Ervaring HBM600 zaagmachine? Advies gevraagd.

Hans_en_hout

Nieuw lid
1 feb 2014
8
0
Het moet er maar eens van komen: een nieuwe zaagmachine. Al een paar keer het budget naar boven bijgesteld, ik kom dan op €1000.
Heeft iemand ervaring met de HBM machines www.hbm-machines.com . Niet zo duur, maar zijn ze ook goed (HBM600). Vorige week ben ik in de zaak wezen kijken. Uitproberen was niet mogelijk en de verkoper kon alleen voorlezen wat op het label stond. Maar goed, als de machine maar top is. De geleider haakte netjes aan de achterkant van de zaagtafel, maar zette zichzelf vast voordat het helemaal parallel stond aan het zaagblad. Ik neem aan dat dit een kwestie van afstellen is, maar ... toch ook benieuwd naar ervaringen, of misschien een goed alternatief.

Ik heb al heel veel lijntjes op dit forum gelezen over zaagmachines, het blijft een zoektocht.

Vast erg bedankt voor de reacties.
 

grrt

Actieve deelnemer
17 feb 2013
72
1
Ik heb de HBM 600A een half jaar geleden tweedehands gekocht voor 600 euro. Op zich een prima ding maar de geleider is inderdaad niet het beste onderdeel. Het heeft me heel wat tijd gekost om hem goed afgesteld te krijgen en controleer hem evengoed nog met grote regelmaat. Stiekum wil ik nog steeds een keer een andere geleider. De glijtafel van de A-versie is voor mij ook overbodig omdat hij mij wat te groot is. Het extra stuk tafel is wel erg handig. De hierboven genoemde zaagtafel van Axminster is er volgens mij één uit dezelfde fabriek als die van HBM maar alleen een nieuwer model. Je ziet ook dat de geleider veranderd is.
Uiteindelijk zou ik de zaagtafel zo nog een keer kopen. Maar dan wel de 600A voor 600 euro. Ik zou niet de nieuwe 600 kopen voor 1000 euro. Als ik er 1000 euro aan uit kon geven zou ik een tweedehands 600 zoeken en er voor de rest van het geld een andere geleider bij kopen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.