Duurzaamheid kastanjehout

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Voor een schutting moet ik weer eens in hout gaan investeren. Nou zie je overal kastanjehout tegenwoordig, aangeprezen als zeer duurzaam. Maar van http://www.woodforum.be/nl/houtsoorten/tamme-kastanjehout begrijp ik dat alleen het kernhout duurzaam is. Ik zie geen van de kastanjehout aan bieders enig onderscheid maken tussen kern en spint. Dus dat verbaasd me.

Hoe zijn de ervaringen met kastanjehout in buiten toepassingen?
 

H.Katan

Actieve deelnemer
15 jan 2014
247
5
Misschien is ook Robinia te overwegen, hier is een website van een stichting die zich bezighoudt met duurzaam hout met dezelfde naam ( gaat ook over andere houtsoorten) waar je informatie kunt vinden http://www.robinia.nl
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Robinia is wel een goed idee. Volgens mij is lariks en douglas een stuk minder duurzaam.

Maar enig idee over kastanje?
 

golddigger

Actieve deelnemer
22 jul 2010
241
0
Kastanje is iig erg duur lijkt me geen schuttingmateriaal...

robinia is duurzamer , sterker en wat :)goedkoper
 
Laatst bewerkt:
Als men bedoeld kastanjehout van de tamme kastanje dan praat je over duurzaam hout.
Bij mijn tuinschuur zitten de windveren er al zo'n 30 jaar op zonder dat er sprake is van aantasting.
Hou er wel rekening mee dat er in tamme kastanje looizuur zit wat metaal aantast.
Als men gewoon kastanjehout bedoeld dan kun je dat beter niet voor buiten gebruiken, dat rot binnen 1 a 2 jaar volledig weg.
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.422
686
Emst
Kastanje hout, komt van de Castanea sativa.
Wat in de volksmond kastanje genoemd wordt, is Aescules
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Met kastanje bedoel ik inderdaad tamme kastanje, zoals van deze leverancier:
http://www.kastanjehout.org/gezaagd-hout-kastanje.php

Het begint een beetje hip te worden, want je ziet heel veel leveranciers, vooral van ronde palen. Met die ronde palen heb ik ook al een leuk idee. Eens kijken of dat wat wordt.
Robinia is zeker ook een optie.
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Ik weet niet wat IPE bij jullie kost, maar dat is een van de beste houtsoorten voor buiten werk, en ja Black Locust (robinia) en Honey Locust (Gleditsia) plus Osage Orange zijn heel goed voor palen in de grond, zoals gezegd word, "ze overleven twee paal holen”

Tamme kastanje (Castania) waar de noten van gegeten worden, is goed voor 60 jaar als het niet met de grond in aanraking komt, veel korter als het in de grond gaat.

De wilde kastanje is een heel ander species, Hippocastanum of wel Paarden kastanje is een hele andere soort hout en niet duurzaam.
 
Laatst bewerkt:

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
60 jaar, daar doe ik het voor :cool:

Ik wil graag een lage tuinmuur laten metselen met 2 meter hoge penanten om de 2 meter. De ruimte daar tussen moet ik dan nog invullen met hout. Ik heb al veel ideeen de revue laten passeren, het liefst niet al te duur of complex en eigenlijk ook liever geen tropisch hardhout. Het laatste idee is om rondhouten kastanje of robinia palen horizontaal te stapelen. Het hangt er van af of ik redelijk rechte palen kan vinden, of dat een succesvol idee is.
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
60 jaar, daar doe ik het voor :cool:

Ik wil graag een lage tuinmuur laten metselen met 2 meter hoge penanten om de 2 meter. De ruimte daar tussen moet ik dan nog invullen met hout. Ik heb al veel ideeen de revue laten passeren, het liefst niet al te duur of complex en eigenlijk ook liever geen tropisch hardhout. Het laatste idee is om rondhouten kastanje of robinia palen horizontaal te stapelen. Het hangt er van af of ik redelijk rechte palen kan vinden, of dat een succesvol idee is.

Rechte palen kan best een probleem zijn, als je ziet hoe deze bomen groeien, er is niet veel recht aan die bomen, afgezien van de stam dan.

black_locust tree.jpg

Maar als je genoeg keuze hebt :rolleyes:

Black Locust limbs.jpg
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Ha ha, gelukkig kunnen we hier wel redelijk rechte palen vinden:

100_0076.jpg

Dezelfde vraag over de duurzaamheid van deze palen heb ik aan een van die leveranciers gesteld, maar ik krijg geen antwoord. Moeilijk zeker.
 

Bijlagen

  • diversen 084[1].jpg
    diversen 084[1].jpg
    2,5 KB · Weergaven: 187

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Ha ha, gelukkig kunnen we hier wel redelijk rechte palen vinden:

Bekijk bijlage 16871

Dezelfde vraag over de duurzaamheid van deze palen heb ik aan een van die leveranciers gesteld, maar ik krijg geen antwoord. Moeilijk zeker.

Die palen in jouw foto lijken wel iets anders te zijn dan Robinia, althans de Robinia die hier in Canada groeit, die heeft dikke schors met zware richels er over, kijk maar eens naar de schors van die takken in mijn vorige foto.

En dat Robinia hout is echt groen-geel van kleur, even een paar foto’s opzoeken, een foto van de schors en een van mijn voor-gedraaide schalen, waar ik twee rode cirkels op heb gezet, die 3 schalen weet Ik zeker dat het Robinia hout is.

Black Locust tree bark.jpg Robinia bowls.jpg
 

tuoh

Oud hout
Bij palen van zowel Robinia als Kastanje heb ik toch zo mijn twijfels bij de duurzaamheid ervan. Er zal meer spint dan kernhout zijn bij deze palen:confused: Van Kastanje weet ik dat rondhout gekweekt werd, of word, als meerjarig hakhout. Men plant Kastanje aan als bos maar na verloop van tijd zaagt men alle bomen af op een 20cm boven de grond, op de boomstronken gaan het volgende jaar een boel nieuwe scheuten ontspruiten welke men verschillende jaren laat groeien. Eens de scheuten een diameter hebben van ongeveer een 80mm word het hele perceel kaal gehakt en kan de cyclus opnieuw beginnen.
Hier in de streek waren vroeger veel van die perceeltjes, het (gekliefde) hout werd meestal gebruikt om gevlochten omheiningen van te maken of als boerengeriefhout.

Voor beide houtsoorten geld wel dat een paal gezaagd uit de stam van de boom zeker meer dan voldoende duurzaam gaat zijn bij grondcontact. De takken of jonge scheuten daarentegen zullen hier minstens twee klassen lager scoren denk ik.

Mvg,

André
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Leo, die foto is inderdaad van Kastanje.

Andre, bedankt voor je antwoord. Dat bevestigt mijn vermoeden.
Ik weet of het echt slecht hout is, vooral niet als er geen grondcontact is.

Nou, ik ben er nog niet uit. Een andere optie is hergebruikte Azobe damwand schotten. Is nog een flink stuk goedkoper ook. Nadeel van Azobe vind ik wel dat het een erg "levendige" houtsoort is. In het water is dat niet zo'n punt, is het hout altijd kletsnat. Maar in een tuinmuur bij wisselende vochtigheidsgraad?
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Aha, toch juist een antwoord gekregen van een van de leveranciers:

Onze rondhoutpalen zijn inderdaad van nature erg duurzaam. Het gedeelte spinthout is vrij klein bij de rondhout palen. Bij het schillen van de palen blijft daar maar weinig van over. Enkel bij de grootste diameter van 17 tot 20 cm zit nog een groter deel spinthout aan de paal aangezien deze palen ongeschild zijn.
 
A

Athanor

Guest
Het hele idee van de duurzaamheid van kastanjehouten palen komt van de werkwijze die boeren vroeger hanteerden. Dan werd het deel van de paaltjes dat de grond inging in een nagloeiend vuurtje gelegd tot de buitenkant verkoold was. Dat hielp uitsteken tegen verrotten onder de grond en weerde ongedierte af. Was althans in de Fryske Wâlden een gebruik.


Fons
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Ik ben ooit in Frankrijk op een archeologische opgraving geweest. Aan de hand van de houtskool putten konden ze de maat van de huizen opmeten. Zie maar eens hoe deze oude techniek niet vergeten is/word. Het is een heel ouderwetse manier van verduurzamen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.