MDF, verven, tuinhuis

Benensam

Actieve deelnemer
27 nov 2013
87
0
Hallo,
Ik heb kasten in MDF gemaakt voor in mijn tuinhuis.

1) Er kunnen dus grote temperatuursschommelingen optreden, winter,zomer.
Ik neem aan dat ik een elastische primer en verf nodig heb?

2) De achter- en zijkanten van de kast zijn niet te zien in het tuinhuis. ik ga die wel 1x of 2x in de primer zetten, doch dien ik deze kanten ook te lakken?

Hoe zouden jullie dit doen? Iemand idee welke primer en lak (op waterbasis)?
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.503
Gaanderen
Neem een speciale mdf primer deze schildert veel makkelijker dan gewone primer/ grondverf. Die van Alabastine is makkelijk verkrijgbaar. Hierna je aflak naar keuze.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Het is verstandig in een niet verwarmde omgeving alleen watervaste houtsoorten te gebruiken. Kan dus MDF zijn, maar dan de juiste.

Er zijn meer grondverven die geschikt zijn voor MDF, het is handig als deze iets dikker is (zoals die van alabastine). Ik schilder mijn MDF binnendeuren met een universele primer van Trimetal, en aflak van hetzelfde merk. Ik schilder de kopse kanten twee keer zoveel als de vlakke delen, vooral de grondverf.
 

bartg

Actieve deelnemer
3 jan 2012
191
2
Genk, Belgie
temperatuurschommelingen agan niet veel invloed hebben op je kast dek ik, vochtigheidschommelingen wel.

Maar als het niet inregent of dergelijke, en je tuinhuisje mooir droog blijft, is er denk ik weining gevaar.

MDF is het gevoeligst voor vocht opd e plekken die open zijn, dus de zaagkanten.

Sinds kort gebruik ik daar plamuurverf voor, das eigenlijk gewone grondverf maar serieus ingedikt.

Als je die smeert lijkt het alsof je een emulsie met de vloeibaarheid van honig opsmeert. Enig wat deze verf niet doet is uitvloeien, je kwakt dus een dikke laag erop.

Dat vult de porien beter en na schuren is het perfect vlak.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
in het ongeisoleerde gedeelte van van mijn atelier heb ik MDF kasten staan, die had ik gewoon met goedkope synthetische vernis behandeld en die zijn nooit echt gaan zwellen tot mijn verbazing. Je moet ze wel isoleren van de vloer, onder de mijne had ik diba strips geplakt zodat het vocht van de vloer niet in het mdf kan trekken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.