freesjes bewaren en beschermen

Benensam

Actieve deelnemer
27 nov 2013
87
0
Hallo,
Ik heb me een paar goede Festool-freesjes voor de bovenfrees gekocht.
Ik had al enkele Bosch-freesjes, maar het lijkt alsof deze roesten.
Hoe kan je de freesjes het best bewaren, verzorgen , beschermen na gebruik?
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Hoe bewaar je de freesjes? Zweet van je handen kan al roestvorming veroorzaken op het snijstaal van freesjes. Een blok met 8 mm gaatjes wat in de kast staat bevalt mij het beste.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Normaal gezien hebben ze geen onderhoud nodig, op het verwijderen van eventueel aangekoekt hars na. Er zit op de stang wel een anti oxidatie laag, die slijt door de wrijving van de span kop af en kan je daar roest zien. Maar enkel als je ze in een erg vochtige ruimte bewaart.
Een gedeelte van mijn machines staan in een vochtige ruimte, daar spuit ik regelmatig "supergleit" op van Felder, een dun glijmiddel dat op hout mag komen. Dat voorkomt ook roest op stalen en gietijzeren delen en het is niet plakkerig of stof plakt er nauwelijks aan.
 

smirri13

Actieve deelnemer
25 mrt 2013
78
0
gent
je kan ook in de doos of kist of kast waar je de frezen bewaart, een zakje leggen wat soms in de schoendozen zit, met absorptiekorrels ofzo
 

Okke

Actieve deelnemer
29 mei 2010
521
15
Normaal gezien hebben ze geen onderhoud nodig, op het verwijderen van eventueel aangekoekt hars na.

Heb je tips om hars e.d. er vanaf te krijgen?
Heb mijn zaagbladen wel eens in warm water en ovenreiniger gelegd maar mooier worden ze er niet van (voor zover een zaagblad mooi moet zijn natuurlijk).
Ze sloegen in ieder geval redelijk zwart uit, beetje de reactie van ijzer & looizuur. Weet niet of dat zo best is voor frezen en zaagbladen
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Heb je tips om hars e.d. er vanaf te krijgen?
Heb mijn zaagbladen wel eens in warm water en ovenreiniger gelegd maar mooier worden ze er niet van (voor zover een zaagblad mooi moet zijn natuurlijk).
Ze sloegen in ieder geval redelijk zwart uit, beetje de reactie van ijzer & looizuur. Weet niet of dat zo best is voor frezen en zaagbladen

Ik deed dat vroeger met terebentine olie, dat is onschadelijk maar het lost alleen "vers" hars op. een tijdje geleden heb ik de felder harzloser gekocht en dat is bijna mirakel spul.
Het is op waterbasis dus je mag het wegspoelen, maar beter niet op de huid doen! Dat spul lost alles op, ook frezen die je jaren geleden zwart verbrand hebt, zijn opeens weer als nieuw.
 

jjjlll

Actieve deelnemer
frezen schoonmaken:
Ik heb even gezocht in mijn Frees Bijbel, te weten het Handbuch Oberfraese van Guido henn. Hij maakt zijn frezen schoon met bakoven spray / gril reiniger.
Spul op de frees spuiten, 10-20 minuten laten inwerken, daarna met een doekje de troep er af vegen.
Oorspronkelijke methode is inderdaad in de petroleum leggen.
Je moet wel de lagers van de frees tijdelijk verwijderen, zodat eventueel vet in de lagers niet oplost.
Dat boek is trouwens razend interessant.
Joep
 

FoRMaTC

Actieve deelnemer
21 jun 2011
187
5
Purmerend
Ik gebruik altijd om schoon te maken Ballistol Resin Solvent and Resin Remover (fine-tools) en dan Camellia olie of Ballistol olie insprayen
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Om hars te verwijderen van snijmateriaal kun je caligene gebruiken, dit werd in een eerder topic al behandeld. http://www.woodworking.nl/showthread.php?5648-reinigen-van-zaagbladen-en-freesjes

In mijn post in dat draadje staat 'enkele uren laten liggen in de vloeistof' of iets dergelijks, maar het werkt al na minuten!

Vermoedelijk zijn de meeste speciale producten hiervoor op basis van caligene, er staat alleen een extra merk op ;-)

Succes!
Steven
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.