien eens bekijken of je de compressor niet buiten de verwarmde ruimte kan zetten. Tegen de rechtse muur bijvoorbeeld. Zo heb je veel minder last van het lawaai.

Bij mij staat deze op zolder.

Ook lijkt de centrale buis van de afzuiging wat aan de kleine kant om 11 meter te overbruggen. Ik heb hier een buist tegen een wand van 14 meter en deze gaat van 200 mm in het begin naar 150 mm op het einde. Met een goede stofafzuiging hoef je je zaagmachine niet buiten je verwarmde ruimte te zetten. Misschien eens kijken voor een tweedehandse afzuiggroep van 4 à 5,5 pk.

S.
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
726
31
BE / Tienen
Ik vind je plan zeker niet slecht. Ik zou misschien overwegen om, gezien het beperkte machinepark op dit ogenblik, de afzuiging voorlopig mobiel te laten en bij de machine te zeggen waar hij gebruikt wordt. Als je de kost doet om een centrale buis te leggen met afsluitschuiven etc. zou ik, zeker als je aan een kleine productielijn voor houtskeletbouw denkt, deze in diameter 160 of 200 nemen. Als fijnstof geen grote rol speelt vind je grote okkazies zat (je plafondhoogte geeft hier veel mogelijkheden). Deze dingen sproeien wel fijn stof in het rond (analoog met de einhell die je nu hebt). Als dit wel een probleem is zit je bij duurdere machines... (ALKO, Felder RL, ....).
Ik zou trouwens ook een afzuigleiding naar je verwarmde ruimte leggen... je kan er later op aansluiten wat je wil... Nadeel is wel dat je de warmte wegzuigt.... De schuurmachines in de verwarmde ruimte zijn zowat de vervelendste stofbeesten van je hele werkplek...
De doorgang tussen de paneelzaag en de schaaf is denk ik ook wat krap... Met de houtskeletbouw in het achterhoofd komt hier ooit een zwaardere schaaf?... Machines semistationair opstellen (verrijdbaar systeem)? Eventueel de scheidinsgmuur met de verwarmde ruimte wat opschuiven en de tafel met de tafelschuurmachine wat korter maken? Als je ooit echt productiematig werkt ga je waarschijnlijk met karren werken (berwerkt - niet bewerkt stuk, wisselen volle en lege kar bij volgende bewerking) en een verrijdbare assemblagetafel in de uitrijzone van de aanhangwagens? Wat staat er trouwens op die paletten? Ik zou hier zoveel mogelijk verrijdbaar houden.
Ik zou in het verwarmd gedeelte werktafels misschien op wielen zetten. Schept heel wat mogelijkheden.... Ik zit met een veel kleinere werkplaats met heel onhandig grondplan. Ga ooit alles behalven mijn werkbank verrijdbaar maken en in iedere ruimte een afzuigpunt voorzien.
Zou bij de afwerking ook voorzien dat je het niet verwarmd gedeelte later kan isoleren en verwarmen moest je dit ooit willen.

Gaat in elk geval een droomwerkplaats worden... Succes!!!
 

Rhynix

Actieve deelnemer
24 okt 2012
582
1
Izegem, België
het is idd misschien beter aangeraden om sommige machines aan een mobiele stofzuiger te koppelen. Dan zou ik opteren om alle machines in de verwarmde ruimte op een mobiele stofzuiger aan te sluiten, en de grote machines aan de grotere afzuiging.

De afstand van de stofafzuiging tot het verste punt is inderdaad 11 meter. Zou dit lukken met een HBM 200 profi? (2PK, 2500m³/uur)

De bedoeling van de hoofdleiding is om zoveel mogelijk machines te koppelen aan zo weinig mogelijk buiswerk + het buiswerk zo eenvoudig mogelijk houden. Als ik alles langs 1 muur laat lopen, dan kan ik ook maar 1 rij machines plaatsen. Nu kan ik idd 2 rijen machines plaatsen (1 rij in de verwarmde ruimte en 1 rij in de niet-verwarmde ruimte)

De compressor kan helaas niet aan de uiterste rechtse muur staan.

Deze avond komen hier wat foto's te staan.
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
726
31
BE / Tienen
Ben niet helemaal thuis in debiet van stofzuigers etc. Felder had een aantal jaar geleden in een van hun catalogi (gratis te krijgen) een eenvoudige handleiding van welk soort machine welk debiet vraagt, buisdiameters, aftakkingen en debieten etc. Kan je uiteraard ook toepassen op stofzuigers van andere merken.... Zal vanavond of in de loop van de volgende dagen eens kijken of het hier nog ligt.

Volgende website bevat ook heel wat achtergrond over afzuigbuizen... Heb momenteel de tijd niet om het voor je uit te pluizen: http://billpentz.com/woodworking/cyclone/ducting.cfm
 

Rhynix

Actieve deelnemer
24 okt 2012
582
1
Izegem, België
Ondertussen wat verder gedaan met de werkplaats:

Grote lijnen van de aftuiging geplaatst:
P1070095.jpg

En de 2 vaste wanden geplaatst. Het ontwerp is lichtjes gewijzigd: ipv 1 schuifdeur worden het 2 schuifdeuren, met een totale openingsbreedte van 2,35m
P1070096.jpg

P1070097.jpg

En de andere zijde wat opgeruimd (hoewel...):
P1070098.jpg

Uit interesse heb ik ook de horizontale freestafel gemaakt uit Holzwerken. Blijkt dat ik die toch meer gebruik dan ik oorspronkelijk in gedachten had.
Een super handige meerwaarde en zeker aan te raden!:
P1070099.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.