slijpen en stellen van schaafmessen

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Vroeger op school hadden ze daar een hulpstuk voor, vooral voor profiel beitels op de frees. Dit bestond uit een as en een plaatje harde kunststof haaks gemonteerd op een plaat. Werkwijze: beitel nr 1 op maat handvast zetten, mes op het plaatje draaien en met potlood de contouren overhalen, dan mes nr 2 op het plaatje draaien en hetzelfde proberen te stellen. Nieuw contour lijntje zetten en daarmee mes 1 controleren. Doorgaan tot er geen waarneembaar verschil was. Moeren natrekken met een momentsleutel!!! Ik dacht dat open beitels, zonder uitvliegbeveiliging, verboden waren, maar dat weet ik niet zeker.
 

tuoh

Oud hout
Bijna elke merk pennenbank heeft zo zijn eigen systeem om de messen te stellen, dit komt omdat elke fabrikant zijn pennenkoppen zelf ontwikkeld en gebouwd heeft:p Er is hier geen standaard in terug te vinden, dat betekend dat ook de stelkalibers serieus van elkaar gaan verschillen. Bestaat de machinefabrikant nog? Probeer originele kalibers te bemachtigen dat is de simpelste oplossing.
Als deze kalibers niet bij de machine zitten ga je zelf iets moeten fabriceren. Ik zou een support fabriceren waar een meetklok op past, dan kan je de messen stellen op de machine. Wel opletten dat het support en meetklok maar op één manier kan geplaatst en gefixeerd worden, anders zijn de meetresultaten niet repeteerbaar.

Zelf de messen slijpen zou ik niet adviseren, deze messen zijn lichtjes bol geslepen maar geven wel een rechte snede, dat slijp je zelf niet even. Op mijn pennenbank fris ik de messen regelmatig eens op met een diamantsteen, dat scheelt een slok op een borrel.

Mvg,

André
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Ik zou eens informeren wat nieuwe pennenkoppen kost met wegwerpmessen.
Wij hadden op school ook pennenkoppen, maar een jongere type zoals u hier toont en er zaten schuin/gebogen messen in.
Het was goedkoper door nieuwe koppen op te plaatsen in aluminium met wegwerps en het is veel veiliger tegenover die antiek bouten die hier staan.
Natuurlijk begrijp ik als het voor hobby is en je heb het niet zoveel nodig, ja dan is de keuze moeilijk.
Sorry voor het woord "antiek".
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.