Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 11

freesjes bewaren en beschermen

Hallo,
    Ik heb me een paar goede Festool-freesjes voor de bovenfrees gekocht.
    Ik had al enkele Bosch-freesjes, maar het lijkt alsof deze roesten.
    Hoe kan je de freesjes het best bewaren, verzorgen , beschermen na gebruik?

Hoe bewaar je de freesjes? Zweet van je handen kan al roestvorming veroorzaken op het snijstaal van freesjes. Een blok met 8 mm gaatjes wat in de kast staat bevalt mij het beste.
    sometimes you just need a bigger hammer

Senior Member
    Ingeschreven
    Mar 2011
    Normaal gezien hebben ze geen onderhoud nodig, op het verwijderen van eventueel aangekoekt hars na. Er zit op de stang wel een anti oxidatie laag, die slijt door de wrijving van de span kop af en kan je daar roest zien. Maar enkel als je ze in een erg vochtige ruimte bewaart.
    Een gedeelte van mijn machines staan in een vochtige ruimte, daar spuit ik regelmatig "supergleit" op van Felder, een dun glijmiddel dat op hout mag komen. Dat voorkomt ook roest op stalen en gietijzeren delen en het is niet plakkerig of stof plakt er nauwelijks aan.

je kan ook in de doos of kist of kast waar je de frezen bewaart, een zakje leggen wat soms in de schoendozen zit, met absorptiekorrels ofzo

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door BenchWorks Bekijk Berichten
    Normaal gezien hebben ze geen onderhoud nodig, op het verwijderen van eventueel aangekoekt hars na.
    Heb je tips om hars e.d. er vanaf te krijgen?
    Heb mijn zaagbladen wel eens in warm water en ovenreiniger gelegd maar mooier worden ze er niet van (voor zover een zaagblad mooi moet zijn natuurlijk).
    Ze sloegen in ieder geval redelijk zwart uit, beetje de reactie van ijzer & looizuur. Weet niet of dat zo best is voor frezen en zaagbladen

Senior Member
    Ingeschreven
    Mar 2011
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Okke Bekijk Berichten
    Heb je tips om hars e.d. er vanaf te krijgen?
    Heb mijn zaagbladen wel eens in warm water en ovenreiniger gelegd maar mooier worden ze er niet van (voor zover een zaagblad mooi moet zijn natuurlijk).
    Ze sloegen in ieder geval redelijk zwart uit, beetje de reactie van ijzer & looizuur. Weet niet of dat zo best is voor frezen en zaagbladen
    Ik deed dat vroeger met terebentine olie, dat is onschadelijk maar het lost alleen "vers" hars op. een tijdje geleden heb ik de felder harzloser gekocht en dat is bijna mirakel spul.
    Het is op waterbasis dus je mag het wegspoelen, maar beter niet op de huid doen! Dat spul lost alles op, ook frezen die je jaren geleden zwart verbrand hebt, zijn opeens weer als nieuw.

Dank je voor de tip! Ga gelijk googlen

frezen schoonmaken:
    Ik heb even gezocht in mijn Frees Bijbel, te weten het Handbuch Oberfraese van Guido henn. Hij maakt zijn frezen schoon met bakoven spray / gril reiniger.
    Spul op de frees spuiten, 10-20 minuten laten inwerken, daarna met een doekje de troep er af vegen.
    Oorspronkelijke methode is inderdaad in de petroleum leggen.
    Je moet wel de lagers van de frees tijdelijk verwijderen, zodat eventueel vet in de lagers niet oplost.
    Dat boek is trouwens razend interessant.
    Joep

Ik gebruik altijd om schoon te maken Ballistol Resin Solvent and Resin Remover (fine-tools) en dan Camellia olie of Ballistol olie insprayen

oud hout
    Ingeschreven
    Jan 2012
    Probeer het eens met WD40.

Forum Rechten