HBM 200 Vlak en Vandiktebank en vervangende messen

agandb

Nieuw lid
20 jul 2009
14
0
Ik ben al een tijdje op zoek naar een vlak diktebank combinatie. De volgende eisen/beperkingen gelden voor mij:

- Ik heb alleen 240V tot beschikking en geen mogelijkheid om naar 360V te gaan
- Ik heb minimaal 20 cm doorvoer breedte nodig
- ik heb een budget van rond de 1000 euro
- ik zal hem ongeveer 1-2 uurtjes per week gebruiken
- De machiene moet een paar jaartjes mee kunnnen todat ik genoeg bij elkaar heb gespaard voor een Hammer

Ik heb behoorlijk het internet afgezocht en ik kom op deze machine uit:
HBM 200 Vlak en Vandiktebank ( http://www.hbm-machines.com/product...n-vandiktebanken/hbm-200-vlak-en-vandiktebank )

Wat ik niet heb kunnen achterhalen is:
1. kunnen er makkelijk vervangende mesjes van goede kwaliteit worden aangeschaft? En zo ja waar vind/bestel je ze
2. Is bij het vlakken de minimale afneem capaciteit tot bijna 0 in te stellen? Dus dat je er per keer bijna niets afhaalt

Graag zou ik ook de ervaringen willen delen met personen die deze (of het grotere model) machine hebben :D
Suggesties voor andere machines die aan de bovenstaande voorwaarden voldoen zijn natuurlijk welkom!
 

Rhynix

Actieve deelnemer
24 okt 2012
582
1
Izegem, België
Ik ben zelf ook al een tijdje aan het zoeken achter een vlak-vandiktebank en heb ook al tientallen keer naar de HBM 200 zitten staren.
Ik vraag mij echter af de de 2,25kW vermogen van de machine wel klopt? Dit is hetzelfde vermogen als de HBM 300? Kan iemand dit bevestigen?

Een andere machine die mij ook interesseert is deze: http://www.axminster.co.uk/axminster-trade-series-aw106pt2-planer-thicknesser

Lijkt mij een kloon van de HBM, maar met minder vermogen (vandaar mijn twijfel bij de HBM)
 

agandb

Nieuw lid
20 jul 2009
14
0
Ik heb vandaag gebeld met de vraag of de messen een universele maat hebben of in ieder geval of ze leverbaar zijn van een ander merk in HM. Maar dat was een vraag die iets te ingewikkeld bleek :confused:. Ze kunnen vervangende messen leveren maar alleen van HBM zelf en alleen in HSS. Voor hardhout heb je daar volgens mij niet veel aan en ben je continu de HSS aan het slijpen of vervangen.

Ik ga nog op het internet zoeken of er ergens messen van betere kwaliteit te krijgen zijn. En als iemand al een adres gevonden heeft zou ik die natuurlijk graag willen weten:D

@Rhynix: Ik heb al gebeld vandaag maar je kunt telefonisch sne achterkomen of de 2,25kW vermogen van de machine wel klopt.
Als ik nog een keer bel zal ik er naar vragen
 

robertobadjo

Actieve deelnemer
9 okt 2013
42
0
De baptist heeft een scheppach in zijn assortiment zitten

http://www.baptist.nl/houtbewerkers...heppach-ht-850-draagbare-vlak-en-vandiktebank

Ikzelf ben ook geintreseerd in deze machine omdat ik maar een klein schuurtje heb dus is ruimte een probleem.

Waarschijnlijk ga ik volgende week er naar toe om te kijken en als het me bevalt direct mee te nemen.

Dit is natuurlijk een goedkope manier om tijdelijk te gebruiken zodat je sneller kan sparen voor een groter model.
 
Laatst bewerkt:
A

Athanor

Guest
Volgens mij doe je er verstandiger aan voor een tweedehands Robland vlak vandiktebank te gaan zoiets als deze al gereserveerde machine op marktplaats. Houdt zijn goed waarde en Felder zal deze liever inruilen dan een HBM.

Dan heb je een degelijke machine. Komt regelmatig voorbij op marktplaats.

Fons
 

agandb

Nieuw lid
20 jul 2009
14
0
Helaas Athanor, zoals je hebt kunnen lezen in mijn eerste post is dat ik geen krachtstroom heb dus valt 95% van alle op marktplaats aangeboden grotere vlak vandiktebank al af. Zoals ook Robland en ook die van je link.
Daarnaast is het voor mij aantrekkelijker om niew te kopen omdat ik 21% BTW terugkrijg die niet van toepassing is op tweede hands spullen. Prijsverschill tussen tweede hands en nieuw is voor mij klein
 

agandb

Nieuw lid
20 jul 2009
14
0
Knoop doorgehakt en de HBM 200 gekocht.
De eerste indruk was heel positief. Beter dan ik gedacht had. De machine is robuust gebouwd en goed af te stellen. Het is zeker geen topkwaliteit maar voor de prijs moet je dat ook niet verwachten. De tafels waren zo goed als vlak bij aankomst en de afleesstanden waren ook nauwkeurig.
Er zijn wel twee minpunten:
1. ik heb gebeld en er zou een afstelsetje bijgeleverd worden om de messen te vervangen maar die zat er dus niet bij
2 de messen zijn van ZEER slechte kwaliteit. Na nog geen half uurtje testen waren ze zo bot dat ik moest stoppen. Alpparaat staat nu dus noodgedwongen stil en ik moet nu al op zoek naar vervangende messen. ik heb wel wat esdoorn en wenge proberen te schaven maar daar konden de messen dus niet tegen. Ik heb ze nog proberen te slijpen maar na twee passages waren ze alweer bot!
Ik hoop dat de snelle slijtage komt door de kwaliteit van de messen en niet door iets anders :-(
 

simon

Actieve deelnemer
10 dec 2010
357
19
Zuid-holland
Agandb,
Je verhaal snap ik niet helemaal ik ben zelf al 4 jaar in het bezit van een HBM 200 en schaaf er eiken en beukenhout mee .
Sommige planken zijn 20cm breed echter ik haal er nooit meer af dan maximaal 1 mm.
Als de beitels bot zijn slijp ik ze zelf en herplaats ze weer.
Wel heb ik HSS messen gekocht bij http://www.holz-metall.info/shop1/kategorie18.htm (Maschinenhandel Meyer GmbH & Co. KG)
Dit bedrijf maakt goede messen op elke maat.

Succes en hoop dat je er wat aan heb.

Simon
 

agandb

Nieuw lid
20 jul 2009
14
0
Rhynix, op het plakkertje staat trouwens dat het apparaat een motor heeft van 2000W

Ik heb er geen een keer meer dan 1 mm mee geschaafd, vlakbank ongeveer 0.2-0.3 mm per keer en diktebank ongeveer 0,5 mm per keer.
Wenge en hard maple is natuurlijk moeilijker te schaven dan de meeste eikensoorten en vooral beuken. Maar ik heb zelf al ruim tien jaar een elektrische handschaaf van metabo waar ik vele uren dezelfde houtsoorten mee heb geschaafd en die messen zijn nog prima. De messen van HBM zijn veeeel slechtere kwaliteit (tenzij het door iets anders komt natuurlijk). Misschien waren de messen 4 jaar geleden van betere kwaliteit.
Maar hoe bevalt de machine je na 4 jaar Simon?
 

simon

Actieve deelnemer
10 dec 2010
357
19
Zuid-holland
De machine bevalt mij nog prima gezien de aanschaf prijs ben ik zeer tevreden ,hoewel ik enkele weken geleden met mijn vingers in de schaafbank heb gezeten zie mijn informatie op woodforum vingers er bijna af.
Simon
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.