Fietskast / Fietsberging bouwen

Heisenberg

Nieuw lid
13 jan 2014
10
0
Hallo,

Ik wil graag zo'n fietskist in mijn voortuin.
Buitenafmetingen BxDxH 200 x 215 x 130, voor 5 tot 6 fietsen.

In de winkel zijn die dingen best duur, deze maat zit rond de 1000.-.
Het lijkt mij niet al te ingewikkeld om dit zelf te maken. Er zit misschien voor een paar honderd euro aan materiaal in.

Zoiets : 9318_p185111292a_1.jpg

Heeft iemand misschien zoiets al gemaakt ?
Heeft iemand misschien een tekening of tips ?

Bedankt !
 

EvdL

Actieve deelnemer
14 sep 2011
224
24
Eemnes
Ik zou de fietsen naast elkaar plaatsen zodat je ze eruit kan halen, de maat nemen en minimaal 50 cm erbij doen en de wandjes maken.
Of zo groot mogelijk bouwen want op de een of andere manier kom ik altijd ruimte te kort.
De gasveren zou ik op de sloop zoeken die kosten dan niet de hele wereld.
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Ik weet niet hoe de tuinindeling is bij u en wat er allemaal is toegestaan in de gemeente, maar ik zou een tuinhuisje plaatsen van deze oppervlakte. Je kan boven de fietsen nog banken monteren om allerlei dingen op te plaatsen. Financieel zal het plaatje natuurlijk wat hoger komen te liggen.
Dit is mijn visie.
 

Heisenberg

Nieuw lid
13 jan 2014
10
0
@Sirjacobsd, helaas mag dat niet, fietsberging is eigenlijk al iets te hoog, en een echte berging gaat 'm niet worden.
Ik heb al een schuur in de achtertuin van 2 bij 3 maar die staat nu helemaal vol en het is een heel gedoe om een fiets te pakken, dus nemen we eerder de auto.
Onze buren hebben zo'n berging en dan pak je toch eerder de fiets.

Het is alleen dat ze zo duur zijn.
 

EvdL

Actieve deelnemer
14 sep 2011
224
24
Eemnes
Als die iets te hoog is kan je ook naar beneden de grond in ;) Zo heb ik op een camping een aantal schuurtjes gemaakt. Om te zorgen dat die niet vol liep hadden we een put met een dompelpomp staan .
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Zonder vergunning in de voortuin mag een bouwwerk van 2m2 en max 1m hoog. Maar als je geen moeilijke buren hebt, is er een kans dat de gemeente er geen moeite mee heeft ;)

Ik zie op het plaatje veel betonplex. Ik zou dat vervangen door normaal hout. De bovenkant van een kunststof plaat oid.
 

Heisenberg

Nieuw lid
13 jan 2014
10
0
Zonder vergunning in de voortuin mag een bouwwerk van 2m2 en max 1m hoog. Maar als je geen moeilijke buren hebt, is er een kans dat de gemeente er geen moeite mee heeft ;)

Ik zie op het plaatje veel betonplex. Ik zou dat vervangen door normaal hout. De bovenkant van een kunststof plaat oid.

Ja, daar twijfel ik nog over.
De zijkanten heb ik uitgetekend. Ik ga regels van 40 bij 40 gebruiken, daar frees ik een sleufje in voor de rabatdelen.

Het dak is bij de meeste bergingen gemaakt van betonplex, vind ik niet zo mooi.
Ik denk er zelf aan om watervast multiplex (12mm) te nemen en daar dakbedekking koud op te verlijmen.
Is dat handig, of zie ik iets over het hoofd.

Als ik alles grof inschat dan zou ik deze berging voor zo'n 500 Euro moeten kunnen maken.
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Bij dakbedekking erop plakken dan moet je de bedekking omvouwen om de plaat en vastzetten daar met een opoffer latje waar de druppels vanaf druppelen
 

dopeling

Actieve deelnemer
16 mrt 2008
447
6
Arnhem
Betontriplex hoeft geen dakbedekking op, watervast multiplex en daar dan dakbedekking op wordt ook zwaar. Wat je ook zou kunnen doen is het watervast multiplex een paar keer met onverdunde Titebond III, de groene Titebond, afdekken, kun je er op rollen en droogt op alsof je het in de olie hebt staan. Je kunt het daar ook mee onderhouden. Ik heb dit van iemand vernome die dit gebruikt om het dek van een antiek jacht mee te behandelen en ik pas het zelf ook toe en ben heel tevreden met het resultaat. Ik zou trouwens de hele kist met Titebond zo behandelen maar goed daar hangt ook een prijskaartje aan.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.