Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 19

Duurzaamheid kastanjehout

Voor een schutting moet ik weer eens in hout gaan investeren. Nou zie je overal kastanjehout tegenwoordig, aangeprezen als zeer duurzaam. Maar van http://www.woodforum.be/nl/houtsoort...e-kastanjehout begrijp ik dat alleen het kernhout duurzaam is. Ik zie geen van de kastanjehout aan bieders enig onderscheid maken tussen kern en spint. Dus dat verbaasd me.

Hoe zijn de ervaringen met kastanjehout in buiten toepassingen?

Misschien is ook Robinia te overwegen, hier is een website van een stichting die zich bezighoudt met duurzaam hout met dezelfde naam ( gaat ook over andere houtsoorten) waar je informatie kunt vinden http://www.robinia.nl

of je neemt douglas danwel lariks.

Robinia is wel een goed idee. Volgens mij is lariks en douglas een stuk minder duurzaam.

Maar enig idee over kastanje?

Kastanje is iig erg duur lijkt me geen schuttingmateriaal...

robinia is duurzamer , sterker en wat goedkoper
    Laatst gewijzigd door golddigger; 20-05-14 om 15:29.

Als men bedoeld kastanjehout van de tamme kastanje dan praat je over duurzaam hout.
    Bij mijn tuinschuur zitten de windveren er al zo'n 30 jaar op zonder dat er sprake is van aantasting.
    Hou er wel rekening mee dat er in tamme kastanje looizuur zit wat metaal aantast.
    Als men gewoon kastanjehout bedoeld dan kun je dat beter niet voor buiten gebruiken, dat rot binnen 1 a 2 jaar volledig weg.

Kastanje hout, komt van de Castanea sativa.
    Wat in de volksmond kastanje genoemd wordt, is Aescules

Met kastanje bedoel ik inderdaad tamme kastanje, zoals van deze leverancier:
    http://www.kastanjehout.org/gezaagd-hout-kastanje.php

Het begint een beetje hip te worden, want je ziet heel veel leveranciers, vooral van ronde palen. Met die ronde palen heb ik ook al een leuk idee. Eens kijken of dat wat wordt.
    Robinia is zeker ook een optie.

Senior Member
    Ingeschreven
    Apr 2014
    Ik weet niet wat IPE bij jullie kost, maar dat is een van de beste houtsoorten voor buiten werk, en ja Black Locust (robinia) en Honey Locust (Gleditsia) plus Osage Orange zijn heel goed voor palen in de grond, zoals gezegd word, "ze overleven twee paal holen”

Tamme kastanje (Castania) waar de noten van gegeten worden, is goed voor 60 jaar als het niet met de grond in aanraking komt, veel korter als het in de grond gaat.

De wilde kastanje is een heel ander species, Hippocastanum of wel Paarden kastanje is een hele andere soort hout en niet duurzaam.
    Laatst gewijzigd door Leo Van Der Loo; 21-05-14 om 06:52.

60 jaar, daar doe ik het voor

Ik wil graag een lage tuinmuur laten metselen met 2 meter hoge penanten om de 2 meter. De ruimte daar tussen moet ik dan nog invullen met hout. Ik heb al veel ideeen de revue laten passeren, het liefst niet al te duur of complex en eigenlijk ook liever geen tropisch hardhout. Het laatste idee is om rondhouten kastanje of robinia palen horizontaal te stapelen. Het hangt er van af of ik redelijk rechte palen kan vinden, of dat een succesvol idee is.

Forum Rechten