wederom boekenkast advies gevraagt!

ewoudk

Actieve deelnemer
16 apr 2013
305
9
Bollenstreek
Ik heb voor mn nieuwe kantoor een boekenkast getekend, hij dekt een wand in een nis in de breedte helemaal af maar niet tot aan het plafond, (plafond is bijna 4 meter)

boeken kast.jpg

Ik maak hem uit 18mm multiplex

Nu zit ik met het volgende, om de planken op te hangen zat ik te denken aan lamello's maar zijn die wel stevig genoeg? Komen grote boeken op!

En als ik 2x een lammelo 20 in 1 van de staanders tegen over elkaar infrees dan kom ik diepte te kort... Hoe pak ik dat aan? Wat verschuiven en mikken zodat ze niet tegenover elkaar zitten?
 

paling1

Actieve deelnemer
19 jul 2012
39
0
Gezien de tekening lijkt het of er ook een achterwand van 18mm multiplex in komt.
Dan kan je misschien de planken en de stijlen de volle breedte en lengte van je kast maken en die dan 'inkrozen' dan hoef je de lamello's alleen in de achterwand te zetten.
Met 'inkrozen' bedoel ik: een sleuf van 18mm x de halve breedte van de plank in de planken en de stijlen, en dan (vanaf de voorkant) in elkaar schuiven. Dan heb je de helft van de diepte van de plank ondersteund. De andere helft ondersteun je als het ware met de lamello's.
 

ewoudk

Actieve deelnemer
16 apr 2013
305
9
Bollenstreek
Ik vat het inkrozen niet helemaal?

Maar dat ik zelf nog niet aan dado's had gedacht :-S (hoe noem je die gleuven in het nederlands?
boeken kast 2-02.jpg
Als ik zo dus iedere plank 4 mm in de drager laat hangen, zou dat dan genoeg ondersteuning zijn?
 

jjjlll

Actieve deelnemer
Je komt inderdaad diepte tekort als je de lamello's allemaal op dezelfde plek infreesd, is me ook overkomen, heel vervelend als je al aan het lijmen bent.
Truc is om de Lamello's aan de linkerkant van de plank iets anders (naar voren of naar achteren) te plaatsen dan de lamello's aan de rechterkant van de plank, zodat ze bij de middenstaanders elkaar niet raken. Inkrozen kan natuurlijk altijd, maar meer werk.
Sterkte mag geen probleem zijn.
succes,
Joep
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Of lamello 10, maar alsnog verspringen. Rug gewoon koud maken. Met groeven werken moet je echt super nauwkeurig werken. Een schroef van achter is net zo effectief. Alleen ff goed aftekenen ;).

Ik zal je plint uit een lengte maken. Wel ondersteunen voor het doorhangen, maar dan dus achter de plint. Staat netter en is makkelijker stofzuigen. Maak je in de onderkasten nog deurtjes of laden?

Waarom multiplex en geen mdf? Ga je hem schilderen of laat je hem blank?

Ik heb ook een paar tipjes op je tekenkunsten. Op je tekening mag je meer maten en minder tekst (zoals bv diep, breed en dik) zetten. Voor en zijaanzicht wel laten staan En maak van alles millimeters! Leest duidelijker en makkelijker Maten ook onder boven of naast de tekening zetten.
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Of gewoon gaten rijen met verplaatsbare plankdragers. Kan verbazend veel dragen en geen probleem met ontbrekende diepte c.q. dikte.
 

ewoudk

Actieve deelnemer
16 apr 2013
305
9
Bollenstreek
Super bedankt voor alle tips!

Ga inderdaad voor multiplex omdat we hem blank gaan laten. Het word verspringende lamello's denk ik. Een een schroef van de achterzijde voor fixatie.

De tekentips zal ik ook meenemen in mn volgende tekeningen.
 

ewoudk

Actieve deelnemer
16 apr 2013
305
9
Bollenstreek
Nou al sinds vorig weekend aan de slag, met de kast(en) het zijn er stiekem 2, 1 uit 3 delen en 1 uit 2 delen.

Met een gratis programma ' MaxCut' http://www.maxcut.co.za/ zaagplannen gemaakt.

20140525_151640.jpg

Best mooi je kunt gewoon je plank maten ingeven, en de dikte van je zaagsnede, hij kan desgewenst ook rekening houden met de richting van het draad, heb ik wel gedaan.
Het zijn 12 verschillende layouts geworden, waarvan er 1 - 3 maal moest uitgezaagd, en een andere 2 maal.

Alleen note to self, als je uitgaat van planken underlayment met met mes en groef, er van uit gaan dat 122 netto 120 is als je de mes en groef er afzaagt, is niet handing... volgende keer meten.. Nu moest ik wat resten verlijmen om compleet te raken. Anders kon ik nog een plaat gaan kopen. Vond 15 platen voor nu wel ff mooi genoeg..

En toen, de walko plat, en zagen, zagen, zagen zagen...


20140525_151627.jpg

20140525_151700.jpg
20140525_151732.jpg
20140525_151712.jpg

Alles op schilderstape gemerkt met rode stift en toen er op geplakt.. Anders kwam ik er nooit meer uit.

Ben gister begonnen met de verbindingen, dus een update volgt..
 

jjjlll

Actieve deelnemer
Ewoud,
de Walko wordt goed gebruikt zie ik.
Bedankt voor de tip van die Maxcut uit Za, ik zat met een ander programma te priegelen, maar dit programma werkt aanzienlijk makkelijker.
Achteraf, zoekend op maxcut op dit forum, kwam ik natuurlijk een aantal treffers tegen.
Joep
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.